۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۰

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

باغگلی می تواند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در مدارس اجرا کند

باغگلی می تواند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در مدارس اجرا کند

کارشناس تعلیم و تربیت گفت: ما باید وزیری داشته باشیم که بتواند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در آموزش و پرورش اجرا کند و آقای باغگلی برای این امر فرد توانمندی است.

علیرضا چناری دکترای مدیریت آموزشی و عضو انجمن مدیریت آموزشی و کارشناس حوزه تعلیم و تربیت در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: بنده به عنوان دانشیار دانشگاه در رشته مدیریت آموزشی که قریب ۱۹ سال است مدیریت آموزشی تدریس می کنم و بالغ بر ۲۵۰ رساله را استاد راهنما یا مشاور بوده ام و عضو فعال انجمن مدیریت آموزشی هستم در این خصوص مطالبی را عرض می کنم که بررسی های مختلفی انجمن مدیریت آموزشی در سنوات گذشته در خصوص وزرای پیشنهادی داشته است. دغدغه بیشتر افراد روی مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش است لذا عمدتاً دغدغه خودمان را در حوزه های مختلف به کسانی که در راس امور هستند انتقال داده ایم.

وی ادامه داد: بنده در رسانه ملی بارها حضور پیدا کرده ام و دغدغه جامعه علمی کشور در خصوص همه ذی نفعان آموزش و پرورش را بیان کرده ام نکته اینجاست در حوزه آموزش و پرورش در ایران کسی نیست ذی نفع این حوزه نباشد.

وی با بیان اینکه انتظار به حق این بود در دولت جدید که دولت خدمت است به حوزه تخصصی آموزش و پرورش توجه شود، گفت: قبل از معرفی آقای باغگلی به مجلس در یک بازه چند روزه رایزنی هایی در خصوص وزیر پیشنهادی در رسانه ها صورت گرفت و شاهد واکنش های مختلف اشخاص برای معرفی وزیر پیشنهادی بودیم. بنده شناختی از این ایشان نداشتم و شروع به رصد کردن این فضا کردم و دیدم شناخت جامعه علمی نسبت به آقای باغگلی کم است و بسیاری از مسائلی که توسط افرادی که به عنوان کارشناس حرف می زنند بیشتر در حواشی می گذرد و حرف های وی گویا شنیده نمی شود و افراد بر اساس موجی که ایجاد شده اظهار نظر می کنند.

چناری ادامه داد: بنده به بررسی سوابق ایشان و بررسی برنامه پیشنهادی و سخنرانی هایشان پرداختم و باید بگویم ما امروز لازم است به دنبال این باشیم که از رویش های نظام استفاده کنیم و به دنبال نیروسازی باشیم. بیانیه گام دوم انقلاب بیان می کند که باید به سمت دولت سازی حرکت می کند. متاسفانه یک افسارگسیختگی و بی برنامگی در هرم مدارس کشور وجود دارد که در این فضای پاندمی شاهد هستیم بر مشکلاتش افزوده شده است و به طور مثال خانواده های مستضعف به زیرساخت های فضای مجازی دسترسی نداشتند.

وی ادامه داد: اعتقادم این است در این فضا بهترین کسی که می تواند در فضای آموزش و پرورش باشد این است که در همان رشته تحصیلات داشته باشد و این انتقاد که دکتر باغگلی از بدنه آموزش و پرورش نیست مثل این می ماند که بگوییم دکتر ساداتی نژاد مگر کشاورز نمونه است یا وزیری نداشتیم که از سازمان برنامه و بودجه آمد؟ یا کس دیگری از وزارتخانه و فضایی دیگر؟ شاید اینها بیشتر بهانه است.

این کارشناس مدیریت آموزشی ادامه داد: به نظرم ارتباطی که دکتر باغگلی با رئیس جمهور دارد به شرطی که بتواند نخبگان را نیز در کنار خود بیاورد باعث می شود هم بتواند مساله مالی این وزارتخانه را که نیاز به رایزنی با سطوح بالا در دولت دارد حل کند و هم سند تحول و گام دوم انقلاب را عملی کند. نیروی جوانی یک فرصت است. به نظرم منتقدان باید کمی انصاف به خرج دهند و اجازه دهند که نسل چهارمی های انقلاب هم نوبت به آنها برای مدیریت برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که شاید هنوز این دوگانه وجود دارد که وزیری برای بدنه بیش از یک میلیونی معلمان که کارمندان دولت هستند باید انتخاب کنیم یا وزیری برای راهبری آموزشی در کشور گفت: کار پرداختن به دغدغه معیشتی معلمان اولویت است و شرط لازم است اما کافی نیست. یک معاون اداری مالی قدرتمند که با متولیان این امر در منابع انسانی در ارتباط باشد می تواند اقتصاد آموزش و پرورش را سامان دهد. کما اینکه در حال حاضر اعتماد رئیس جمهور به ایشان که حتی اعلام کردند در شورای عالی آموزش و پرورش حضضور می ییابند می تواند به کاهش دغدغه های مالی کمک کند اما نکته مهم این است که درتمام این سال ها آنچه مهجور بوده تربیت دانش آموزان به مثابه شهروند جهانی در کلاس جهانی است. کسی باید در راس آموزش و پرورش باشد که دغدغه های فرایند روش های تدریس را بداند. ما امروز شاهد نسل چهارم نظام آموزشی هستیم. نسل اول نظام آموزش محور بود، نسل دوم نظام پژوهش محور، نسل سوم نظام کارآفرین محور و امروزه نظام آموزشی یادگیرنده محور است. اگر وزیر آموزش و پرورش مبانی روانشناختی و مکاتب فلسفی آموزش و پرورش را نشناسد و در فرایند یادگیری و یاددهی متخصص نباشد باز هم این روش که ما دانش آموزان را به صورت گلخانه‌ای تربیت می کنیم، ادامه خواهد داشت. ما نیازمند فردی هستیم که راهبری تعلیم و تربیت را بتواند صورت بدهد.

این کارشناس تعلیم و تربیت بیان کرد: اگر مسیر وضع موجود را ادامه دهیم هیچ گاه ایران به چشم انداز تعالی ۱۴۰۴، سند تحول و بیانیه گام دوم نمی رسیم. البته بنده می گویم پرداختن به مساله معیشت شرط لازم است اما کافی نیست ما باید وزیری داشته باشیم که بتواند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را در آموزش و پرورش اجرا کند و آقای باغگلی برای این امر فرد توانمندی است.

کد خبر 5287976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha