۱۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۲

جیک سالیوان:

آمریکا و چین باید «رقابت شدید» دوجانبه را مدیریت کنند

آمریکا و چین باید «رقابت شدید» دوجانبه را مدیریت کنند

مشاور امنیت ملی ایالات متحده می گوید که واشنگتن و پکن برای کاستن از تعارض و رقابتهای فشرده میان دو کشور به اقدامات بیشتری نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنج شنبه گفت که گفتگوهای وی با «یانگ جایِچی» دیپلمات بلندپایه چین در سوئیس از تنش و رنجش‌های بوجود آمده در دیدار ماه مارس به دور بود و اینکه برای رفع تعارض میان دو کشور اقدامات بیشتری مورد نیاز است.

نشستی که روز چهارشنبه به طور محرمانه در هتلی در زوریخ برگزار شد و به گفته سالیوان، حدود شش ساعت به طول انجامید، نشانه‌ای از آغاز یک مرحله کمتر تقابل جویانه میان این دو ابرقدرت جهان بود.

سالیوان پس از این دیدار محرمانه خطاب به خبرنگاران در شهر بروکسل گفت که «این گفتگوها از این منظر که یک فرصت واقعی برای تشریح چشم اندازها و مقاصد متفاوت خود به یکدیگر در پشت درهای بسته فراهم می‌کند، بسیار سازنده است».

وی در ادامه افزود که این نشست، راهی برای «انجام بیشترین تلاش برای خلق شرایطی است که در آن این رقابت (میان ایالات متحده و چین) که یک رقابت شدید است، می‌تواند به طور مسئولانه ای مدیریت شود و به تعارض یا رویارویی تغییر جهت ندهد».

این در حالی است که واشنگتن می‌گوید که چین نظم جهانی بر پایه حقوق بین الملل را تهدید می‌کند. پکن نیز ایالات متحده را به مداخله در امور داخلی خود متهم می‌کند.

با این حال، توافق دادستان‌های ایالات متحده با آزادی «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی چین که در دسامبر ۲۰۱۸ در کانادا بازداشت شده بود، ممکن است تاحدی باعث بهبود این روابط شود. این در حالی است که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «شی جینپینگ» همتای چینی وی با برگزاری یک نشست مجازی پیش از پایان سال میلادی جاری ۲۰۲۱ توافق کرده‌اند.

کد خبر 5322121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha