۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱

بازخوانی و تأویل آثار جلال ستاری در جشنواره آیینی و سنتی

بازخوانی و تأویل آثار جلال ستاری در جشنواره آیینی و سنتی

حمیدرضا اردلان دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از تأویل و بازخوانی آثار جلال ستاری در بخش سمینارهای جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حمیدرضا اردلان دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، از نامگذاری این بخش به نام جلال ستاری خبر داد و در این باره گفت: جلال ستاری از جمله چهره‌هایی است که جامعه روشنفکری ایران را با جریان‌های اندیشگی معاصر آشنا کرد. با عنایت به آثار گسترده و موثر این چهره به ویژه در حوزه آکادمی، جایزه جلال ستاری حدود ١٢ سال پیش طراحی شد و اکنون هر ۲ سال یک بار به صاحبان آثار داخلی و خارجی با عنوان‌های اسطوره، آئین، نمایش‌های سنتی و موضوعات میان رشته‌ای اهدا می‌شود.

وی افزود: این جایزه یک رویداد مستقل است که تاکنون در جوار سمینارهای بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی وابسته به جشنواره آیینی و سنتی کشور، اهدا می‌شود.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، درباره اقدامات انجام شده در این دوره، بیان کرد: در هشتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی که آذر ماه امسال برگزار می‌شود، یک روز به بازخوانی و تاویل آثار استاد ستاری و نام وی اختصاص یافته است. در این روز متخصصان حوزه‌های اسطوره، زبان شناسی، پدیدار شناسی و آیین های نمایشی درباره تاثیر آثار وی بر ایده‌های نوین در نگاه به موضوعات هنر، علوم انسانی و میان رشته‌ای سخنرانی خواهند کرد.

اردلان ادامه داد: در ادامه برنامه‌ها، میزگردی نیز به همین مناسبت برگزار خواهد شد. برای این میزگرد، با ناصر فکوهی که سال‌ها به صورت حضوری با استاد ستاری هم سخنی داشت و کتاب پر محتوایی نیز چاپ کرد به همراه محمدرضا اصلانی که در یک دوره به موازات فعالیت‌های جلال ستاری در حوزه شعر، سینما و مبانی فلسفه و هنر کار می‌کرد و با او ارتباط نزدیک داشت، مذاکره داشتیم. همچنین در حوزه اسطوره، اساتیدی چون رقیقه بهزادی و سودابه فضائلی و در گرایش‌های زبان شناسی، پدیدار شناسی و نشانه شناسی با متخصصان دیگر داخلی و خارجی برای حضورشان در حال مذاکره هستیم.

وی درباره محورهای اصلی سمینارهای این دوره، گفت: ما در ۲ بخش عناوینی را پیشنهاد کرده‌ایم. در بخش نخست؛ مباحثی چون اصول و قواعد نمایش‌های سنتی و آیینی، نمایش سنتی و آیینی در سرزمین‌های همجوار، ناشناخته‌های نقل و روایتگری در ایران فرهنگی، ارتباط‌های میان رشته‌ای نمایش‌های سنتی و آیینی ایرانی با سایر هنرها، معرفی نمایش‌های آیینی و سنتی و شیوه‌های اجرا در میان اقوام ایرانی، ریشه‎های اساطیری، عرفانی و فلسفی نمایش آیینی و سنتی ایرانی و هـمچنین ارائه مقاله براساس پایان‌نامه‌های دانشجویی در نسبت با نمایش‌های آیینی وسنتی موضوعات کلی مدنظر قرار گرفته است و پژوهشگران با ادراک مطالعه و تجربه خود مقالاتی را در این زمینه‌ها ارائه می‌کنند.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی افزود: در بخش دوم اولیت‌های سمینار در عنوان کلی «آینده سنت» مطرح است و مشروح سرفصل‌ها عبارتند از آینده پژوهی با موضوع نمایش‌های آیینی و سنتی؛ محدوده‌های تغییر و زیست طبیعی، کارکردهای نوستالژی، نسبت‌های فرا زمانی، آسیب شناسی فراگیری تکنولوژی، مفاهیم باز جستی و رجعت. همچنین موضوع دیگر؛ روش‌های پژوهش و اندیشه نوین در حوزه نمایش‌های آیینی و سنتی با نگاه‌های زیبایی‌شناسانه، نشانه‌شناسانه، پدیدارشناسانه و پست متافیزیکی خواهد بود. در سر فصل دیگری؛ کارکرد سوبژکتیویستی و ابژکتیویستی نمایش‌های آیینی و سنتی در تئاتر معاصر و آوانگارد به همراه نقش تغییرات زبانی در تحول نمایش‌های آیینی و سنتی مبتنی بر تئوری‌های نوین مطرح است. در نهایت پیوند یا تباین نظریه‌های متافیزیکی و غیرمتافیزیکی در تاویل و تفسیر نمایش‌های آیینی و سنتی مورد نظر قرار خواهد گرفت.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۹ آذر به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار خواهد شد.

کد خبر 5299787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha