۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸

در نشست «وجوه اندیشه سیاسی اربعین» مطرح شد؛

پایه‌گذاران مراسم اربعین اسیران کربلا هستند

پایه‌گذاران مراسم اربعین اسیران کربلا هستند

حجت‌الاسلام ملک‌زاده در نشست «وجوه اندیشه سیاسی اربعین» گفت: پایه‌گذاران مراسم اربعین خود اسیران کربلا در مسیر برگشت از شام هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست علمی «وجوه اندیشه سیاسی اربعین» با حضور حجج اسلام نجف لکزایی، محسن مهاجرنیا، سید سجاد ایزدهی، محمدباقر پورامینی، مسعود پورفرد، عبدالوهاب فراتی، سید کاظم سید باقری، محمد مهدی باباپور، محمد ملک‌زاده، جعفری‌پناه با همکاری گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی (حوزه‌های علمیه)، معاونت بین‌الملل بعثه مقام معظم رهبری و دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این‌نشست حجت‌الاسلام باباپور درباره کارکردهای سیاسی اربعین گفت: راهپیمایی اربعین موجب اقتدار شیعیان و مسلمانان در سایه و حتی مقابل دشمنان و گروه‌های سلفی و تکفیری است. اربعین قدرت بسیار بلایی برای بسیج سیاسی مردم دارد، بسیجی که جهانشمول و فرامذهبی است که تصویر حقیقی شیعه را در جهان به نمایش می‌گذارد.

وی افزود: اربعین به علت فراملیتی بودن زمینه ساز وحدت و همگرایی در جهان اسلام و تقویت مناسبات بین ایران و عراق و رفع کدورت‌ها است. اربعین با پاسداشت یاد امام حسین (ع) موجب تقویت هویت شیعی در جهان و رسوایی یزیدیان و طواغیت زمان است که ظرفیت جریان‌سازی دارد و می‌تواند نماد جنبش‌ها و نهضت‌های شیعی باشد.

حجت‌الاسلام ملک‌زاده نیز گفت: پایه‌گذاران مراسم اربعین خود اسیران کربلا در مسیر برگشت از شام هستند. اربعین باعث قدرت شیعیان در منطقه و جهان، تضعیف و نابودی جریانات تکفیری افزایش معنویت‌گرایی در جهان و درنوردیدن مرزهای فرهنگی توسط امام حسین (ع)، همگرایی تمدنی و منشأ امنیت شده و هژمونی ایران را تقویت نموده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا نیز در این نشست عنوان کرد: اربعین با هم برکاتی که تا کنون داشته اما دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که هنوز شکوفا نشده است. از جمله آثار عقلی و فلسفی اربعین احیا و تقویت هویت فردی و تقویت آرمان مقدس در افراد، ارتقا همبستگی و روح جمعی، احیای اصل اسلام بر محور امت و مفاهیم فرامرزی تمدن‌سازی است.

حجت‌الاسلام ایزدهی نیز با اشاره به اینکه در اربعین بازگشت به امام حسین (ع) داریم گفت: مناسک عبادی مسلمانان دارای محتوا و بار سیاسی است و اگر در حج نشست و هم‌اندیشی و وحدت و دیپلماسی عمومی بین نخبگان و عموم جهان اسلام رقم می‌خورد و اگر حج نماد دارالاسلام است باید بگوییم که اربعین نماد دارالایمان، دارالمقاومت، تقویت قدرت نرم و صدور ارزشهای انقلاب است و همه به سوی امام حسین (ع) که غایت انسان و احیاگر ظلم‌ستیزی، عدالت‌محوری، توحید محوری و امر به معروف و نهی از منکر بازمی‌گردند و تمدنی شکل می‌گیرد که در آن بین فقیر و غنی فاصله‌ای نیست و ارمغان آن آرامش است.

حجت‌الاسلام سیدباقری نیز درباره وجوه اخلاقی مراسم اربعین گفت: یکی از وجوه کار اخلاقی انجام آن از روی میل و اختیار و بدون اجبار است، همچنین فعل اخلاقی انسان را از خودمحوری و نفس پرستی دور می‌کند که در مراسم اربعین به وضوح دیده می‌شود. در اربعین همه دنبال خدمت صادقانه بدون چشم داشتی هستند. از دیگر آثار اربعین همگرایی اجتماعی و سیاسی است و همه بر گرد محبت اهل بیت با دوستان امام حسین (ع) دوست وبا دشمنان او دشمن هستند و سیاستمداران صادق می‌توانند از این محبت اجتماعی فراگیر سود بجویند.

وی افزود: تقویت هویت اجتماعی نیز از آثار اربعین است و همه انسان‌ها بدون مفاهیم زیردستی و بالادستی مشتاقانه در کنار هم قرار می‌گیرند و همه می‌خواهند لوازم آرامش دیگران را فراهم کنند. اربعین زنده کننده آرمان فضیلت‌خواهی است و امام حسین (ع) جان خود را برای نجات انسان‌ها از گمراهی و ضلالت و خیرخواهی فدا کرد. تقویت اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی که مؤلفه بسیار مهمی در اندیشه سیاسی است از دیگر آثار سیاسی اربعین است.

حجت‌الاسلام پورامینی نیز در این نشست گفت: برخی کشورها معیار قدرت را توانمندی اقتصادی نظامی یا جمعیتی عنوان می‌کنند. اربعین در دو دهه اخیر از مناسک فردی به مناسک اجتماعی تبدیل شده و اثر قدرت بخش خود را نیز عیان کرده است. در اربعین شاهد خیزش عمومی و هدفمند هستیم و امام حسین (ع) نقطه کانونی این حرکت است.

حجت‌الاسلام لک‌زایی نیز در این نشست گفت: اقتدا به امام حسین (ع) در حکمرانی یعنی به دنبال تحقق آزادی و عدالت و حقوق انسان‌ها مثل حق تعیین سرنوشت و مبارزه با ظلم و باطل براساس عقل و عدل باشیم.

کد خبر 5313889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha