۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۰۱

حمایت قوی از اقدامات البرهان؛

دقلو: هدف تصحیح روند انقلاب و ثبات سودان بود

دقلو: هدف تصحیح روند انقلاب و ثبات سودان بود

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان هدف از کودتای اخیر در سودان و براندازی دولت حمدوک را تصحیح روند انقلاب این کشور خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رای الیوم، محمد حمدان دقلو موسوم به حمیدتی فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان امروز دوشنبه به موضع گیری درباره تحولات این کشور پرداخت.

وی از پایبندی به دولت مدنی مستقل بدون قیمومیت و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ سخن گفت و اینکه از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت به عمل می آید.

حمیدتی در ادامه مدعی شد که هدف از تصمیمات و اقدامات اخیر عبدالفتاح البرهان فرمانده کل نیروهای مسلح سودان تصحیح روند انقلاب و حفظ امنیت و ثبات سودان بوده است.

وی گفت که این تصمیمات پس از آن اتخاذ شده است که همه تلاشها برای انجام اصلاحات با شکست روبرو شد.

به گفته وی گروهی اندک به دنبال گرفتن زمام امور در سودان از سوی گروه کوچکی بر حکومت بوده است.

از سوی دیگر جمعیت مشاغل سودان از برنامه‌اش برای مقابله بیشتر با کودتا خبر داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ گونه مذاکره‌ای با مقامات نظامی انجام نمی‌شود و خواهان انحلال شبه نظامیان از جمله نیروهای واکنش سریع و الحاق آن به ارتش است.

این جمعیت ۱۷ نوامبر را به عنوان موعد تظاهرات میلیونی علیه کودتا مشخص کرده است. همچنین قرار است تظاهرات میلیونی دیگری نیز قبل از این تاریخ برگزار شود که هنوز موعد آن مشخص نشده است.

این در حالی است که روز گذشته، شبکه الجزیره از حمله نیروهای امنیتی سودان با گاز اشک آور به سوی معترضان در شرق خارطوم خبر داده و اعلام کرده بود که خارطوم شاهد کاهش تردد و عبور مرور است و مراکز تجاری تعطیل است. برخی از کارمندان بانکها به نافرمانی مدنی پیوسته و از حضور در سر کارهایشان خودداری کرده اند. همچنین شماری از پزشکان نیز دست به نافرمانی مدنی زده و فقط در موارد اورژانسی در بیمارستانهای دولتی حاضر می شوند.

از سوی دیگر شاهدان عینی اعلام کردند که مناطق الشجره، جبره و الکالکله در جنوب خارطوم، خیابانها از سوی معترضان بسته شده است.

با وجود تصمیم نظامیان در گشودن مدارس در خارطوم اما بسیاری از خانواده ها از فرستادن فرزندان خود به مدارس ممانعت به عمل آورده و برخی از مدارس هم دانش آموزان را به منازلشان فرستاده اند.

این در حالی است که تظاهرات اعتراض آمیز در برابر وزارت آموزش و پرورش در خارطوم ضد تصمیم مقامات نظامی برگزار شد. نیروهای امنیتی ۲۰۰ نفر از معلمان را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

کد خبر 5346962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha