۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۸:۴۳

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی:

خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

خطر آنفلوانزای پرندگان بیخ گوش خراسان جنوبی

بیرجند- مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به خطر ورود پرندگان مهاجر و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گفت: هرگونه تلفات غیر عادی پرندگان و واحدهای مرغداری گزارش شود.

محمد اصغرزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشورهای شمالی همسایه ایران چون قزاقستان دیده شده است، اظهار کرد: از آنجایی که خراسان‌جنوبی در مسیر کریدور حرکت پرندگان مهاجر از این مناطق است احتمال خطر برای ما وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر ورود این پرندگان گزارش نشده است، بیان‌کرد: البته ما باید اقدامات پیشگیرانه را انجام داده و در حقیقت جلوتر از ویروس حرکت کنیم تا آسیب سال قبل را شاهد نباشیم.

اصغرزاده گفت: به دستگاه‌هایی چون آب منطقه‌ای هشدار داده‌ایم که از هر گونه اقدامی که موجب تجمع آب، ایجاد آب بند و شبیه آن می‌شود به ویژه در اطراف مرغداری‌های صنعتی خودداری شود چرا که زمینه حضور پرندگان مهاجر آبی را فراهم می‌آورد.

وی اظهار کرد: از سال گذشته تمامی واحدهای مرغ تخم‌گذار ما موظف به واکسیناسیون طیور و همچنین بیمه شده‌اند که تنها چهار واحد از این اقدام خودداری کردند که به دستگاه قضائی معرفی شدند و اکنون آن واحدها نیز این امر را پذیرفته‌اند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه به هیچ وجه اجازه فعالیت به واحدهای پرخطر را نخواهیم داد، بیان‌کرد: ممیزی‌های بهداشتی ما در راستای تأمین سلامت جامعه شدیدتر شده است و ناظران فنی و بهداشتی ما بر این موضوع نظارت دارند.

اصغرزاده ادامه‌داد: البته ۹۵ درصد مرغداری‌های خراسان‌جنوبی با ما همکاری لازم را دارند چرا که در صورت شیوع آنفلوانزا از نظر اقتصادی آسیب بیشتر را خودشان متحمل می‌شوند.

وی یادآور شد: هم ما و هم محیط زیست خراسان‌جنوبی با همکاری و هماهنگی یکدیگر به دنبال این موضوع هستیم که در صورت تلف شدن غیرعادی طیور در استان حتماً موضوع را در اسرع وقت پیگیری کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در خراسان‌جنوبی ۴۶ واحد مرغ تخم‌گذار و سه واحد مرغ مادر فعالیت می‌کند و میزان تولید تخم مرغ واحدهای مرغ تخم گذار ۶۵ تن در روز است.

کد خبر 5324520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha