۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۹:۰۹

مدیرکل اوقاف اردبیل:

ترویج بصیرت با وقف کتاب/با فرهنگ کتابخوانی دنیا فاصله داریم

ترویج بصیرت با وقف کتاب/با فرهنگ کتابخوانی دنیا فاصله داریم

اردبیل - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بر ضرورت ترویج فرهنگ وقف در حوزه کتاب و کتابخوانی تاکید کرد و گفت: واقفان کتاب، مروجان دانایی و بصیرت در جامعه هستند.

حجت الاسلام مهدی ستوده در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک آغاز هفته کتاب و کتابخوانی، با اشاره به اهمیت علم و دانش اندوزی در اسلام اظهار کرد: وقف کتاب از رایج‌ترین نوع وقف در بین مسلمانان از صدر اسلام تاکنون، سنت نیکو و به عنوان صدقه جاریه معرفی شده و پاداش فراوان اخروی و نام نیک و جاودانگی دنیوی برای واقف به همراه دارد.

وی کتابخانه ها را مهم‌ترین مکان برای وقف کتاب عنوان کرد و گفت: اطلاع رسانی و دعوت از مردم برای اهدای کتاب در جامعه باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا شاهد افزایش میزان مطالعه در بین مردم باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با هدف اشاعه فرهنگ رضوی و ترویج کتابخوانی و مطالعه کتاب خوب در اردبیل در حال برگزاری است که در این جشنواره ۶ عنوان کتاب در سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در کتابخانه های عمومی و نیز فایل پی دی اف این کتب در اپلیکیشن کتابخوانی رضوی برای استفاده علاقمندان موجود است.

حجت الاسلام ستوده با ابراز تأسف از پایین بودن سرانه مطالعه در کشور بر ضرورت فرهنگ سازی کتابخوانی در اتاق انتظار مطب‌ها و شرکت‌های تجاری و خدماتی تاکید کرد و گفت: طبق پژوهش‌های انجام شده در حوزه کتابخوانی، در مقایسه با سایر کشورها از جمله ژاپن، مالزی، هندوستان، ترکیه و فرانسه که با مطالعه سرانه ۱۶۰ ساعت در ماه و فروش روزانه ۳۵۰ هزار جلد کتاب همراه اند، میزان مطالعه در کشور ایران با سرانه ۸ ساعت در ماه بسیار اندک و نگران کننده بوده و نیازمند همت مردمی و استقبال عمومی همراه با فرهنگ سازی و تبلیغ گسترده از سوی متولیان امر کتاب و کتابخوانی است.

وی گفت: نتایج آمارگیری نشان می‌دهد در کشور ما، اولویت مطالعه به ترتیب مطالعه قرآن و ادعیه، رمان و داستان‌های کوتاه بزرگسالان، روانشناسی و تربیتی و موضوعات دینی است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه گفت: امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است. برای یک ملت خسارتی بزرگ است که افراد آن با کتاب سروکاری نداشته باشد که یقیناً فرایند کمال بشری به وسیله کتاب تحقق می‌یابد.

وی گفت: ۲۴ آبان هر سال در تقویم ایران به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گذاری شده که مهم‌ترین علت نامگذاری این روز به خاطر ارزش والای کتابخوانی و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در پایان به احداث کتابخانه عمومی در شهرستان گرمی اشاره کرد و گفت: کتابخانه شهر گرمی با مشارکت بنیاد علوی با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اتمام و آماده بهره برداری است که در دهه فجر امسال تجهیز و برای استفاده عموم افتتاح می‌شود.

کد خبر 5352014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha