۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۵۰

وزارت خارجه روسیه:

مسکو در نگرانی ها پیرامون «آکوس» سهیم است

مسکو در نگرانی ها پیرامون «آکوس» سهیم است

دولت روسیه می گوید با چین و آ سه آن درباره ابراز نگرانی بابت پیمان تسلیحاتی آکوس هم عقیده است و فقط گذر زمان می تواند انگیزه استرالیا، آمریکا و انگلیس را برملا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آندری بلوسوف» نماینده روسیه در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل، می گوید که مسکو در دغدغه های چین و اعضای «آ سه آن» پیرامون پیمان امنیتی «آکوس» و اینکه می تواند تهدیدی برای امنیت منطقه باشد؛ سهیم است.

وی در توضیح این مسئله افزود: برای مثال، اندونزی و مالزی می گویند اجرای چنین ابتکار عملی می تواند به خطر رقابت تسلیحاتی در سطح منطقه منجر شود.

بلوسوف ادامه داد: به زمان و اطلاعات نیاز داریم تا پی ببریم آمریکا، استرالیا و انگلیس چه روشی را برای اجرای این پیمان در پیش می گیرند. فقط بعد از دریافت اطلاعات کامل در این زمینه است که می توانیم تأثیر این پیمان را بر امنیت منطقه، رژیم منع اشاعه و تعهدات هر سه کشور در چارچوب توافق های بین المللی، محاسبه کنیم.

پیشتر نیز «گریگوری ماشکوف» از مقامات وزارت خارجه روسیه گفته بود که ایجاد اتحادهای راهبردی و استراتژیک مشابه پیمان تسلیحاتی «آکوس» (AUKUS) با پاسخ کشورهای منطقه مواجه خواهد شد و هر یک از این کشورها در مورد واکنش (مقتضی) خود تصمیم خواهند گرفت.

ماشکوف در این باره گفته بود: چارچوب آکوس استفاده از قلمرو یک کشور غیر هسته ای (استرالیا) را برای استقرار زیرساخت های نظامی کشورهای هسته ای فراهم می کند. این می تواند خطراتی بالقوه برای بی ثبات سازی وضعیت در زمینه امنیت بین المللی و منطقه ای ایجاد کند. من همچنین ذکر می کنم که تشکیل چنین اتحادهای راهبردی ناگزیر منجر به پاسخ همه شرکت کنندگان در فرمول ثبات منطقه ای خواهد شد. پاسخ دقیق یک حق ملی برای هر کشور است. وی همچنین افزود که مسکو به طور کامل در حال ارزیابی پیامدهای احتمالی تشکیل آکوس است.

پیشتر نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که تامین زیردریایی های هسته ای برای استرالیا تحت پیمان آکوس، امنیت منطقه «ایندوپاسیفیک» را به مخاطره انداخته و خطر رقابت تسلیحاتی را تشدید می کند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در همین زمینه اعلام کرده بود که مسکو گستره کاملی از سوالات مربوط به پیمان تسلیحاتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس را مطرح کرده است.

به گفته وی، این سوالات شامل چگونگی تطابق روند انتقال فرضی سوخت زیردریایی با غنای ۹۰ درصدی با الزامات عدم اشاعه هسته‌ای است و اینکه چگونه کانبرا مفاد تعهدات خود را تحت توافق نامه پادمانی و پروتکل‌های الحاقی آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت می‌کند.

استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به آکوس شد.

کد خبر 5344822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha