۲۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹

حسینی مطرح کرد؛

جزئیات خدمات آموزش و پرورش به دانش آموزان با آسیب بینایی

جزئیات خدمات آموزش و پرورش به دانش آموزان با آسیب بینایی

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور تمهیدات آموزش و پرورش استثنایی برای تحصیل دانش‌آموزان با آسیب بینایی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز مراسمی به مناسبت «روز جهانی عصای سفید» در محل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد.

سید جواد حسینی در این مراسم بیان کرد: عصای سفید در ابتدا برای آمد و شد نابینایان بود اما به مرور تبدیل به نمادی برای درک نابینایان و سپس تبدیل به قانون عصای سفید جهت شناخت قوانین نابینایان توسط افراد بینا شد. ما باید مناسب سازی و جامعه دوست دار انسان داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید اتوبوس‌ها، متروها، مراکز خرید و خیابان‌ها به شکل مناسب سازی شده در خدمت نابینایان و کم بینایان قرار بگیرد. سازمان استثنایی شکل گرفته تا در این زمینه خدمت کند.

سید جواد حسینی در این نشست با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه از دانش آموزان را تحت پوشش تحصیلی قرار داده است که دانش آموزان با آسیب بینایی را نیز شامل می شود، گفت: اخیراً سه گروه جدید را به این گروه‌ها اضافه کردیم؛ گروه اتیسم، گروه نقص توجه و بیش فعالی، اختلال گفتار و زبان به گروه‌های قبلی آسیب دیده اضافه شدند. در حال حاضر ۷ هزار و ۹۹ دانش آموز با آسیب بینایی تحت پوشش تحصیلی هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۳۵ نفر آنها در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم و فنی حرفه ای و کاردانش در مدارس خاص تحت پوشش تحصیلی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: ۴ هزار و ۹۶۴ نفر از دانش آموزان با آسیب بینایی نیز در مدارس عادی به صورت تلفیقی فراگیر تحت پوشش تحصیلی قرار دارند. البته ۲۰ هزار مدرسه پذیرا داریم که دانش آموزان نابینایان و کم بینا هم می‌توانند در کنار دانش آموزان عادی در آنجا درس بخوانند.

وی بیان کرد: ۵۹۷ معلم کار آموزش دانش آموزان با آسیب بینایی را بر عهده دارند و ۲۴۴ نفر از این تعداد خود معلم با آسیب بینایی هست.

حسینی با اشاره به اینکه ۱۷۰۰ مدرسه خاص استثنایی در کشور وجود دارد، گفت: ۲۵ مدرسه خاص نابینایان، ۹۴ مدرسه ضمیمه، ۹ مدرسه شبانه روزی و در نهایت ۴۶۶ کلاس درس تعلیم و تربیت این دانش آموزان را بر عهده دارند. هم چنین ۸ رشته هنرستانی نیز برای دانش آموزان با آسیب بینایی وجود دارد.

وی گفت: ۸ حوزه محتواهای درسی برای این دانش آموزان در نظر گرفته شده است، ما کتاب‌ها را به صورت درشت خط، بریل و صوتی آماده کردیم. ۴۱ کتاب درشت خط، ۴۳ عنوان کتاب صورتی و ۱۰۳ عنوان کتاب با خط بریل تدوین شده است. همچنین بیش از ۳۰ عنوان راهنمای معلم برای تعلیم و تربیت این عزیزان داریم‌.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در عصر کرونا هم ۷۰۰ عنوان محتوای تدریس پیشرفته برای این عزیزان در فضای شاد قرار دادیم. همچنین یکسال به دنبال نرم افزار گویا ساز بودیم که از آبان ماه ظرفیت های آن افزوده خواهد شد. همچنین امسال یک ظرفیت جدید در شبکه شاد ایجاد شده و ایجاد تعامل صوتی گروهی برای دانش آموزان آماده است.

حسینی گفت: محور بعدی ما بحث توانمند سازی نیروی انسانی است. مهم ترین عامل اثر بخش برای دانش آموزان، معلم با کیفیت است. بنابراین ما هم برای انتخاب و توانمندی معلمان باید همت داشته باشیم. این ها علاوه بر دانش برای تدریس به یک شیوه و زبان ارتباطی خوب نیاز دارند. به همین مناسبت در سال گذشته یکی از برنامه‌های مدرسه انطباقی ما "نهضت زبان اشاره و خط بریل" بود، که قرار شد طی آن ۵ هزار معلم، ولی و مسئولین را آموزش دهیم.

او افزود: ۸ هزار و ۲۳۵ نفر گروه مخاطب دیگر هم در کارگاه‌های آموزشی در این زمینه شرکت کردند. در کنار آن برای توانمندسازی معلمان آموزش مهارت چندگانه داشتیم تا معلمان، زبان اشاره و خط بریل را آموزش ببینید تا در زمانی که با کمبود معلم مواجه شدیم به دانش آموزان آموزش دهند.

حسینی گفت: ۵۲ مدرس کشور آموزشی خط بریل دیدند، همچنین ۵۰ مدرس کشوری آموزش کوتاه نویسی خط انگلیسی دیده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ما تلاش کردیم، رشته‌های فنی حرف‌های و کار دانش را مورد توجه قرار بدهیم و اکنون در هشت رشته فنی حرفه ای و کاردانش دانش آموز قرار داریم. همچنین یک نمایشگاه دایمی برای دستاوردهای دانش آموزان در دستور کار داریم‌.

وی افزود: ما یک برنامه به نام "نهضت مشارکت ملی توان افزایی" داریم. طبق این نهضت، دانش آموزان یک سری تجهیزات آموزشی و غیر آموزشی نیازمندند که تعلیم و تربیت آنها به این تجهیزات استاندارد بیشتری خواهد شد. در مجموع ۱۰۵ قلم تجهیزات مورد نیاز گروه‌های هفتگانه است. که ۷۲ هزار دانش آموز به آن نیاز دارند. این آمار ۱۰۵ قلم بیش از ۳۶ قلم تجهیزات به گروه آسیب بینایی مربوط می‌شود.

حسینی گفت: در قالب برنامه نهضت توان افزایی ١۵۴ میلیارد تومان کمک مردمی دریافت کردیم و توانستیم ١٢ هزار از اقلام را در حوزه آسیب‌ها بینایی تهیه و به دانش آموزان اهدا کنیم، البته امسال در بودجه ۵٠ میلیارد تومان ردیف اعتباری در نظر گرفتیم.

کد خبر 5329381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha