۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۰۹

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خبرداد؛

هشتم آذرماه آخرین مهلت تمدید پروانه چرای دام در کردستان

هشتم آذرماه آخرین مهلت تمدید پروانه چرای دام در کردستان

سنندج- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از تمدید مهلت صدور پروانه چرای دام برای دامداران استان تا هشتم آذرماه جاری خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، سعدی نقشبندی اظهار کرد: ۶۷ هزار خانوار در قالب ۴۷۹ طرح و ۹۳ تعاونی مرتعداری در استان فعالیت دارند که در همین زمینه، بهره‌برداران محلی از نظر معیشتی وابستگی کامل به محصولات فرعی مانند علوفه، گیاهان دارویی، خوراکی، صنعتی دارند.

وی افزود: در راستای برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور ساماندهی طرح ممیزی مراتع استان در حال اجراست و تاکنون ۹۸ درصد مراتع استان ممیزی شده اند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: شناسایی بهره‌برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع، ایجاد تعادل دام و مرتع و صدور پروانه چرای دام از مهمترین اهداف اجرای طرح ممیزی است.

نقشبندی افزود: به دنبال مراجعه و درخواست‌های مکرر مرتع داران و بهره‌برداران مجاز مراتع برای تمدید پروانه چرای دام و مطلع نبودن برخی از آنها از مقررات اعلام شده، مهلت پرداخت پروانه چرای دام تا هشتم آذرماه جاری تمدید شد.

وی از مرتع داران و بهره‌برداران مجاز که تاکنون موفق به پرداخت حق و حقوق ناشی از تمدید سالانه پروانه چرای دام در سال‌های گذشته نشده‌اند خواست نسبت به پرداخت بدهی و تهیه و اجرای طرح مرتع داری اقدام کنند.

نقشبندی خاطرنشان کرد: پس از پایان مهلت قانونی اعلام شده، با بهره‌بردارانی که نسبت به تمدید پروانه اقدام نکرده‌اند طبق شیوه نامه برخورد و علاوه بر ابطال پروانه چرای آنها، مرتع بلامعارض اعلام می‌شود.

نقشبندی افزود: برای شتاب تحقق مدیریت پایدار و بهره‌برداری اصولی از مراتع و بر اساس بخشنامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، همه پروانه‌های مرتع‌داری چرای دام که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است باید در سال ۱۴۰۰ منجر به طرح مرتع‌داری شود.

وی اضافه کرد: در صورت بی‌توجهی مرتع‌داران پروانه‌ها آنها از اعتبار ساقط شده و نسبت به ابطال آن‌ها اقدام می‌شود بنابراین بهره‌برداران در بازه زمانی باقی مانده تا هشتم آذر سال‌جاری باید با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها یا مراجعه به سامانه «سماک» نسبت به پرداخت عوارض پروانه چرا اقدام کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: کردستان یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی وابسته به مرتع دارد که بر اساس طرح ممیزی مراتع در پروانه‌های مرتعداری هر پلاک و روستا درج شده است.

وی افزود: از مجموع ۸۱ هزار بهره‌بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان ۶۷ هزار خانوار بهره‌بردار بخش مراتع و ۱۴ هزار بهره‌بردار عرصه جنگلی کردستان است.

کد خبر 5334147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha