۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱

در ۲۴ ساعت گذشته؛

یکهزار قطعه ماهی تالاب برم الوان بهمئی تلف شد/ وجود سولفات بالا

یکهزار قطعه ماهی تالاب برم الوان بهمئی تلف شد/ وجود سولفات بالا

یاسوج_ در طی ۲۴ ساعت، یکهزار قطعه ماهی تالاب برم الوان بهمئی تلف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، از صبح دیروز تا کنون بیش از هزار قطعه ماهی درتالاب برم الوان بهمئی تلف شده است.

بر همین اساس، مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: صبح دیروز پس از مشاهده تلفات ماهی در این تالاب فوراً طی مکاتبه‌ای با شیلات استان هماهنگی‌های لازم جهت حضور کارشناسان مرکز شیلات به برم فراهم شد.

سید اسد الله هاشمی افزود: پس از نمونه برداری از ماهی‌های تلف شده، اداره شیلات استان طی مکاتبه‌ای علت تلف شدن این حجم از ماهی را کمبود اکسیژن و وجود سولفیت هیدروژن بیان کرده است.

هاشمی تصریح کرد: تالاب برم الوان به دلیل عدم وجود گردش آب و وجود میزان بالای سولفات هیدروژن در این دریاچه تلف شدن ماهی‌ها طبیعی و دور از انتظار نبوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: تالاب برم الوان جز دریاچه‌هایی است که عمق نسبت به سطح زیاد دارد، در فصل تابستان که لایه‌های بالا گرم و پایین سرد است آب به خوبی مخلوط نمی‌شود.

وی افزود: به همین دلیل آب بدون اکسیژن است و تقریباً تا جاهایی به عمق ۳ متر عملاً اکسیژن آب صفر است با شروع فصل سرما اختلاط جزئی آب لایه‌های سطحی با آب آلوده قسمت‌های عمیق دریاچه به دلیل هم دمایی آب‌های سطحی با آب اعماق از نظر زیستی به سوی شرایط نامطلوب پیش می‌رود و ماهی‌هایی که در این قسمت از آب گرفتار می‌شوند به دلیل کمبود اکسیژن تلف می‌شوند.

هاشمی گفت: در صورت بروز خشکسالی، کمبود و یا عدم ورود آب شیرین به دریاچه در فصل گرم از ضخامت لایه‌های آب شیرین سطحی کاسته شده و عملاً منطقه زیستی ماهیان محدود گشته و درصورت وقوع جریانات هوایی و وزش باد، آب‌های آلوده دارای گازسولفید به سطح آمده و سبب مرگ جمع کثیری از آبزیان خواهد شد.

وی افزود: این پدیده در دهه‌های ۷۰ و ۹۰ نیز اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تالاب برم الوان بهمئی با مساحت حدود ۱۵ هکتار با عمق ۳۰ متر ثبت ملی شده و ثبت بین المللی آن در حال پیگیری است.

کد خبر 5332668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha