۱۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۳۱

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

نیازسنجی و آمایش سرزمینی اساس استقرار روحانیون در مناطق محروم است

نیازسنجی و آمایش سرزمینی اساس استقرار روحانیون در مناطق محروم است

مشگین‌شهر - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: نیازسنجی و آمایش سرزمینی اساس استقرار روحانیون و مبلغین در مناطق مورد هدف فرهنگی و تبلیغی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده عصر پنجشنبه در سفر به شهرستان مشگین شهر، در دیدار با امام جمعه این شهرستان، نماز جمعه را اثرگذارترین برنامه فرهنگی و دینی جامعه عنوان کرد و گفت: هم افزایی بیش از پیش ائمه جمعه با تبلیغات اسلامی می‌تواند در رفع مشکلات فرهنگی بسیار مؤثر باشد.

وی تبیین اصول دین را مهم‌ترین وظیفه روحانیون عنوان کرد و گفت: متأسفانه در برخی از فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی به حاشیه و مسائل غیر مرتبط پرداخته و از اصول دین فاصله گرفته می‌شود که این افت بزرگی در حوزه تبلیغ است و روحانیون باید با جدیت در تبلیغ اصل و مبنای دین همت داشته باشند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: تلاش ما بر این است که تا حد امکان همفکری و همکاری با ادارت فرهنگی را خالصانه و بدون آرم و نشانه، گسترش داده و از تجربیات و نظرات عموم کنشگران فرهنگی در رفع آسیب‌های اجتماعی بهره گیریم.

حجت الاسلام جعفرزاده با ابراز خرسندی از پیام تقدیر مقام معظم رهبری از اجرای شایسته عملیات محرم توسط دستگاه تبلیغی کشور، رضایتمندی معظم رهبری را نشان از مسیر درست فعالان فرهنگی در ایام محرم عنوان کرد و گفت: ائمه جمعه در رأس دستگاه تبلیغی کشور است که بیشترین همکاری در اجرای عملیات محرم را برعهده داشتند.

وی از تشکیل هیئت اندیشه ورز در استان اردبیل خبر داد و گفت: هیئتی متشکل از نخبگان دانشگاهی آگاه به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی که صاحب نظر و اندیشه در حوزه‌های مربوطه هستند، با همکاری تبلیغات اسلامی تشکیل شده که مسائل و مشکلات فرهنگی در قالب جلسات متعدد توسط این افراد شناسایی و راهکارهای رفع این مسائل بررسی می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به تشکیل جلسه علما و روحانیون استان اشاره کرد گفت: علمای دینی فارغ از مسئولیت‌های حقوقی، به عنوان فعالین فرهنگی و نخبگان دینی، در راستای رفع معضلات فرهنگی جامعه به ارائه طرح‌های اجرایی می‌پردازند که در مجموع تشکیل این دو هیئت اندیشه ورز باعث شده تا این نهادها، مرجعیت برنامه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی را قبول کرده و با این اداره همکاری مستمری داشته باشند.

حجت الاسلام جعفرزاده به ارائه گزارش اجمالی از عملیات محرم پرداخت و گفت: استان اردبیل از ۲ ماه قبل از ماه محرم به برنامه ریزی عملیات محرم پرداخته و در شورای فرهنگ عمومی این امر را مطرح و کارگروه مدیریت عزاداری با حضور نهادهای فرهنگی و مسئولین بهداشت و درمان استان تشکیل شد.

وی به راه اندازی اولین دسته عزاداری در کشور توسط حسینیان اردبیل در شب شهادت مسلم بن عقیل (ع) اشاره کرد و گفت: در یک حرکتی مسنجم و منظم، دسته عزاداری محله عالی قاپوی اردبیل در شب شهادت مسلم بن عقیل (ع) رسماً برنامه‌های محرم در استان و کشور را آغاز کرده و ارادت خود را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین (ع) ابراز کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با ابراز تأسف از برخی ناملایمات و دوگانگی تصمیمات ستاد ملی کرونا در عزاداری محرم، اظهار کرد: در فعالیت‌های مردمی و جنبش و خیزش عمومی مردم نمی‌توان با بخشنامه کشور را اداره کرد مگر اینکه مردم همراهی کنند و اگر در تصمیمات دوگانگی و یک بام و دوهوا وجود داشته باشد اعتماد مردم سلب خواهد شد.

وی افزود: در تمام برنامه‌ها باید اقناع، توجیه و مدیریت مردمی صورت گیرد تا یک عملی مورد استقبال قرار گیرد و گرنه در بحث کرونا، با بی توجهی به عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی عده‌ای از مردم، و در مقابل آن ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری نوعی دوگانگی ایجاد شده و فاصله بین مردم و مسئولین ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام جعفرزاده عزاداران حسینی را بیشترین افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: در دسته‌های عزاداری استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌های اجتماعی به نحو مطلوب انجام و برنامه‌ها با نظم و دقت بالایی در راستای حفظ سلامت مردم برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به فعالیت بنیاد هدایت در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: بنیاد هدایت بنیاد مستقل در بدنه سازمان تبلیغات اسلامی متشکل از شبکه امامت، روحانیون مستقر، امامان محله و پایگاه‌های اجتماعی است که با درخواست از مرکز، ۲۰ روحانیون مستقر دیگر نیز به این شبکه اضافه خواهد شد.

وی فعال کردن پایگاه مسجد را از برنامه‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد و افزود: تلاش داریم در قالب برنامه‌های گسترده اعم از استقرار شبکه محله محور، مساجد به جایگاه اولیه خود برگشته و به تحول محلی تبدیل شود.

حجت الاسلام جعفرزاده، به برگزاری جشنواره‌های مختلف فرهنگی در راستای شناسایی افراد تأثیرگذار فرهنگی در محلات اشاره کرد و گفت: جشنواره‌های "محله همدل" و "اوج" در استان اردبیل در محلات مختلف با محوریت مساجد اجرا شده که در آن افراد فعال فرهنگی اعم از روحانیون، معلمان، مشاغل آزاد، خیرین و نیکوکاران مشارکت بالایی در این جشنواره داشته که از شهرستان مشگین شهر یک نفر خانم در قالب فعالیت‌های خیریه در این جشنواره مقام برتر را کسب کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل بر محوریت ائمه جمعه در فعالیت‌های فرهنگی شهرستان‌ها تاکید کرد و گفت: در امور اجرایی شهرستان‌ها باید اشراف ائمه جمعه صورت گیرد که در کنار اتاق فکر شهرستان‌ها، مسائل فرهنگی منطقه را پیگیری کرده و در رفع مشکلات همفکری کنند.

وی نظارت بر فعالیت روحانیون را رسالت مهم ائمه جمعه عنوان کرد و گفت: نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های تبلیغی از سوی روحانیون طرح هجرت و مستقر و پایگاه‌های اجتماعی باید توسط ائمه جمعه مورد توجه قرار گیرد تا کاستی‌ها رفع و در تقویت نقاط قوت تلاش شود.

حجت الاسلام جعفرزاده تبلیغات اسلامی را متولی ارائه آموزش شبکه تبلیغ عنوان کرد و افزود: آموزش و تقویت برنامه‌های تبلیغی و فرهنگی بر عهده تبلیغات اسلامی است تا شبکه امامت به جایگاه اصلی خود برسد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل تلاش برای ارتقا کارایی نهادهای فرهنگی را ضروری دانست و افرود: برای دستیابی به تحول واقعی در مسئله فرهنگ باید امام جمعه در رأس امور و ناظر فعالیت‌های نهادهای فرهنگی باشند و از این ادارات عملکردها طبق اعتباراتی که دریافت کرده اند و برنامه‌های تدوین شده را اخذ کنند تا فعالیت‌ها همواره شفاف و بدون ابهام باشند.

کد خبر 5295443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha