فایننشال تایمز؛

چین موشک فراصوت با قابلیت هسته ای آزمایش کرده است

چین موشک فراصوت با قابلیت هسته ای آزمایش کرده است

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که پکن در ماه آگوست موشکی فرا صوت را آزمایش و پرتاب کرده است اما بدون ارائه جزئیات فقط به اتهام زدن به چین مبنی بر متنشج کردن اوضاع در منطقه بسنده کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز، چین موشکی فرا صوت با قابلیت هسته ای را آزمایش کرده است که پس از پرتاب از جو زمین خارج می شود و به دور زمین می گردد و سپس در جو به سمت هدفش سرعت می گیرد.

طبق گزارش این نشریه، پنج مقام آزمایش مذکور را تایید کرده اند و این مسئله ثابت می کند که چین دارای قابلیت فضایی پیشرفته ای است که «دولت آمریکا را غافلگیر کرده است».

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که درباره جزئیات این مسئله صحبت نخواهد کرد، اما گفت: ما نگرانی های خود را در مورد توانایی های نظامی که چین به دنبال کردن شان ادامه می دهد، روشن کرده ایم. توانایی هایی که فقط تنش ها را در منطقه و فراتر از آن افزایش می دهد.

وی در ادامه افزود: این یکی از دلایلی است که ما چین را به عنوان چالش شماره یک خود به شمار می آوریم.

گفته می شود آزمایش این موشک در ماه آگوست انجام شده است و همچنین حدود چند ۱۰ مایل در اصابت به هدف خطا داشته است. با این وجود، این مسئله نشان دهنده «پیشرفت شگفت انگیز» چین در زمینه تسلیحات مافوق صوت است. همانهایی که روسیه، آمریکا و خود چین روی آن کار می کنند.

موشک های فراصوت همانند موشک های بالستیک معمولی قابلیت حمل کلاهک های هسته ای را دارند با این تفاوت که سرعت پروازی آنها پنج برابر بیشتر از سرعت صوت است.

برخلاف موشک های بالستیک که برای رسیدن به هدف خود به صورت قوسی به فضا پرواز می کنند، موشک های مافوق صوت در مسیر پروازی پایین تری در جو پرواز می کنند تا به سرعت به هدف برسند.

متوقف کردن یک موشک فراصوت بسیار سخت است چرا که آنها هنگام پروازشان مانورهایی را انجام می دهند تا شناسایی نشوند و اقدامات دفاعی را منحرف سازند.

اخیرا نیز همزمان با افزایش رقابت‌ها و تشدید تنش‌ها در روابط این کشور با آمریکا بویژه بر سر اختلافات در دریای چین جنوبی و جزیره تایوان، اقدام به نمایش تسلیحات و تجهیزات نظامی جدیدی کرده بود.

چین اگرچه فاصله قابل توجهی از نظر آمار و تجهیزات نظامی با آمریکا دارد، اما طی چند سال گذشته با افزایش بودجه نظامی تلاش دارد تا فاصله نظامی خود با واشنگتن را به حداقل برساند.

کد خبر 5329276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حميرا پيراى IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      0 0
      بعد توى برنامه هاى علمى نشان ميدن كه لإيه جو زمين سوراخ شده و روزبروز هم داره بيشتر ميشه چرا دست از اين تستهاى بيخود و ويرانگر بر نميدارن كره شمالى موشك ميفرسته چين موشك ميفرسته امريكا موشك تست ميكنه ايران موشك تست ميكنه اين يعنى چى؟ دارن براى جنگ جهانى اماده ميشن يا نه فقط تفريح ميكنن