۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۵۳

مالیات و جریمه در انتظار کسانی که در سامانه اسکان خوداظهاری نکنند

مالیات و جریمه در انتظار کسانی که در سامانه اسکان خوداظهاری نکنند

معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: آن دسته از مالکانی که تا پایان مهر ماه، مشخصات خود را ثبت نکنند، حتی اگر واحد آنها خالی نباشد، مشمول ۲۰ درصد جریمه مالیات بر اجاره بها می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود علیزاده درباره صدور برگه‌های مالیاتی برای مالکان خانه‌های خالی اظهار کرد: به موجب مفاد ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی که در طول یک سال، ۱۲۰ روز خالی بماند، به عنوان خانه خالی محسوب و مشمول جرایم مالیاتی مذکور در این ماده قانون می‌شود.

وی افزود: ملاک و معیار تشخیص خانه‌های خالی، سامانه املاک و اسکان و خروجی ای است که از این سامانه به سامانه امور مالیاتی ارسال می‌شود که درنتیجه مالکان این واحدها، مشمول اخذ مالیات خواهند شد؛ با توجه به ماده قانونی مذکور، امسال برای واحدهای مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز بدون کاربر بمانند، برگه‌های مالیاتی صادر خواهد شد.

معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در حال حاضر چون هنوز سامانه املاک و اسکان تکمیل نشده و در حال تکمیل داده هاست و هنوز خروجی ای که از روی این سامانه باید به سازمان امور مالیاتی منتقل شود، ارسال نشده، لذا ما داده و اطلاعاتی در این خصوص دریافت نکرده ایم؛ این سامانه مهلت تکمیل تا پایان مهر ماه را دارد که همه مردم باید کد پستی و کد ملی خود را با هم الصاق کنند.

وی خاطرنشان کرد: خانه‌هایی که تا پایان تیرماه امسال خالی باشند و این خالی بودن، استمرار داشته است، جزو مشمولان این خروجی قرار می‌گیرند که برای آنها برگه‌های مالیاتی صادر می‌شود.

علیزاده یادآور شد: در ج اطلاعات مالکان و ساکنان واحدهای مسکونی که می‌بایست به سامانه املاک و اسکان مراجعه کرده و مشخصات و کد پستی خود را اعلام کنند، تا پایان مهر ماه تمدید شده که سبب می‌شود واحدهایی که هنوز اطلاعات آنها در سامانه اسکان ثبت نشده، درج و به سازمان امور مالیاتی بعد از مهر ماه ارسال می‌شود.

وی تأکید کرد: مالیات خانه‌های خالی، ابزار بازدارنده و جلوگیری از خالی ماندن واحد مسکونی است؛ نحوه محاسبه آن به این شکل است که اجاره بهای آن واحد مسکونی در منطقه محل استقرار، هر رقمی که باشد، مالیات آن محاسبه شده و در سال اول ۶ برابر مالیات اجاره بها به عنوان جریمه خالی ماندن واحد مسکونی محاسبه و به مالک آن، ابلاغ می‌شود.

معاون سازمان امور مالیاتی بیان کرد: اظهار نظری که در خصوص وجود یک میلیون خانه خالی شده، هنوز از طریق سامانه املاک به سامانه‌های سازمان امور مالیاتی ابلاغ نشده است به محض اینکه این اتفاق بیفتد، بررسی‌ها و اقدامات لازم را انجام می‌دهیم؛ بر اساس قانون بودجه امسال، تا دی ماه مطالبات خود را از مالکان خانه‌های خالی دریافت می‌کنیم.

اگر مالکی تا پایان مهر ماه، مشخصات ملکی-سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان درج نکند، تا ۲۰ درصد مالیات بر اجاره‌ها، جریمه خواهد شد.

کد خبر 5310889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      118 1
      حق مردم ایران داشتن رفاه نسبی و آرامش است بعد از تحمل جنگ تحمیلی و سالها تحریم مردم بجای لذت بردن از زندگی در کنار خانواده از صبح تا شب و هر روز باید مراقب قیمت دلار،ملک وغیره باشند و دائم نگران کاهش ارزش دست رنجشان شوند.حداقل مردم را تهدید نکنید و طلبکار نباشید.مردم نیاز به آرامش و احترام دارند .
    • IN ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      105 0
      زمانی که مردم بدلیل تصمیمات شما عزیزان متضرر ميشوند چطور باید شما را جریمه کنند ....زیان در بورس دستوری،موسسات غیر مجاز با سالها سابقه و شعب زیاد،بی ارزش شدن سپرده ها در بانکها و سود نصف تورم اعلامی،فوت هموطنان بدليل عدم مدیریت صحیح بیماری کرونا،خودرو های بی کیفیت و ناایمن با قیمت نجومی ....
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      105 0
      خانه ما دوبلکس میباشد وکلا 80متر است به پارکینگ و اتاق خوابها 2تا کدپستی دادن وباوجود خالی نبودن خالی محسوب میشود.لطفا تكليف اين اشتباه اداره پست راروشن كنيد چون خانه پر ما خالی محسوب میشود.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      94 0
      چرا تکلیف کدپستی های بی حساب و کتابی که اداره پست به پارکینگ و بهارخواب و ...داده مشخص نمیشه؟چرا حقوقی ها فراخوان به خوداظهاری نمیشوند.
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      96 0
      تا حالا که میگفتید یک میلیون خونه خالی شناسایی شده، تابلو بود الکی میگید فقط با تهدید به خوداظهاری میخواهید خونه های پر مردم را خالی نشون بدید و مالیات بگیرید.دزدی آشکار
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      94 0
      این قانون بین مردم مقبولیتی ندارد و با این نرخ تورم و گرانی، تهدید و خوداظهاری و جریمه کردن قشر آسیب پذیر که این روزا نجیبانه شرایط سخت معیشتی که دستاورد مسئولان هست را تحمل میکنند واقعا نهایت بی شرمی است.متاسفم برای نمایندگان مجلسی که این قانون خلاف شرع را تصویب کردند.
    • حامی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      95 0
      قوانین مالیاتی فقط برای مردمه حقوقی ها که قصر در رفتن.خانواده معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران هم که حتما معافند که صد البته باید معاف باشند ولی میماند مسئولینی که در خانه های لاکچری زندگی میکنند و کلی املاک در ایران و خارج کشور دارند که آنها هم حتما معافند.فقط مردم عادی معاف نیستند
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      92 0
      اداره پست به یه خونه قدیمی دو و نیم طبقه در جنوب شهر که متراژش به ۱۰۰ متر نمیرسه ۳ تا کدپستی داده بعد کارشناسان سامانه املاک میگن هر کدپستی به یک کدملی وصل شه، بهارخواب رو نمیشه اجاره داد.خانواده با اسباب و اثاثیه بزور جا میشن حالا به لطف این قانون دو تا کدپستی خانه خالی محسوب میشود .
      • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
        58 0
        درست میفرمایید طرف یه خونه دو طبقه خریده که خانوادش آسایش داشته باشند نه اینکه یه غریبه رو به عنوان مستاجر بیاره وسط زندگی این قانون دیگه واقعا شورشو درآورده.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      109 0
      دقيقا در زمانی که قراره قوانین مالیاتی در ایران اجرا بشه ،کشورهای اطراف به طریق مختلف شروع به تبلیغ برای جذب سرمایه ایرانیان کردن...با قوانین کم اثر و ناعادلانه موجب رنجش مردم و فرار سرمايه قشر متوسط نشين...اگه قرار باشه مردم بدون دریافت رفاه مالیات بدن ميرن جایی که امکانات بهتری داره..
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      105 0
      بخش کارشناسی دولت از مجلس توانمندتر است ..کارشناسان باید محاسبه کنند که زیان خروج سرمایه از کشور و سایر مشکلات ناشی از این قانون در مقابل سود آن به چه میزان است...در چند سال اخیر ایرانیان حدود هفت میلیارد دلار برای خرید ملک در ترکیه از کشور خارج کرده اند ...زيان اين خروج سرمايه برای همه مردم است...
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
      109 0
      در گذشته ای نه چندان دور چند ده هزار میلیارد تومان از بورس نصیب دولت شد ،اما این سود مقطعی باعث شد یکی از بهترین بازارهای سرمایه گذاری آسیب ببیند و فرصت گسترش این بازار از دست برود.تصمیمات غیر کارشناسی ، عجولانه،خلق الساعه،کوتاه مدت،سخنان متناقض و.. باعث كم شدن اعتماد مردم شد...برای مسکن تکرار نکنید
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      109 0
      تعداد خانه های خالی به احتمال زیاد صحیح نیست.اگر خانه ای خالیه یا قابل سکونت نیست یا فروش و اجاره نميره ...حتما اشکالی یا دلیلی داره که خالیه...با این قیمت بالای اجاره کسی از این درآمد نميگذره...دولت به این بهانه دنبال قطع یارانه و سهم خواهی از مردمه...و البته جبران کسر بودجه.
      • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
        94 1
        اداره پست به پارکینگ و بهارخواب و ...كدپستي داده به همين دليل آمار 50ميليوني كدپستي ارائه شده كاذب است
    • IN ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      91 0
      نیازمندان واقعی خرید و اجاره مسکن درآمدشان کفاف زندگی روزمره را نمیدهد ،پس انداز زیادی ندارند و درآمدشان جهت پرداخت اقساط وام یا ودیعه کافی نیست ،حتی براحتی برای دریافت وام نمی توانند ضامن معرفی کنند....نتیجه اینکه عرضه تمام واحد های خالی مشکل مسکن این قشر را حل نخواهد کرد....حمایت اساسی نیاز است.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      94 1
      ما که ثبت نام نمیکنیم
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      99 0
      مسؤلين در جذب سرمايه خارجی ،حتی ایرانیان خارج از کشور تابحال توفیقی بدست نیاورده اند و در اعتماد سازی و ایجاد امنیت اقتصادی و چشم انداز روشن ناکام مانده اند .اما در فراری دادن انواع سرمایه تمام این ناکامی ها را جبران نموده و موفقیت شان هر روز بیشتر میشود.امیدوارم این کار عمدی و جهت فرار رقبا نباشد..
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      116 0
      تنوع مسکن های خالی بسیار متنوع است و رعایت عدالت در اخذ مالیات تقریبا غیر ممکن می باشد....املاک موجود در بافت فرسوده،املاک حاشیه شهرها،جاهای دور افتاده و بدون امکانات،املاک دارای مشکلات قضایی،املاک مصادره ای بانکها،املاک موروثی،کد پستی های غیر اصولی،املاک مخروبه که قابل فروش و اجاره نیست و....
    • US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      126 0
      اخیرا مالکان چند خانه ای بدلیل اشباع قیمت مسکن در تهران در حال فروش واحدهای خود وانتقال سرمایه به شهرهای دیگر هستند اما با اینکه عرضه زياد شده قيمت ملك كاهش نيافته ...اگر قیمت دلار طی چند سال اخیر هفت برابر نمی شد قیمت ملک هم همین حدود افزایش پیدا نمی کرد...پرتقال فروش بالا برنده قیمت دلار است.
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      59 0
      این مالیات حرام و غیر شرعیه.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      70 0
      فرار از کشوری که به سرمایه گذار میگه محتکر...پیش بسوی کشوری که به محتکر میگه سرمایه گذار...
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      65 0
      با توجه به اینکه زمان زیادی از راه اندازی سامانه املاک و اسکان گذشته اما بدلیل سخنان متناقض و اثبات عدم صداقت برخی از مسئولین در خیر خواهی مردم ،افراد کمی در این سامانه ثبت نام كرده اند ...سؤال مهم أين است ...اگر این سامانه سودی به مردم می رساند پس چرا مردم را تهدید می کنید....
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      25 0
      در زیر زمین جایی که ادعای حمایت از مردم و شفافیت داشت تعدادی ماينر رمز ارز پیدا شده ...امیدوارم وزارت مسکن و اداره مالیات حامی واقعی محرومان باشند.
      • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
        40 0
        چگونه حامی محرومان باشد وقتی به دنبال گرفتن مالیات از مردم است.این قانون فقط به فراری دادن سرمایه ها کمک میکند و وضع را از این هم بدتر میکند.مردم ثبت نام نکنید.
      • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
        42 0
        چطور اداره برق متوجه مصرف بی رویه سازمان بورس نشد تا زودتر بره سراغشون چطور تا مردم ۳۰ هزار تومن قبض برقشون بیشتر میشه در قبض پر مصرف خطاب میشن و محکوم به صرفه جویی هستند ولی سازمان بورس با برق دولتی هر غلطی خواست انجام داد.پول حاصل از سودآوری از ماینرها را بین سهامدارا تقسیم کنید
    • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      41 0
      كشور های مستکبر و کافر همچون کانادا،انگلیس،آمریکا...ابتدا تمام مسئولین وظايفشان را بدرستی انجام میدهند و شرایط درآمد ،معیشت،انواع سرمایه گذاری و...را فراهم می کنند و در صورتی که با وجود شرایط نرمال کسی بازاری را به هم زد با ابزار مختلف و معقول مانع میشوند ...تاسف دارد که مسببان این شرایط تهدید میکنن
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
      46 0
      چرا اینقدر مردم را تهدید به جریمه و خوداظهاری میکنید.شما که آمار افرادی که محتکر هستند را دارید اگر خیلی فکر مردم هستید که بعید میدانم و جراتشو دارید برید سراغ محتکران اصلی.نمایندگان مجلسی که رفتن کانادا و قوانین مالیاتی اونا را برای مردم ما به ارمغان آوردند بدانند ایران کانادا نیست.
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      29 0
      چرا اول از حقوقیها و بانکها شروع نکردید که هزاران خانه خالی دارند تا ببینید این قانون جواب میدهد یا اینکه شکست میخورد بعد میومدید سراغ کسیکه به دلایل مختلف یه خونه خالی داره.هدف تامین کسری بودجه هست نه تامین مسکن قشر ضعیف.