۲۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۵۵

در تیراندازی امروز به سوی تظاهرات کنندگان رخ داد؛

۵ کشته در تظاهرات خشم سودان

۵ کشته در تظاهرات خشم سودان

منابع سودانی از ادامه تظاهرات در این کشور و کشته شدن چند نفر از معترضان بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی سودان خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، کمیته پزشکان سودان اعلام کرده است که در تظاهرات امروز چندین نفر از معترضان در مناطق مختلف خارطوم و ام درمان به ضرب گلوله نیروهای ارتش سودان زخمی شدند که چند نفر از آنها بر اثر شدت جراحات جان باختند و عده‌ای هم با حال وخیم به بیمارستان منتقل شدند.

بیمارستان الاربعین ام درمان اعلام کرده که تا این لحظه شماری از تظاهرات‌کنندگان مجروح به آنجا منتقل شده‌اند.

منابع خبری از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی تظاهرات کنندگان خبر دادند و اعلام کردند که تاکنون ۵ نفر از تظاهرات کنندگان کشته شده اند.

نیروهای امنیتی سودان برای متفرق کردن معترضان در پایتخت اقدام به شلیک گاز اشک آور نیز کرده بود.

این تظاهرات به دعوت اتحادیه‌ها و احزاب سیاسی در محکومیت تسلط ارتش بر قدرت و برای مطالبه تشکیل حکومت مدنی برگزار شده بود.

رسانه های خبری دوشنبه سوم آبان ماه سال جاری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند به طوری که گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

همچنین گزارش هایی نیز در آن زمان از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شد و منابع آگاه، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کردند.

به دنبال این اقدام نهادهای مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به آن اعتراض کنند.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی این کشور در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده عبدالله حمدوک است.

دولت انتقالی سودان اوت ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر اخیراً در رشته توییت هایی اعلام کرد: اسرائیل و یک کشور عربی پشت کودتای اخیر سودان هستند و تحولات این کشور نتیجه برنامه ریزی مشترک، همکاری و هماهنگی تل آویو و یک کشور عربی است. متأسفانه این کشور عربی در محافل بین المللی ادعا می‌کرد سیاست‌هایش را تغییر داده است ولی اکنون فقط به اقتصاد و توسعه خود اهتمام دارد.

حمد بن جاسم به صورت مستقیم به این کشور عربی اشاره نکرد و افزود: هدف این اظهارات، انتقال اخبار برای فاش کردن این موضوع نیست بلکه هدف، تأکید بر ضرورت احترام به اراده ملت‌ها و حمایت از آن است.

بن جاسم همچنین در توییت دیگری نوشت: همگان باید بدانند سیاست‌ها و خواسته‌های خود را چه درست یا نادرست، بر دیگران تحمیل نکنند.

کد خبر 5350886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha