۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰

مهر گزارش می دهد؛

امید والدین بازگشایی مدارس در آبان ماه است

امید والدین بازگشایی مدارس در آبان ماه است

با سرعت گرفتن واکسیناسیون در جامعه و همچنین واکسیناسیون نوجوانان به نظر می‌رسد امید والدین برای نزدیک شدن به بازگشایی مدارس بیشتر شده است.

خبرگزاری مهر_گروه جامعه: بعد از گذشت ۱۵ روز از مهرماه که دانش آموزان کلاس اولی تقریباً هفته‌ای دو بار به مدارس رفتند، همانطور که آموزش و پرورش اعلام کرده بود عموم آموزش‌ها دوباره در بستر مجازی به کار خود ادامه می‌دهد؛ از جمله آموزش کلاس اولی‌ها هر چند قرار است از اول آبان ماه همراه با بازگشایی مدارس باشد. در این مدت کوتاه هم تنوع مدارس و روش آموزش‌ها و رعایت استانداردها بار دیگر خود را نشان داد و مانند تمام دوره کرونا بیشترین آسیب را از تعطیلی مدارس دانش آموزان مدارس دولتی خورده‌اند. مدارس غیردولتی و مدارس استعدادهای درخشان در این مدت زیرساخت‌های مجهزتری را برای تعامل با دانش آموزان در فضای مجازی تدارک دیده‌اند و در این سال تحصیلی جدید نیز بیشتر بر آموزش حضوری با رعایت پروتکل‌ها تاکید دارند.

علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا بازگشایی مدارس در آبان ماه اتفاق می‌افتد، به خبرنگار مهر گفت: ما یک الگوی بازگشایی مدارس داریم که از قبل اعلام کردیم. طبق آن مدارس روستایی و عشایری که کلاس‌هایشان کمتر از ۳۰ نفر جمعیت دارد، بازگشایی شده‌اند و مدارس فنی و حرفه‌ای هم برای دروس مهارتی در حال حاضر کلاس‌های حضوری را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بنا بر همین الگوی بازگشایی مدارس قرار است از آبان ماه مدارس کم جمعیت شهری نیز بازگشایی شوند. البته به سرعت واکسیناسیون هم بستگی دارد اما پیش بینی مان این است که مدارس کمتر از ۶۰ نفر جمعیت بازگشایی شوند. البته در مدارس دیگر هم گروه بندی دانش آموزان را برای حضور در مدارس خواهیم داشت.

کمرئی گفت: در الگوی بازگشایی مدارس که از آبان ماه داریم هر روز دانش آموزان به مدرسه نمی آیند و یک پروتکل بهداشتی طراحی شده که بچه‌ها گروه بندی می‌شوند. در این مدارس آموزش‌ها به صورت مجازی هم دنبال می‌شود.

امید والدین برای بازگشت به روزهای آموزش حضوری

بیشتر والدین این روزها امیدوارند همانطور که آموزش و پرورش اعلام کرده است مدارس از آبان ماه به صورت حضوری برگزار شود. برپایی آموزش‌ها به صورت مجازی طی چندین ماه گذشته به قدری طولانی شده است که والدین را دچار نگرانی از وضعیت آموزشی دانش آموزان کرده است. در طول تاریخ آموزش در دنیا شاید بتوان این اختلال در آموزش را جدی ترین اختلال جهانی در امر آموزش دانست اما تقریباً هیچ کشوری نبوده است که در آن یک سال تحصیلی به طور کامل در فضای مجازی بگذرد و درهای مدارسش کاملاً بسته باشد.

حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور و خصوصاً اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون معلمان و حالا هم واکسیناسیون دانش آموزان، امیدها برای بازگشایی مدارس در آبان ماه بیشتر شده است خصوصاً اینکه تجربه آموزش‌های آنلاین خصوصاً در مدارس دولتی که بیشترین تعداد مدارس را تشکیل می‌دهند نشان می‌دهد که هنوز بعد از این مدت آموزش‌های آنلاین به استانداردهای لازم نرسیده است

حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور و خصوصاً اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون معلمان و حالا هم واکسیناسیون دانش آموزان، امیدها برای بازگشایی مدارس در آبان ماه بیشتر شده است؛ خصوصاً اینکه تجربه آموزش‌های آنلاین خصوصاً در مدارس دولتی که بیشترین تعداد مدارس را تشکیل می‌دهند نشان می‌دهد که هنوز بعد از این مدت آموزش‌های آنلاین به استانداردهای لازم نرسیده است. واقعیت این است که کلاس‌های ۳۰ نفره و ۴۰ نفره برای آموزش‌های حضوری نیز استاندارد نیست و حالا در فضای آموزش آنلاین چنین کلاس‌هایی عملاً امکان تعامل معلم و دانش آموزان را به صفر می‌رساند و می‌دانیم که آموزش‌های غیرتعاملی بازدهی حداقلی دارند.

مادر درسا که فرزندش در کلاس اول در مدرسه‌ای هیأت امنایی درس می‌خواند درباره تجربه روزهای آغاز مدرسه به خبرنگار مهر گفت: در دو هفته اول دخترم ۴ روز و هر روز دو ساعت به مدرسه رفت. ۳۰ نفر سر کلاس هستند که معلمشان آنها را به دو گروه تقسیم کرده بود.

وی ادامه داد: به نظرم خیلی حال و هوای دخترم در این روزها عوض شد. بچه‌ها زنگ تفریح‌ها با اینکه کوتاه بود اما خیلی خوشحال بودند و در حیاط بازی می‌کردند. البته دوباره کلاس‌ها مجازی شد و هر ۳۰ نفر سر کلاس آنلاین هستند. عموماً معلم یکطرفه صحبت می‌کند و همه بار منتقل کردن آموزش‌ها به بچه‌ها به عهده پدر و مادرهاست. من و همسرم نوبتی سر کلاس آنلاین فرزندمان هستیم و با اینکه کارمند هستیم ولی خیلی از همکلاسی‌های دخترم تنهایی سر کلاس آنلاین می‌شوند و هیچ کسی نیست که بتواند آنها را همراهی کند.

این مادر با بیان اینکه دخترم هر روز صبح می پرسد من دوباره کی دوستانم را می بی نم، گفت: امیدوارم واقعاً مدارس آبان ماه باز شود چون دوباره این بچه‌ها شکست می‌خورند. من این تجربه را سر دوره پیش دبستانی دخترم هم داشتم که دیگر نتوانست دوستانش را ببیند و مدتی افسرده شده بود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی آموزش مجازی این است که عملاً منِ مادر باید به دخترم درس بدهم و سر حل تکالیفش خیلی با او دچار چالش می‌شوم چون عملاً تأکیدات معلمی برای انجام تکالیف مستقیم به خود فرزندم در کار نیست و هر چه فشار هست را معلم به ما والدین منتقل می‌کند و دخترم هیچ تصوری از اینکه معلم چنین تکالیفی داده است ندارد و فکر می‌کند این یک اجبار از سوی من مادر است و همین باعث شده این چند وقت خیلی با دخترم دچار مشکل شوم. از آن طرف معلم تکالیف را هیچ اصلاحی نمی‌کند. انگار تصور این است که همه تکالیف را درست انجام داده‌اند.

امید والدین بازگشایی مدارس در آبان ماه است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه شاد را نصب کرده‌اید، نیز گفت: به اجبار مدرسه شبکه شاد را نصب کردیم ولی تا الان هیچ کاری با این شبکه نداشته‌ایم. کلاس‌ها در اسکای روم برگزار می‌شود و در واتساپ هم تکالیف را می‌فرستیم.

مادر پریا که فرزندش کلاس پنجم است نیز به خبرنگار مهر گفت: از اول شروع سال تحصیلی همه آموزش‌های فرزندم در فضای مجازی است. هیچ دوره‌ای هم برای پایه قبلی صورت نگرفت که مطمئن هستم دخترم در آن دچار ضعف است. یکی از مشکلاتی که این روزها بیشتر خودش را برای ما والدین نشان می‌دهد این است که روش تدریس‌ها عوض شده است و من خودم با شیوه دیگری درس خواندم که اصلاً با این مدل آموزش آشنا نیستم. عمیقاً نگران این هستم که اصلاً دخترم در این یک سال و نیم تحصیلی همه چیزی که باید یاد می گرفته را یاد گرفته است؟ به نظرم بسیار پایه‌ها ضعیف شده است. الان هم همان روال ادامه دارد. معلم وویس می‌فرستد در واتساپ و مثلاً تدریس می‌شود و بعد ما باید دوباره تلاش کنیم مطالبی را که در وویس گفته شده به دخترمان یاد بدهیم. من واقعاً نمی‌فهمم این مدل را چه کسی ابداع کرده است.

وی ادامه داد: مسئولان آموزش و پرورش خودشان بچه مدرسه‌ای ندارند؟ واقعاً از نزدیک در این مدت ندیده‌اند چه بلایی سر ارتباط والدین و فرزندان آمده است؟ اصلاً چه بلایی سر یادگیری بچه‌ها آمده است؟ سوال من این است که مگر قرار نبود زودتر معلم‌ها را واکسن بزنند که در مهر مدارس حضوری شود؟ الان اعلام کرده‌اند بچه‌ها هم باید واکسن بزنند بعد مدارس باز شود. خیلی از والدین همکلاسی‌های دخترم نمی‌خواهند به فرزندانشان واکسن بزنند. واقعاً در این مدت نمی‌شد یک روش استاندارد بی خطر برای بازگشایی مدارس داشت؟ به نظرم معلم‌ها الان بیشترین مانع بازگشایی مدارس هستند. معلم دخترم مدام به ما می‌گوید خیلی بازگشایی مدارس خطرناک است. الان همه چیز در کشور باز است. همه فعالیت‌ها مجاز است. فقط مدرسه رفتن خطرناک است؟

تمرکز بر ارتقای شبکه شاد و فراموش کردن زیرساخت‌های پروتکل‌های آموزش حضوری

از ابتدای شیوع کرونا پروتکل‌های آموزش حضوری برای فضای آموزشی مشخص بود. ارتقای شرایط تهویه کلاس‌ها که این روزها حتی برای بازگشایی مدارس با وجود واکسیناسیون گسترده نیز بر آن تاکید می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد در این ماه‌ها آموزش و پرورش تلاشی برای بهبود آن نکرده است و هیچ گزارشی که نشان بدهد چند درصد مدارس دارای این تهویه مناسب هستند یا برای ارتقای این امر چه تلاشی شده است در دست نیست. مسئولان آموزش و پرورش بیشتر به ارائه میزان مخاطبان شبکه شاد و تغییرات این پلتفرم علاقه نشان می‌دهند.

از دیگر پروتکل‌هایی که از ابتدا بر آن تاکید شد و هنوز هم در مدل جدید بازگشایی بر آن تاکید می‌شود کاهش تعداد دانش آموزان سر کلاس هاست. از آنجایی که نسبت معلم به دانش آموزان و نسبت مدارس به دانش آموزان در بسیاری از مناطق شهری بسیار کم است ما همچنان شاهد تشکیل کلاس‌هایی با تراکم دانش آموزی غیراستاندارد و بالای ۲۰ نفر هستیم. همین باعث می‌شود که صحبت از گروه بندی کلاس‌ها در آموزش حضوری به میان بیاید که به نظر می‌رسد مطمئن‌ترین راه برای آموزش حضوری است. همزمان با کاهش دانش آموزان در کلاس رعایت فاصله فیزیکی و داشتن ماسک سر کلاس نیز از پروتکل‌هایی است که از ابتدا بر آن تاکید شده است.

اگر همت مدیران مدارس را در این روزها شاهد باشیم به نظر می‌رسد مدیریت چنین پروتکل‌هایی چندان دشوار به نظر نرسد. اما همچنان کادر مدارس برای بازگشایی مدارس مقاومت‌هایی دارند. این در حالی است که تقریباً در دنیا به ندرت کشوری را می‌توان یافت که یک سال تحصیلی را به طور کامل تعطیل کرده باشد و به سمت آموزش مجازی برده باشد. حتی کشورهایی که عمر آموزش مجازی در آنها طولانی است و زیرساخت‌های لازم را هم داشته‌اند، اصل بر آموزش حضوری است اما مسئولان آموزش و پرورش از ابتدا با تاکید بر آموزش تلویزیونی و راه اندازی شبکه شاد و بالیدن به چنین اقداماتی که حتماً در یک بازه کوتاه بسیار مؤثر است، از رفتن دنبال زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های حضوری باز داشته شدند تا جایی که متأسفانه آموزش آنلاین دارد به یک سبک مورد پسند برای برخی والدین و شمار زیادی از کادر مدارس تبدیل می‌شود.

امید والدین بازگشایی مدارس در آبان ماه است

تمام مطالعات و روش‌های یادگیری تاکید بر اثر گذاری آموزش حضوری دارد و حتی آموزش‌های آنلاین در دوره دانشگاهی نیز چندان مورد تأیید نیست. معلمان قابل جایگزینی نیستند و حتی از سوی دیگر روان شناسان هشدار جدی درباره تداخل نقش والدین در مدل آموزش مجازی می‌دهند و نسبت به ایجاد تنش در رابطه والدین و فرزندانشان به خاطر مدل آموزش غیرحضوری هشدار می‌دهند.

از سوی دیگر کاهش عمق یادگیری که از نتایج تاکید زیاد بر آموزش‌های مجازی است اگر با تاکید و استمرار آموزش‌های مجازی باشد قطعاً از یک زمانی به بعد دیگر قابل جبران نیست. همچنین ادامه این روش آموزشی تأثیر غیرقابل برگشتی در نحوه تعامل کودکان و نوجوانان با یکدیگر و تداخل جدی در روند رشدی و شناختی آنها ایجاد می‌کند. بسیاری از روان شناسان هشدار می‌دهند که اگر این شرایط عدم دسترسی سالم به همسالان ادامه پیدا کند و مدارس بسته بماند، بعد از کرونا این تحمیل سبک زندگی کودکان و نوجوانان را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند؛ خصوصاً کودکانی که در ابتدای مراحل شناختی هستند.

مسئولان آموزش و پرورش می‌گویند دانش آموزان به آموزش دسترسی دارند چرا که در حال حاضر سه روش آموزش حضوری، آموزش مجازی (با تاکید بر شاد) و آموزش تلویزیونی در جریان است. اما در عین حال برای اجرای دستورالعمل کمیته سلامت مدارس اختیار به مدارس گذاشته شده است و شاید اینجاست که باید رصد و نظارت بر تلاش مدیران برای رسیدن به استانداردهای لازم بررسی شود.

هرچند آموزش و پرورش تأکید می‌کند که قبل از بررسی، تأیید منطقه یا ناحیه و ابلاغ آن به مدیر، حضور مستمر روزانه دانش آموزان در مدرسه و در کلاس‌های درس مجاز نیست و بعد از بازگشایی و در طول سال تحصیلی، مدیر مدرسه به طور مداوم از طریق «کمیته سلامت مدرسه»، شرایط مدرسه را از نظر رعایت مسائل بهداشتی به طور مستمر پایش کرده و ارتقا می‌دهد.

به گزارش مهر و بنا به اعلام وزارت بهداشت، واکسیناسیون معلمان با حدود بیش از ۹۰ درصد معلمان انجام شده است و واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز برای گروه ۱۲ تا ۱۸ سال در حال انجام است. در حال حاضر تصمیم قابل اجرایی برای گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال اعلام نشده است.

کد خبر 5322931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ابراهیم FR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      87 19
      زیان کلاس غیرحضوری مدارس خیلی کمتر از گرفتن کرناست
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      86 14
      قبل از بازگشایی مسئولین جان دانش اموزان و نعلمان را بر عهده بگیرین یا بیمه یا دیه ی کامل
      • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
        92 14
        اگر خدایی نکرده اتفاقی برای جگرگوشمون بیوفته، دنیا برامون تموم میشه. دیه و بیمه چیه دیگه. به نظر من مثل پارسال حق انتخاب بزارن هرکسی خواست بفرسته مدرسه هر کسم نخواست تو خونه مجازی آموزش ببینه.
      • دانش آموز IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
        34 68
        من حاظرم کرونا بگیرم ولی مدارس حضوری بشه چون اینجوری هیچی نمی‌فهمیم معلم ها که خوب نیستن اگه خوب بودن یه چیزی بعد اگه اختیاری بشه هیشکی نمیره اینجوری هم معلم ها هم نمیان
      • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
        30 4
        دیه و بیمه چیه دیگ به فکر پولید تا جون بچه هاتون واقعا متاسفم واستون
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      من با اینکه دوز اول واکسن رو زدم، اما الان کرونا گرفتم. احتمالا بچه من هم مبتلا شده و اگر به مدرسه برود ممکنه بچه های دیگه رو هم مبتلا کنه که در نهایت خانواده بچه های دیگه هم مبتلا بشن. در کل بازگشایی مدارس در شرایط شکننده حاضر، کار بسیار خطرناکی هست.
      • . IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        8 3
        واکسن،فقط از خطر مرگ جلوگیری میکنه.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      85 12
      باید تا عید صبر کرد. بازگشایی مدارس در این شرایط شکننده و حساس کرونایی، یعنی شروع موج ششم کرونااااااااا.
    • جان عمت IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      33 8
      والدین؟
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      75 12
      اصلا هم والدین دوست ندارن مدارس باز بشه .تاکامل بیماری نره هیچکس جون بچش و در خطر نمیندازه .لطفا حداقل تو این مساله گذاشته بشه والدین تصمیم بگیرن .با جون مردم بازی نشه
      • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
        19 49
        اتفاقا برعکس خب درسته نگران بچشون میشن خب ولی بیشتر دلشون میخواد بچشون بره مدرسه چون هم خودشون و هم بچشون عذاب میکشن
      • والدین IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
        53 14
        اگ تو زجر میکشی دلیل نمیشه همه زجر بکشن از سمت همه حرف نزن فهمیدی مغز فندقی اگ تو دلسوز بودی واسه بچت وقت میزاشتی من تا مریضی هست بچمو مدرسه نمیفرستم آموزش آنلاین خیلی هم خوبه
      • ..... IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        7 8
        من نمیدونم چرا همه تفریح و مسافرت میرن ولی تا اسم مدرسه میاد جون بچه هاشون عزیز میشن..... این برام سوال هست
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      79 15
      چرا دروغ میگین هیچ پدر و مادری نمیخواد بچشو مدرسه بفرسته مگه نامادری یا ناپدری باشه
    • ناشناس IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      62 10
      میشه لطف کنید بفرماييد؛ اگر دانش آموزان نوبتی بخواهند به آرزوهای خود برسند؛ معلم چه زمانی ودرکجا باید نفس بکشد؟!!! چون باید ساعت ها پشت ماسک باشد ایا دغدغه فقط فرزندان هستند؟! اینکه معلم چه بلایی سرش می آید وچگونه زیر ماسک ساعت ها بماند مهم نیس؟!!!!!
      • آفتاب IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        12 16
        الان که داری تو خونه لم میدی .حقوق مفت و اینترنت مجانی میگیری فکر میکنی چقدر پول اضافه دریافت میکنی..خوب فکر کن..کارگر چند برابر تو انرژی میزاره بدون تعطیلی کار میکنه اینقدر مثل شماها تمنا نداره...معلم عزیز پولت باید حلال باشه
      • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        8 0
        آفتاب کاشکی یک روز مهمان من دبیر بشید بعد قضاوت کنید من دبیر مدرسه غیرانتفاعی ام جلسه ای ۳۶ تومن حقوق البته با دوماه تعویق هربار خدا شاهده با وجود مدرک دکتری از یک کارگر ساده بیشتر ازم بیگاری میکشن و همیشه دارن توبیخمون میکنن کمی منصف باشید دوست عزیز
    • مادر IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      55 8
      تورو حدا مارو نخوندین شما فقط دنبال پول کندن از اولیا هستین جیب شما هیچ وقت پر نمیشه جان دانش آموزان برای شما ذره ای ارزش تداره تمام واکسن ها الکیه هیچ ایمنی ایجاد نمیکنه هرکی دو دوز رو زده گرفته جتی فوتی هم داشتن بی خودی با جان مردم بازی نکنید با بچه ها را مدرسه نمیفرستیم
      • مرجان رنجبر IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        13 0
        امروز دبیر دخترم کرونا گرفت وبه رحمت خدا رفت بس کنید مدرسه ودرس رو بچه باید در محیطی امن وتمیز وبهداشنی بره مدرسه من دوست ندارم اصلادبه هیچ صورتی دخترام مدرسه برن تا اروم بشه تازه فصل سرما هزار نا مریضی دیگر هم به همراه داره
    • معلم دلسوز IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      56 10
      البته اگر فرزندانشون قربانی ظاهرسازی مسئولان نشوند!!!!!!!! کدوم واکسیناسیون منطورتونه دقیقا؟؟!!!برای زیر ۱۲ سال که به جز واکسن فایزر واکسنی تایید نشده!!!! تازه هنوز همه معلمان واکسینه نشده اند!!!! خودتون رو به خواب نزنین و مردم رو........فرض نکنین و عوض اونا نظر ندین و سخنرانی نکنین!!!!
    • کیانا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      78 13
      لطفا با جون دانش آموزان بازی نکنید
    • ‌‌‌‌‌‌‌ IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      39 45
      تمام دوستان من واکسن زدند پس دیگه دلیلی نداره مدارس باز نشه ...
      • حسن IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        9 2
        شما با دوستات واسه خودتون مدرسه باز کنید
      • ع. ف IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        2 1
        حرف مفت که مالیات نداره پس بزن
    • ناشناس IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      17 64
      کاشکی مدارس باز بشه من دانش آموز هستم و از این وضعیت خسته شدم و واکسن زدم و اصلا تو این مدت چه قبل از واکسن چه بعد از واکسن کرونا نگرفته ایم دوست دارم به مدرسه برم چوم آموزش مجازی استرس من را زیاد کرده و خیلی عصبی شدم کاشکی روز های قبل شاد،برگردد
    • ناشناس RU ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      46 8
      لطفا از طرف اولیا حرف نزنید فعلا همه مردم واکسینه نشدن و حضوری صلاح نیست باز شدن مدارس فاجعه میباشد کمی فکر کنید
    • 🌹🍃🌹🍃🌹🍃 IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      15 50
      باز کنید مدرسه ها رو به خدا ما مادرها دیوونه شدیم
      • مادر IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        0 1
        تو دیوونه شدی ما نشدیم
    • ناشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      35 9
      هیچکس فرزندشون به مدرسه نمیفرسته مگه از سر راه آوردیم که ازشون جونشون به این راحتی بگذریم
    • ایدا GB ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      31 5
      سلام میشه ی فکری بکنید برای ما خانوادها و فرزندانمان فقط فقط استرس اقایون محترم ما بچه‌ها مونو نمیفرستیم من دبیرستانی متوسطه اول ودوم دارم اصلا راضی نیستم مدارس باز بشن بااین اوضاع فصل الان بیشتر یها سرماخوردگی دارند پسرم الرزی داره کل فصل آب ریزش و عطسه میکنه با روان بچه‌ها بازی نکنید
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      34 5
      شما مدارس رو باز کنید ، ولی چون بهداشتی وجود نداره ما فعلا صبر میکنیم تا شرایط عادی شه آموزش مجازی رو با کمک خودمان بهتر از کروناس
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      10 43
      جمع کنید بابا کرونا وجود نداره هر کی میگه وجود داره بیاد پیوی بحث کنیم
      • سلام IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
        8 12
        ایول دمت گرم
      • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        6 4
        پس این همه مرگ و میر چی
      • مادر IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        9 3
        واقعا ادم میمونه به همچین ادم هایی چی بگه.این همه مردم مردن بازم میگن کروناوجودنداره
      • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        2 0
        خخخخخ واسه خنده هم اگر گفتید مسخره بود
    • زهرا IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      25 19
      مامان ها راحت میشن اگر مدرسه ها باز بشن😂😂
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      9 28
      مدارس‌باز‌کنید‌ من‌ یه‌‌دانش‌آموزم‌ میخوام‌ از‌ داد‌‌و‌ نت‌ضعیفه‌راحت‌بشم‌یلا‌دیگه‌‌حضوری‌کنید‌مدارس
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      33 8
      بزرگسالان رو به کشتن دادید حالا نوبت بچه های ایرانه کور خوندید ما بچه هامون رو به مدرسه بفرستیم
      • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        8 10
        چگونه بزرگسالان را به کشتند دادند چه جالب رعایت نمی کنید بعد دیگران شما را می کشند
    • .. IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      35 3
      مدرسه رو باز کنید من نمیرم خودمم بخوام برم پدر مادرم نمیزارن جون خودم از درس و مدرسه خیلی مهم تره من واکسن زدم و بازم کرونا گرفتم و حالم واقعا بده این واکسن همش الکیه واقعا قتل عامه تو این شرایط بد کرونا بچه ها برن مدرسه قتل عامه الان اتفاقی واسه هرکدوم از بچه ها بیوفته کدومتون پاسخگویین؟؟من نمیرم
    • یاس AE ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      23 4
      دارو ندارم یه دختره ما خوندیم چی شو با جون بچه هامون بازی نکنید
    • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      21 4
      همین که یک کم اوضال مرگ و میر کم میشود نقشه ای برای بالا بردن مرگ و میر میکشید مدارس را باز کنید تا کودکان هم اضافه شوند ما اجازه نمیدهیم بچه هایمان با طناب شما به چاه بروند
    • m IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      19 5
      چرا دروغ میگید من نمیخام برم مدرسه کسی الان دوس نداره باز شه بعد شما از کجاتون در آوردید این خبرا رو، آخرشم معمولا میگن رفتیم پرسیدیم چرا تا حالا از این همه مخالف از به نفرشونم پرسیدید مگه اینکه پرسیدنتون رندوم نباشه دلیلش فقط همینه:/ رسانه دروغ گو
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      14 6
      این حرفا رو از کجا میدرید من خودم مادر دوبچه م وتا زمانیکه اوضاع آرام نباشه مدرسه بی مدرسه
    • . IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      12 13
      تروخدا مدرسه بازکنید اصلن هیچ یاد نگرفتم
    • مادر IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      17 4
      خدا لعنتتون کنه بزرگترامون رو کشتید حالا نیخاین بچه هامون رو لزمون بگیرید
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      13 4
      من که نمیفرستم اینا که میگن نیفرستیم داغ پدرو مادر ندیدن یا تا مرگ نرفتن مثل ما یه بار که خدا نکرده گریبانش نو بگیره میفهمن باید چیکار کنن
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      15 5
      بچه های ابتدایی رو بازگشایی نکنید. اگر مویی از سرشون کم بشه کی جوابگو است. توی خونه مدام باید تذکر بدم مدادت رو توی دهنت نکن یا دستهات رو الکل بزن. توی مدرسه برای سیصد نفر چطور میخواهید مراقب بچه ها باشید. همسرم دیابت داره واگر فرزندم مدرسه بره ناقل این بیماری میشه
      • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        5 2
        خودتون و همسرتون واکسن بزنید ..بچه تون هم اگه خدای نکرده ناقل بشه دیگه اونقدر خطر نداره ..
      • زینب IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        5 0
        تو خونه به بچه می گی الکل بزن 😳
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      15 2
      من برای تمامی دانش آموزان در هر گروه سنی نگرانم وبا حضور انها در مدارس مخالفم چون مدرس مهمترین زنجیره انتقال کرونااست پس آنلاین برگزار شود
      • ناشناس IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
        6 4
        من یک دانش آموز هستم شما لازم نیست نگران همه ی دانش آموزان باشید لطفا مدارس رو بار کنید آخه با ویس کی درس رو میفهمه حالا هم که معلم ها مشکلات سایت نتاکو را می اندازند تقصیر ما مدارس را باز کنید
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      11 2
      سلام من دارم دوستانی رو که با زدن دودوز واکسن دوباره کروناـ گرفتن اینطوری به فرزند خود منتقل میکنند وبه مدرسه میفرستن لطفا مدارس باز نشوند حداقل حضور بچه ها در مدرسه اختیاری باسد من جان فرزندمـاز جان خودم وکل دنیا برایم با اهمیت تراست لزفا یکبار هم که شده به تقاضای یک مادر نگران درست رسیدگ شود ممنون
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      13 5
      هرکسی که میگه کرونا نیست دشمن فرزندان این مملکت است خدایا ما رو از شر دشمنان محافظت کن من با حضوری شدن مدارس کاملا مخالف هستم
    • آرتمیس IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      6 8
      خب الان اینایی که میگن واکسنم ایمنی ایجاد نمیکنه، عزیزان چیکااار کنیم؟؟ تا آخر عمر بچپیم تو خونمون و جم نخوریم؟؟ تا آخر عمر با این وضعیت مزخرف مجازی درس بخونیم؟؟ بخاطر اینکه بچه دبستانی شما نمیتونه ماسک بزنه، ما آینده و شغل و عمرمونو بدیم بره؟؟ شما نفرست
      • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
        4 4
        شما اگر کرونا می گرفتید و غیر از خرج تا مرز مرگ می رفتید ان موقع این طور صحبت نمی کردید منم مادرم و فرزند محصل دارم ،جون ادم ها به نظرم بهتر از درس هست ،حالا اونایی که خوندن به کجا رسیدن
      • .. IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
        4 1
        کاملا درسته
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      14 2
      پارسال دخترم تو مدرسه برا امتحان نهایی که می رفت کرونا گرفت مرد الهی خدا این داغو به دل تمام تصمیم گیرندها بزاره
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      10 4
      من تو این مدت رفتم مدرسه از معلمم کرونا گرفتم الان ی هفته تقریبا همه دوستم کرونا داریم و به خانواده ها دادیم ایا کسی جواب گوی این فاجع هست
    • ستاره IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      7 6
      دروس مهم مثل ریاضی و فارسی رو حضوری کنین هفته سه بار و بچه ها رو تقسیم کنین مجازی گند زده به آموزش هیج جای دنیا حتی افغانستان این همه مدت مجازی نبوده اکه اینطوری ادامه داشته یاشع بچه ها اکثرا قید درس رو میزنن کسی هم که معترض هست چن سالی بچشو نفرستع چون کرونا مثل آنفولانزا همیشه با بشر هست
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      2 2
      حرف بیخود نزنید اعصابمون خورد کردین بچه هامون تهدید به مرگ من بچمو نمیفرستم مدرسه درس نخونه بهتره و سلامت باشه
    • ی شهروند IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 2
      والا ما دوست نداریم مدارس باز شود ،خودم دوز اول زدم تا حالا درگیر کرونا هستم ،هوای سرد و تعداد دانش اموز زیاد ،عدم پروتکل اصلا دوبت ندارم فرزندم حضوری مدرسه برود
    • سمیه IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 2
      منظورتون از والدین راضی کدوم والدینه؟ من که بچه ام رو نمیفرستم
    • ناشناس IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      4 2
      سلام خواهشا مدارس باز نشه
    • .. IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      5 2
      سلام لطفا حداکثر زمان بازگشایی مدارس همان اول آبان ماه باشد.. زندگی وآینده بچه ها به باد رفت..
    • دانش اموز IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      4 1
      کنکوری ها رو حضوری کنید ،ما حضوریش یادگیریمون رو هوا بود دگ چ برسه ب آنلاین
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      7 1
      بچه من به خاطر امتحان نهایی پایه دوزدهم فوت شد الهی به روزم بشنن اون های که تصمیم به باز گشایی مدرسه و یا حضور درامتخانات پایان ترم میگرنن تو را به امام هشتم این متن بزارید تا همه ببینن
    • اولیا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      2 2
      کدوم مادری میخواد مدارس بازبشه؟ شما این امار رو ازکجا میارید لطفا نظرات مردم که اینجا ثبت میشه رو بخونید . اگه راست میگید یه نظر سنجی بذارید بابا
    • مریم IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      5 1
      بازگشایی مدارس اشتباه بزرگیه! واکسن ها انقدر قدرت جلوگیری ندارن! واقعا تصمیم اشتباهیه
    • علی اقاسی زاده IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      4 1
      باز نکنید
    • آفتاب IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      4 2
      اصلا هم ما دلمون نمی خواد بچه هامدرسه برن. بی سوادی و ناتوانی یک سری معلمهاتون رو در تدریس به حساب ماوالدین نزارین .حقوق مفت که میگیرن .نت مجانی باز اضافه حقوق هم میخوان تا جبران بی سوادیشون رو بکنن..تو برنامه شاد معلمهاشون بی سوادن .وای به کلاس حضوری که ما نمیبینیم. جامعه معلم بی سواد
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      2 1
      سلام.من نمی دونم منظور از والدین راضی کیه.موج ششم داره شروع میشه بیمارستانهای شیراز اخطار فرستادن ولی هنوز اینا تو خوابن دوباره
    • باران IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      3 2
      ترو خدا مدرسه رو باز کنید ما مادرا دیوانه شدیم خودتون بچتون رو می‌فرستید مدرسه خصوصی آخه یکم به فکر ماهم باشین وقتی چیزی یاد نمیگیرن چطور برن از کلاس اول کلاس دوم
    • ,W IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      4 0
      جالبه اینکه مسافرت میرن جشن میرن فقط مدرسه کرونا داره یا عادت کردین به خواب لنگه ظهر بچه هاتون میبرید خصوصی ما بدبخت نداریم گوشی خراب چکار کنیم با سه تا مدرسه ای ؟
      • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        1 0
        توکل کن توکل
    • سارا US ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      4 2
      من نمیفهمم اون والیدینو ک میان میگن باز نکنین شما چی میفهمید مگه؟؟؟ ماییم که با نت داغون با معلم های مضخرف با امتحانای سخت فشار روانی زیاد و شاد مضخرف درس میخونیم ماییم که باید فلان قدر پول نت بدیم ماییم که آینده مون هرسال خراب تر شده به خدا قسم که همه دانش آموزای مفید نه سیاه لشکر دلشون بازگشایی می
      • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
        0 1
        شما باید بری مدرسه مزخرف درسته دختر جان
    • Sara IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      3 1
      خواهش میکنم جان ما رو به بازی نگیرید اینجوری هزار برابر بهتره تا گوشه بیمارستان بیوفتیم😟
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      3 0
      آنلاین با بز گشایی مدارس موافق نیستم چون کلاس دخترم الان باوجود غیر حضوری بودن ۴ تا از بچه کرونا گرفتن اینجوری حداقل بچه های دیگه بیمار نمیشن
    • محمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      4 0
      لطفا بجای والدین نظر ندهید ‌خیلی ها مخالف هستند مدرسه پادگان نیست و باید نداریم ‌فعلا باشرایط موجود بازگشایی صلاح نیست ‌درضمن عزیزان ‌نظر خودتونو مطرح کنید و به نظرات دیگران احترام بگذارید به این آموزش و پرورش امیدی نیست
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      3 1
      مخالف بازگشایی مدارس هستم۱۶
    • محمد ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      انقدر نگین والدین والدین باز حضوری شدن مدارس براتون سود داره؟؟ لطفا پبامم رو تایید کن
    • مهدی ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      از زبان کدام والدین تصمیم گرفتین شما؟ ما والدین با شرایط موجودراضی به حضوری کردن مدارس نیستیم اصلا نیستیم
    • والدین ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      غریب بر یک سال و خورده ای (نزدیک دوسال) است که نه مسافرت نه دید و بازدید عید درست حسابی رفتیم اینها به کنار برای مرگ جگر گوشه هایمان تصمیم گرفته اید؟
    • حمیدرضا ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      آقایان انقدر نمک به زخم این مردم نپاشید حداقل برای بچه هایمان تصمیم سر خود نگیرید!
    • علی ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      جسارتا کدام والدین مگر نظر سنجی گذاشتید؟؟ لطفا بحث حضوری بودن مدارس آن هم در این شرایط را تمام کنید!!
    • علیرضا ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      حالا همه چی تموم شد رسید به کشتن بچه ها؟؟ لطفا هر جور که شده نزارید این اتفاق بیفته
    • ولی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      من مخالف باز شدن مدارس هستم و به هیچ عنوان بچه هام رو مدرسه نمیفرستم حتی اگر یکسال تحصیلی عقب بیفتن چون سلامتی و جونشون مهمتر از همه چیزه.
    • ابراهیمی ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      لطفا شرایط موجود را دریابید و به گوش مسئولین برسانید ما بچه هایمان را از سر راه نیاورده ایم با آموزش حضوری صد درصد در این وضعیت مخالم کدوم نظر سنجی؟چرا ما نظر سنجی و ندیدیم؟جن و اجنه نظر دادن؟ آقای خبر گزاری مهر من جوابم رو از تو میخوام!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      جالبه وافعا، از اینور میگین معلماتو خونه نشستن وبیکارن وحقوق مفت میگیرن از اون ور میگین مدارس روباز نکنید که کرونا میاد بچه های مارو می بلعه میشه لطف بفرمایید شما والدین تکلیف ما معلما رو روشن کنید بالاخره تو خونه بشینیم واز دست اینترنت وشاد تو سرمون بزنیم یا بریم مدرسه و حقوقمونو حلال کنیم چکارکنیم
    • saaid.f IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      به فرزندان مردم رحم کنید. من داغ پدرکشیدم نمی‌خواهم بچه‌ام راازدست بدم
    • محروق ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      بریم که کرونا بگیریم.....دانش آموزان هنرستانی حضوری به مدرسه میرن خدا خیرتون نده انشالله جزاشو ببینید
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      لطفا مدارس را غیرحضوری کنید خودتان واقع بین باشد از کمال فهم شما سپاس گذارم دانش آموزان هنرستانی چند وقتی هست که حضوری به مدرسه میرند لطفا رسیدگی کنید سپاسگزارم
    • رضا نورمندی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      مخالف
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      مدارس تا واکسیناسیون کامل همه دانش آموزان‌نباید حضوری بشه .واقعا منظور شون از اینکار چیه ؟چرا دارید مقدمات موج‌ششم رو فراهم‌میکنید؟این موج دیگه بیشتر بیمارها بچه ها خواهند بود به کادر درمان و معلما و والدین رحم نمیکنید به بچه هامون رحم کنید
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      مدرسه نمیفرستیم
    • فاطمه IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      امیدوارم هر چه زودتر کلاسها دایر بشه. شاید در این مدت تدریس مجازی بعضی از خانواده‌ها قدر معلم رو دونسته باشن. در این دو سال رتبه علمی بسیار پایین‌تر از قبل شده
    • سمیرا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      این حرفارو از خودتون در نیارین هیچ مادری دوست نداره بره بچش کرونا بگیره مریض بشه من خودم مادرم بچمو نمیفرستم
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      ما الان چند روزه مدرسه رفتیم ولی به نظرم مجازی بهتر بود. چون ویس ها و فیلم های معلم ضبط شده بود و ما میتونستیم اگه سر کلاس نفهمیدیم دوباره گوش کنیم. و اینکه وقتی ماسک داریم و وقتی اکسیژن زیاد به مغزمون نرسه سر کلاس یادگیری خیلی برامون سخته. خیلییییی.
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      ما الان چند روزه مدرسه رفتیم ولی به نظرم مجازی بهتر بود. چون ویس ها و فیلم های معلم ضبط شده بود و ما میتونستیم اگه سر کلاس نفهمیدیم دوباره گوش کنیم. و اینکه وقتی ماسک داریم و وقتی اکسیژن زیاد به مغزمون نرسه سر کلاس یادگیری خیلی برامون سخته. خیلییییی.
    • مصطفی ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      کلاس حضوری مساوی است با مرگ عزیزانمان مگه نمیگید کرونا بیماری خاموشه علائمی نداره؟خودتون واقع ببن باشید
    • ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      کلاه خودتو فاضی کن ببین اوضاع چه جوربه بعد بگید برین مدرسه و دانشگاه