۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۸

مرور یک خاطره آموزنده؛

وقتی آیت‌الله حسن‌زاده آملی مدیران ارشاد را به منزلش راه نداد

وقتی آیت‌الله حسن‌زاده آملی مدیران ارشاد را به منزلش راه نداد

عباس عظیمی با مرور خاطره‌ای از روزی نوشت که آیت‌الله علامه حسن‌زاده آملی درب منزلش را روی مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بست و آنان را به خانه‌اش راه نداد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس عظیمی مدیر موزه و برج آزادی تهران دو روز پس از درگذشت آیت الله حسن زاده آملی با انتشار یادداشتی با عنوان «مرور یک خاطره» یاد و خاطره این عالم ربانی و اندیشمند را گرامی داشت.

در یادداشت سید عباس عظیمی که به صورت اختصاصی در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار گرفته آمده است:

اگر اشتباه نکنم سال ۷۲ یا ۷۳ بود. در زمان وزارت آقای دکتر لاریجانی (وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) که آقای ضرغامی وزیر فعلی میراث فرهنگی مسئولیت معاونت حقوقی امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد را داشتند. قرار بود در یکی از روزهای سمینار مدیران کل استان‌ها سفری به شهر قم و دیدار با آیت الله حسن زاده آملی انجام شود. هماهنگی‌های این ملاقات توسط رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم انجام شده بود.

مهمانان که عموماً مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و همچنین جمعی از مدیران ستادی بودند با اتوبوس به قم انتقال داده شدند و در محدوده منزل علامه در کوچه پس کوچه‌های کاه گلی به سمت منزل ایشان به صورت پیاده حرکت کردند. وقتی که به درب منزل ایشان رسیدند یکی از مدیران زنگ منزل علامه را به صدا درآورد.

چندین بار زنگ منزل به صدا درآمد و خبری نشد!

تقریباً همه فکر کردند کسی خانه نیست که ناگهان و با کمال تعجب در با تأخیر زمانی زیادی توسط علامه حسن زاده آملی باز شد، علامه تمام قد در آستانه در ایستادند و بعد از پاسخگویی به سلام و علیک دوستان، گفتند: بفرمائید.

متولیان برنامه به ایشان یادآوری کردند که مهمان مدیران ارشادی هستند و در این ساعت برای ملاقات با ایشان هماهنگی شده است و …، که علامه با خونسردی تمام اعلام بی اطلاعی کردند و باعث تعجب همگی شدند!

برای ایشان مجدداً توضیح دادند که آقایان مدیران از شهرهای مختلف آمده‌اند و آقای فلانی روز گذشته با شما هماهنگ کردند و اگر اجازه بدهید با توجه به مسافت طولانی که مهمانان آمده‌اند، چند لحظه‌ای مزاحم شویم و …، که مجدداً ایشان حرف‌های قبلی را تکرار و از پذیرش مهمانان سر باز زده و در منزل را به روی مهمانان بستند!

این رفتار استاد حسن زاده که به دور از انتظار بود، باعث تعجب مهمانان شده و رفته رفته غرغر ها شروع شد: …ایشان استاد اخلاق بودند!؟ …این رسم میهمان نوازی نبود...

رئیس ارشاد قم برای مقامات مافوق خود توضیح می‌داد و تاکید می‌کرد که هماهنگ کرده و … همین ماجرا باعث بگو مگو و اختلاف مدیران و متولیان در پشت درب منزل استاد شد.

ناچارا مدیران و مهمانان با ناراحتی به سمت اتوبوس‌ها حرکت کردند.

هنوز جمعیت فاصله‌ای از منزل علامه نگرفته بودند که ایشان در منزل را مجدداً باز کردند و به داخل کوچه آمدند و مهمانان را صدا زدند و به داخل منزل دعوت کردند. این اتفاق به کلی باعث سردرگمی مهمانان شده بود که چه شده! نه به آن بستن در منزل و نه به این دعوت کردن!

آیت الله با لبخند و مزاح فرمودند که بله هماهنگ شده بود و من هم منتظر شما بودم، فقط خواستم لحظه‌ای منیت و غرور مدیریتی را از شما دور کنم و آن‌را در پشت در و در کوچه بگذارید.!

ایشان برای رفع تردید میهمانان که همچنان ادامه داشت، به آماده بودن میوه و چایی و وسایل پذیرایی در منزل اشاره کردند و با مهربانی تمام همگی را به داخل منزل راهنمایی کردند.

این حرکت استاد در روحیه تمامی افراد تحولی عمیق ایجاد کرد و دوستانی که خیلی زود علامه را قضاوت کرده بودند سخت پشیمان و خجالت زده بودند. جالب اینکه استاد خود تنها در منزل بودند و با آرامش خاصی اقدام به چیدن بشقاب و آوردن میوه و چایی کردند که با التماس و خواهش از ایشان خواستیم که بنشینند و اجازه بدهند جوانان ترتیب پذیرایی را بدهند.

علامه با این حرکت خود درس بزرگی به همه افراد حاضر داد.

اینکه زحمت مهمانان او بر دوش خانواده یا کسی دیگر نبود و خودش را با آن جایگاه رفیع علمی و مذهبی مکلف به پذیرایی از میهمانان می‌دانست بدون غرور و تکبر!

به جرأت می‌گویم در منزلشان انرژی خاصی وجود داشت.

حالا استاد علامه سعی می‌کرد با صحبت‌های شیرین و جذاب فضای بوجود آمده‌ی قبلی را تلطیف کنند.

هر کس از ایشان برای عکس گرفتن دو نفری اجازه می‌گرفت، بدون هر گونه منیت بلند می‌شدند و در هر جهتی که لازم بود می‌ایستادند و حتی خودشان هم برای عکس بهتر پیشنهاد سوژه می‌دادند و در حین عکس گرفتن با فرد یا افراد کنار خود به مزاح و به زیبایی هر چه تمام تر ارتباط کلامی برقرار می‌کردند تا معذب نباشند!

باورش سخت بود کسی که او را ذالفنون و علامه دهر می‌نامیدند و آثار تألیفی بسیاری در زمینه‌های فقه، فلسفه، اخلاق، عرفان، کلام، ریاضیات، نجوم، ادبیات عربی و فارسی، علوم طبیعی، طب قدیم، علوم غریبه و… داشت و همچنین از اعتبار و جایگاه خاص و رفیعی در بین اقشار مختلف جامعه برخوردار بودند، اینگونه با نهایت تواضع و اخلاق با میهمانان رفتار کنند! چایی بریزند و تا کمر در مقابل میهمانان خم شوند و …! آنچنان پر انرژی و مهربان سخن می‌گفتند که سخنانشان تا عمق دل نفوذ می‌کرد.

من و یکی دو نفر از همکاران در رده‌ی سنی حدود ۲۵ سال و عموماً کارشناس وزارتخانه بودیم، ولی استاد حسن زاده به گونه‌ای با مهربانی با ما جوان‌ترها برخورد می‌کردند و به قولی تحویل می‌گرفتند که همه علاقه مند بودیم که این دیدار به درازا بکشد و از این مهر و محبت بیشتر برخوردار شویم. وقتی که حواسمان بیشتر به فضای منزل و محل زندگی استاد جلب شد، از هم سوال می‌کردیم، که چه کسی باور می‌کند، علامه حسن زاده آملی اینگونه زندگی بسیار ساده، در منزلی قدیمی و در کوچه پس کوچه‌های کاه گلی قم داشته باشد!؟

حال وقتی او آسمانی شده است و نزدیک به کمتر از ۳۰ سال از آن خاطره می‌گذرد، سادگی‌اش را برای زندگی و حتی دوران پس از مرگ بیشتر درک می‌کنم و آن انتخاب بی نام و نشان ترین مکان در منزل شخصی و پدری در روستای محل تولد و در کنار همسر و همدم دوران حیاتش است و الا می‌توانستند با یک وصیت در بهترین مکان‌ها در حرم امام رضا (ع) یا حرم حضرت معصومه (س) و … به خاک سپرده شوند!

روحشان شاد و یادشان گرامی باد / سید عباس عظیمی - مدیر موزه و برج آزادی تهران / ۵ مهر ۱۴۰۰

کد خبر 5314763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      32 43
      بی نشان ترین مکان؟ داداش شما آملی هارو نمیشناسی مخصوصأ ارایی هارو، حضرت آملی بودن ار نوع ارایی.... کجا بهتر از اینجا؟؟
      • mianrehteh@gmail.com IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        9 1
        ايـرا بِشِنـو كـه خـانقـاهي گردد بت‌خانه مـا چـه قبله‌‌گاهي گردد تا قافله‌ها به مقصـد طوس روند منـزلـگـه زوّار و پنــاهي گردد هـر مُـدعي انكـار كرامـات كند كوه است اگر ، پشته كاهي گردد درويش الهـي‌كده ذي‌الـحسنين بر تخت نشسته، پادشـاهي گردد
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      85 15
      درس اخلاق وتواضع بصورت عملی روحش قرین رحمت الهی باد.صلوات
      • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        2 7
        والا قران یک کتاب واقع گرا ونیمی ازایات دنیایی ونیمی اخرتی من از این علما در تعجبم که چه حرکت وکارقابل توجهی کردند که به درد دنیا واخرت مردم بخورد فقط وقتی مرد میگویند چه علم فلانی و..‌.‌
      • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        5 0
        چند سال پیش مشکلی برام پیش اومده بود که واقعا از همه جا و همه کس ناامید شده بودم. زندگیم به بن بست خورده بود. یکی از رفقا منو برد پیش مرحوم آیت الله خوش وقت، با یه جمله ، مشکل و راه حل و توصیه و... رو برام گفت. واقعا انگار دوباره زنده شدم. ده ها هزار نفر مثل من که رفتن پیش علما و زنده شدن دوست عزیز!
    • عبداله عبداللهی IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      51 45
      این خاطره بیانگر این است که مرحوم علامه به شوخی مرتکب دروغ شده بودند. این امر از شخصیت والای آن مرحوم محال بود. لذا باور آن دور از عقل و منطق است.
      • گل نرگس AE ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        10 5
        شاید اصلا حرفی نزده و اشاره ای کرده که افراد فکر کرده اند منظور ایشان اینست که بی اطلاعند
      • جعفر قلی IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        10 6
        سلام حقیقتش من هم به این موضوع فکر کردم وقدری مکدر شد افکارم
      • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        20 10
        کجایش دروغ بوده؟ بعد هم استاد اخلاق و عرفان براز تربیت نفس مجاز به هر عملی هست. برای همین هیچ گاه یک عارف یا استاد اخلاق را نمی شود نقد کرد زیرا ما از بطن عمل او آگاه نیستیم. مثل داستان خضر نبی در قرآن که توسط موسی کلام الله مورد نقد قرار گرفتند ولی خضر تبی در نقام استاد موسی بود و اذن از طرف خدا دا
      • شجاع IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        3 0
        کدام دروغ بسیار زیبا و شایسته بود بسیاری از مدیران فعلی دچار غرور و تکبر و گمراهی شدند اصلاً دروغ نبوده و این فکر اشتباه است
    • محمد بداقی آملی نویسنده دفاع مقدس و کهنه سرباز ایر IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      40 18
      حضرت آیت ا.. حسن زاده آملی (ره) استاد بزرگ عالم اخلاق بود . آمل شهر من در عزا تسلیت به شهر آمل . استان مازندران ..... محمد بداقی آملی نویسنده دفاع مقدس و کهنه سرباز ایرانی
    • ناشناس IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      46 17
      يعني پس از گذشت ٢٧ يا ٢٨ سال ديگه منيت و غرور در مديران ديده نمي شود ، الله اكبر
      • روح الله سرلک IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        1 0
        الله اکبر از دست این کارمندان و صاحب صندلی ادارات مخصوصا کارمندان بانک مسکن شهر ما الیگودرز که اصلا نمی شود از کیلو متری شون رد بشی ای خدا تا کی صندلی به اینها وفا داره روزی که ...............
    • توکل اژه ای IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      49 8
      مسیولین یادبگیرند.این نوع اعمال درس انسانیت است ولی متاسفانه ودریغاکه ماتاچنین افرادی درحیات هستندقدرنداریم روح این عالم وارسته شادوخدایش رحمت کند
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      19 6
      آیا این موضوع حقیقت داردواگرداردمنابع لن راتوضیع دهید
    • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      27 13
      مظهر علم و ادب وهر فنون ___ بحر کمالات و دیانت کنون __ سوی خداوند جلیل باز گشت __ زندگی بهترش آغاز گشت ___ غصه و اندوه برای من است ___ چون که کنون داده ام او را ز دست _رضوان خدای تعالی بر حضرت علامه شهیر آیة الله حسن زاده آملی .
    • AE ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      21 12
      بعید میدونم راست باشه
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      48 24
      حالا یکی مرد و بازار تعریف وتمجید ها شروع شد چرا تا زنده بود کسی حرفی نمی زد مردم مرده پرست
      • آتوسا IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        14 3
        واقعا درسته من باعث تاسفم هست که الان دارم ایشون رو میشناسم کاش این چور آدمای بزرگی زیاد بون ...
    • تهرانی IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      28 5
      امکان گفتن دروغ حتی به شوخی از طرف ایشان محال است لطفا هر مطلبی را نگارش نفرمایید.
      • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        6 13
        محال است این اطمینان شما صحت داشته باشد،،،، خداوند می فرماید اگر فرمانی را، آیاتی را از سر فراموشی یا چیز دیگر نسخ کنیم،، بهترش را می آوریم،، حالا شما چنان با اطمینان از ایشان سخن می گویید گویی خداست،،، شخصیت پرستی هزار برابر از بت پرستی سنگین تر و خطرناک تره، آنهم در قرن 21
      • مصطفی IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        8 4
        دوست عزیز علامه برای سرگرمی دروغ نگفته و یا بهتر بگویم فیلم بازی کرده باشند !! بلکه برای آموزش و تدریس موضوعی اخلاقی به کسانی بوده که برای آموزش نزد ایشان ایشان آمده اند و در موضوع های علمی می تولن برای آموزش ، استاد از این نمونه کار ها انجام داد و سپس خلاف موضوع را ثابت کند که مشکل اخلاقی ندار
      • RO ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        6 3
        بعید است ایشان با شوخی حتی دروغ بگویند...
      • سید امیر IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        8 2
        سلام علیکم احتمالا بعد از حدود ۲۸ سال یک‌مقدار در نقل خاطره کم و زیاد می شود و این منافاتی با برخورد استاد ندارد مرحوم استاد دروغ نگفتند ولی چند لحظه آنها را نپذیرفتند همین
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      11 4
      چرا ما ایرانی ها مرده پرست شدیم وچرا وقتی که شخصیتی که زنده است اورا درنمی یابییم وهر وقت مرد به هر دلیلی از بزرگی وراست بودن وادب وادار وانسانیدش بحث وگفتگو میکنیم وای برما چه شده چون آمده برسرمان که بی محاوره سخن میگوییم وبی دلیل می‌شکنیم هر آنچه که باید بر سرجایش باشد
      • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        0 0
        ایشان نمرده آمد و همیشه زنده هستند باکتابهایشان و مطالعه آنها اورابیشتربشناسید آواهل حرف زدن نبود پس آمرزنده بودنم به درد سطح فکری ابتدایی ما نمی‌خورد ولی با مطالعه آثار ارزنده ایشان میفهمیم که ایشان زنده هستن
    • م IR ۰۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      13 4
      ایشان بسیار بزرگواربودند هرچند من لایق دیدن ایشون از نزدیک نشدم اما ازشون میخوام برامون اون سرا دعاکنند که عاقبت بخیر بشیم. نعمت ازما گرفته شد 😭😭
      • موسی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
        0 0
        کتاب های ایشون هست
    • بنده خدا IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 2
      بعیدمیدانم چنین باشد چون دروغ گناه کبیره است
    • محسن AE ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 3
      یعنی حضرت علامه زبانم لال دروغ گفتن؟!!!!!!
    • حسام بیگ IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      7 1
      بله . غرور رو از مدیران دور کرده و باعث شدند مدیران پشت در منزل علامه بگذارند ولی پایین ترین رده از کارمندان وقتی دیدند این همه غرور و منیت بی صاحب پشت در است آنرا برداشتند و مال خود کردند !!! جناب خاطره نویس ؛ با یک فرد عادی جامعه برای کاری همراه شو تا ببینی یک کارمند جزء چه رفتار اربابان ای دارد.
    • سیدعای اصغر IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      15 4
      باسلام.با راه ندادن مسولین وزارت ارشادکه راهکار نیست.ایشان نباید سکوت میکرد در حکومت اسلامی
    • علی اصغر خلج IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 1
      تیتر مطالب جالب نبود
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      6 6
      روحشان شاد یادشان تا ابدگرامی باد
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      7 3
      سلام افرادی که به حضور ایشان رفته بودند آیا الان آن درس اخلاق را دارند؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      5 3
      روح پاکت با امیرالمومنین محشور باد
    • علی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      7 2
      خدا رحمت کند اما این داستانسرایی
    • جابر IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      4 1
      خداوند متعال روح پاکش را با انبیا و اولیا محشور نماید برکت اسلام و ایران بودند دهنتون خوشبو کنید با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد صلوات💞🌹💖
      • حسین توای GB ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
        3 0
        خدا رحمت کند ومارا نیز در کنارش جاووانه کند
      • عرفان IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
        2 0
        اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم وحشرنا معهم
    • مازندرانی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      2 0
      روحش شاد استاد حسن زاده بی شک از بندگان خاص خدا در عالم هستی بود واقعاً صد حیف که خوبانی چون ایشان از این عالم رفتند
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      این روش اخلاق عملی است که روشی در جهت تزکیه نفس مخاطب است دوستان دقت فرمایند این مبحث هیچ ارتباطی با دروغ ندارد این یک روش عملی است
    • مصطفی رضایی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 0
      باسمه تعالی. خداوند متعال درجات استاد علم. اخلاق و عرفان را رفیع تر گرداند. از کودکی این مرد بزرگ را دوست داشتم. به خدا رو کنید تا دلها به شما رو کند. صلوات برمحمد وآل محمد.. یا مهدی ادرکنی
    • امیر IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 1
      هیچی دیگه حالا همه فاصل شدن و علامه شناس. بابا شما اگه علامه رو میشناختین اینطوری قضاوت نمیکردین که. یه جوری میگین منابع رو بگین انگار حدیث قدسی روایت شده!!!اقا ایشون استاد اخلاق و عرفان بودن حالا شما میخواین رفتار ایشون رو تحلیل کنین!!!اصلا چطور به خودتون اجازه میدین بهش فکر کنین!!!!
    • امین IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 1
      روحش شاد اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    • ملت IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      اگر خداوند تابه حال رحمت گذشت ونعمت نسیب ما کرده به خاطر وجود همین افرادی هست که بدون هیچ توقع و تکبرو خود بزرگ بینی درراه خدمت به خلق خدا قدم بر میدارند . وبه بقیه هم چنین درسهایی میدهند این افراد هستند که سپر بلای نا احلان و مفسدان هستند . به امید روزی که همه کسانی که مقام و رطبه ای دارند .چنین رف
    • سید حسن IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      روحش شاد
    • شقی IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      فقد فاز فوزا عظیما😢
    • GB ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 0
      تا انجا که بنده اطلاع دارم ان مدیران تااخر منیت راکنارنذاشته وهنوزهم منیت راادامه میدهند.فقط این راازاستاد بیاد دارندکه درب اطاق بسته باشد
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 0
      خدا حفظش کند .چقدر تواضع و مهمان نوازی.
    • فرهاد..سیادت IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      0 1
      اگر اینکار توسط سیدمحمدخاتمی انجام شده بود...ببین چطور قران خدا غلط شده بود وبرادران ارزشی چه فحش هایی که نمی دادند...
    • حامان IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 1
      بله
    • AE ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      روحت شاد انا لله وانا الیه راجعون .. پدرخدا بیامرزی من بسیار پاک ومقلد حسن زاده آملی بود که چندسال قبل فوت کرد. بعدش امام خامنهی رو مقلد شد.. خدابیامرزی بابای خدابیامرزیم از همان مومنینی بود که قران ازاین مومنین ایه نازل کرد گفت رستگارانند چون ازمال خودش انفاق میکرد نماز وعبادت ومردم داری واعتقاد کا
    • علی گل محمدی فر IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      با سلام و عرض ادب و احترام دوستان علامه دروغ نگفتن درست گفتن هماهنگی با ایشون انجام نشده بود بلکه علامه بعدش خواستند اون دروغگو آبروش نره بخاطر همین دوباره صداش کردن
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      کاش درس عبرتی بشه برای برخی مدیران و مسولان
    • مهران۱۴۹۰ FR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      خداوند ایشان را رحمت کند ساده زیستی کمترین انتظار بست که از یک عالم زاهد وارسته انتظار می رود و و فضیلتیست که فقط شخص آن مرحوم از آن منتفع می گردید آنچه مهم تر است اینه که این بزرگان می توانستند این سبک زندگی را در زندگی مسئولین و کارگران حکومتی همه گیر می کردند که مردم منتفع می شدند که متاسفانه نشد
    • . IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      سلام ممنون
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      چه مرده پرستانی هستیم ما ایرانی هااا
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      بعضی از ما فکر می کنیم که مثلا هر عالم و فاضلی باید هر روز یک کاری کنه جهان کن فیکن بشه و زیر و رو کند همه چیز را در حالیکه علما کارشان تبین اخلاق و سیره ی آل رسول صلوات الله است حال چه مردم بشنوند و عمل کنند چه عمل کننده ای نباشد
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      کار بسیار هوشمندانه ای کردند که در روستای خود خواستند که دفن شوند زیرا مردم فقط شمال را برای تفریح و هرجور فسق و خوشگذرانیی میبینند شاید به حرمت این عالم عزیز جوانان و مردم و مسافران بیدار دل شوند و به دنبال آگاهی و شناخت معارف حقه ای که این عالم سالها تلاش کرد بروند
    • US ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 0
      روحش شاد.علامه فرزانه ایران اسلامی
    • سعید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      ممکن نیست اسم علامه حسن زاده بیاد و اشک از چشمام جاری نشه. چقدر دلتنگشم