در گفتگوی تلفنی صبح سه شنبه مطرح شد؛

مُهر تأیید نخست وزیر جدید ژاپن بر ائتلاف توکیو- واشنگتن

مُهر تأیید نخست وزیر جدید ژاپن بر ائتلاف توکیو- واشنگتن

نخست وزیر جدید ژاپن پس از گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور ایالات متحده، از دریافت پیامی قدرتمند مبنی بر پایبندی واشنگتن به دفاع از جزایر واقع در آب‌های مورد مناقشه شرق چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر جدید ژاپن روز سه شنبه اعلام کرد که وی از «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده پیامی «قدرتمند» دریافت کرد که حاکی از پایبندی واشنگتن به دفاع از جزایر واقع در آب‌های مورد مناقشه شرق چین موسوم به جزایر «سنکاکو» در آب‌های ژاپن است.

پس از این گفتگوی تلفنی که صبح سه شنبه انجام شد و حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید، کیشیدا خطاب به خبرنگاران گفت که توکیو و واشنگتن همکاری خود به سمت دستیابی به یک حوزه آزاد و باز در منطقه ایندوپاسیفیک را تصدیق کردند.

کیشیدا در این باره گفت: «ما تأیید کردیم که با همدیگر در راستای تقویت ائتلاف ژاپن- آمریکا و یک منطقه ایندوپاسیفیک آزاد و باز همکاری خواهیم کرد. ما همچنین تصدیق کردیم که پیرامون موضوعاتی مرتبط با چین و کره شمالی با یکدیگر از نزدیک همکاری خواهیم کرد».

نخست وزیر جدید در ادامه با اشاره به تعهدات دفاعی ایالات متحده در قبال ژاپن که شامل این جزایر غیرقابل سکونت نیز می‌شود، گفت که رئیس جمهور (بایدن) بر تعهد واشنگتن به دفاع از ژاپن از جمله ماده پنج معاهده امنیتی ژاپن- ایالات متحده تأکید کرد.

گفتنی است، توکیو به طور فزاینده‌ای نگران فعالیت پکن در دریایی شرقی چین از جمله ورود به آب‌های اطراف این جزایر مورد مناقشه است.

کد خبر 5320397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha