۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۹:۲۹

پیگیری مهر؛

مردم دارالمیزان خواستار گازرسانی هستند/ صعب‌‍‌العبوری علت بی گازی

مردم دارالمیزان خواستار گازرسانی هستند/ صعب‌‍‌العبوری علت بی گازی

مهر- عملیات گازرسانی به دارالمیزان و مجموعه روستاهای آن خواسته مردم این منطقه محروم است اما متولیان امر با توجیه صعب العبور بودن منطقه، تاکنون اقدام موثری برای رفع مشکل مردم نکرده اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان مُهر که بخش قابل توجهی از گاز کشور را تأمین می‌کند، مردم برخی از مناطقش هنوز گاز ندارند و با سیلندر نیازهای خود را برطرف می‌کنند.

مردم می‌گویند از این وضعیت خسته شده اند و با توجه به اینکه شهرستان مهر در حوزه گاز، ظرفیت‌های بزرگی دارد روستاهای این شهرستان نباید بی گاز باشند.

دارالمیزان و روستاهای توابعش ازجمله مناطقی است که از نعمت گاز بی بهره هستند و کمبود سیلندر نیز آزاردهنده است.

سیدمصطفی خدیور عضو شورای دارالمیزان و شورای بخش اسیر در گفت وگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: برای تهیه سیلندر گاز مشکلی نداریم ولی هزینه آن زیاد است، و به دلیل دوری مسافت دارالمیزان تا مرکز بخش اسیر (۴۰ کیلومتر) هزینه هر سیلندر تحویل درب منازل ۱۸ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل عدم گازرسانی، به این منطقه توسط مسؤلین اجرایی را صعب العبور بودن مسیر می‌دانند، تصریح کرد: با احداث اتوبان، و کم‌تر شدن مسافت این مشکل هم حل شده است.

وی در مورد گاز شهری افزود: اداره گاز، نقشه بردار را به منطقه اعزام تا از دو سمت، آخرین نقطه شهرستان مهر که لوله کشی شده، و هم از سمت فراشبند برآورد هزینه شود تا تصمیم گیری کنند که چه مسیری هزینه‌ای کمتر برای دولت دارد و امیدواریم با تعامل خوبی که استاندار جدید با بدنه دولت دارد، موافقت این مهم اخذ شود.

منطقه دارالمیزان، یکی از دور افتاده‌ترین نقطه شهرستان مُهر در جنوب فارس است که با مرکز این شهرستان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و در بین حوزه‌های گازی شهرستان‌های مُهر و جم در استان بوشهر قرار دارد اما خطه‌ای است که به سبب صعب العبور بودنش موجب مشکلات فراوان جهت گازکشی خانگی به این مناطق شده است.

مکاتبات تاکنون بی نتیجه مانده است

یکی از روستانشینان به خبرنگار مِهر گفت: در این منطقه علاوه بر دسترسی به نعمت گاز طبیعی، از لحاظ خدمات رسانی در سایر زیرساخت‌ها نیز دچار مشکل هستیم و علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر با مسؤلین و نهادهای زیربط تاکنون نتیجه‌ای گرفته نشده است، و از استاندار، و وزرا و شخص رئیس جمهور می‌خواهیم به منطقه ما سفری داشته باشند تا از نزدیک با کمبودهای این منطقه بیشتر آشنا، و جهت رفع آن تلاش و جدیت بیشتری به کار بندند.

امجد خنیاگر رئیس پخش فراورده‌های نفتی شهرستان‌های لامرد و مُهر نیز در این رهگذر به خبرنگار مِهر گفت: با بررسی‌های انجام شده هیچگونه کمبود گاز مایع در دارالمیزان، و مناطق دیگر وجود ندارد.

مردم دارالمیزان خواستار گازرسانی هستند/ صعب‌‍‌العبوری علت بی گازی

وی با اشاره به اینکه هر خانوار جهت سهمیه نفت سفید با کارت بانکی که در سامانه صدف اعلام کرده در همان کارت نیز، گاز مایع هم شارژ می‌شود، افزود: ماهیانه هر خانوار با کارتی که از سامانه دریافت، و آن را ثبت کرده است، با مراجعه به عاملین توزیع، گازمایع خود را تحویل گیرد و چنانچه مشکلی بود به تأسیسات اسیر گاز یا شرکت نفت اطلاع رسانی، تا پیگیری شود.

یکی از اهالی منطقه دارالمیزان در مورد گازرسانی به دارالمیزان اظهار کرد: به دلیل سختی راه، توجیه مالی مناسب به نسبت میزان جمعیت ساکن در این مناطق، برای شرکت ملی گاز این مهم متأسفانه تاکنون بی نتیجه مانده و با وجود همه پیشنهادات ارائه شده از سوی نهادهای مختلف، نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

منطقه صعب العبور است

از دیگر سو محمود فرزانه رئیس اداره گاز شهرستان مُهر در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گازرسانی به منطقه دارالمیزان از سال‌های گذشته در دستور کار بوده و پیگیری‌ها و تلاش‌های زیادی از طریق اداره گاز استان و مسئولین شهرستان، و دفتر نماینده مجلس صورت گرفته و تا سطح وزارتخانه هم مکاتبه شد اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر دسترسی و عدم وجود توجیه اقتصادی و هزینه لوله گذاری بالا، طرح مذکور به دلیل هزینه سرانه بالا که تقریباً ۱۰ برابر یک خانوار در یک نقطه شهری بوده، مسکوت مانده است.

وی تصریح کرد: سناریوهای مختلفی در زمینه گاز کشی مطرح شد که از آخرین نقاط لوله گذاری شده واقع در شهرک اسیر یک انشعاب برای دارالمیزان اخذ شود که این موضوع در سطح پیشنهاد باقی مانده است.

رئیس اداره گاز مهر گفت: بازدیدهایی برای طراحی مهندسی مسیر، انجام شده است که تصمیم بر آن شده است که از طریق آخرین نقطه شهر اسیر عملیات تعیین مسیر طراحی و ارزیابی هزینه شود.

کد خبر 5328466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha