۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۶:۳۲

با هدف انجام عملیات های پهپادی؛

آمریکا پایگاه سری اطلاعاتی خود در آفریقا را گسترش می دهد

آمریکا پایگاه سری اطلاعاتی خود در آفریقا را گسترش می دهد

آمریکا در حال توسعه پایگاه سری آژانس اطلاعات مرکزی این کشور در بخش‌هایی از صحرای بزرگ آفریقا با هدف انجام برخی عملیات های پهپادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، آمریکا در حال توسعه پایگاه سری آژانس اطلاعات مرکزی این کشور موسوم به سیا در بخش‌هایی از صحرای بزرگ آفریقا است.

در این ارتباط گفته شده که از این پایگاه قرار است عملیات‌های پهپادی با هدف زیر نظر گرفتن عناصر القاعده و داعش در لیبی و دیگر کشورها صورت گیرد.

واشنگتن در راستای استراتژی گسترش نظامی خود، قاره آفریقا را نیز همواره در زاویه دید خود داشته است به گونه‌ای که اکنون براساس داده‌های اعلام شده بین ۳۰ تا ۴۰ پایگاه نظامی در کشورها و نقاط استراتژیک قاره سیاه در اختیار دارد.

ایالات متحده آمریکا از سال‌های اولیه جنگ سرد و تحت تأثیر بلوک بندی جهانی همواره تلاش کرده است بر مراکز راهبردی و ژئوپلتیک قاره آفریقا اشراف داشته باشد و از حضور در این مناطق در جهت برنامه‌های نظامی و سیاست‌های اقتصادی خود سود ببرد.

براساس آمار منتشر شده از سوی آفریکام، آمریکا حداقل ۳۴ پایگاه نظامی در شمال، غرب و منطقه موسوم به شاخ آفریقا دارد.

آفریکام یکی از یازده مرکز فرماندهی نظامی آمریکا است که مقر آن در اشتوتگارت آلمان قرار دارد.

مسؤولیت این مرکز نظارت بر تحولات و فعالیت‌های نظامی و نیز همکاری‌های نظامی با بیش از ۵۰ کشور آفریقایی است. دامنه فعالیت آفریکام تمام قاره آفریقا به استثنای مصر است. مصر در حوزه مسؤولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده قرار داد.

آمریکا علاوه بر پایگاه‌های نظامی اعلام شده که براساس انعقاد قراردادهای رسمی با دولت‌های آفریقا در این قاره ایجاد و احداث شده است، مراکزی اعلام نشده بویژه برای عملیات پهپادی خود در قاره سیاه دارد.

لیبی، نیجریه، نیجر، سومالی، جیبوتی، کنیا، کامرون، چاد، مالی و بورکینافاسو از جمله کشورهایی هستند که پایگاه‌های پهپادی آمریکا را در خود جای داده‌اند.

کد خبر 5302428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha