۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۲

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

تولید قطعه موسیقی «بیشه شیرون» در حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

تولید قطعه موسیقی «بیشه شیرون» در حوزه هنری چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: تک آهنگ «بیشه شیرون» از سوی واحد موسیقی حوزه هنری استان تولید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر بنی طالبی اظهار کرد: تک آهنگ «بیشه شیرون» با آهنگ سازی «حمید توفیقی» و خوانندگی «جلیل سلیمانی» از سوی واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تولید شد.

وی عنوان کرد: فرهنگ، آداب و رسوم ایل بزرگ بختیاری دارای مراسم و آیین‌هایی مفهومی و نمادین است که با توجه به کاربرد، معنا و مفهوم آن‌ها، توسط مردان و زنان ایل بجا آورده می‌شود.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: «چوب بازی» و «سواربازی» از آئین‌های مردمان ایل بختیاری است که توسط مردان ایل اجرا می‌شود.

بنی طالبی با بیان اینکه این آئین کاملاً مردانه و حماسی رزمی است، ادامه داد: آئین «چوب بازی» و «سواربازی» با قدمتی دیرینه و تاریخی، نمادی از جهاد و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و خاستگاه آن نیز در میدان نبرد و رزم بوده است.

وی گفت: این گونه مراسم‌ها با نواختن ساز «کرنا» و «دهل» همراه است و ضرب آهنگ مخصوص به آن ملودی نیز ریتمی دو ضربی (۴/۲) است که دهل نواز آن را با توجه به ملودی به شکلی ظریف و ماهرانه اجرا می‌کند که یادآور حرکت و کوبش سم اسب‌ها در میدان رزم است.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به قطعه «بیشه شیرون»، تصریح کرد: در این قطعه آهنگساز برای نشان دادن شجاعت، دلاوری و مجاهدت‌های مردان بختیاری در طول سالیان گذشته به منظور بیان مفهوم و موضوع شعر برای مخاطبان، ملودی مورد نظر خود که از مقام‌های بختیاری و ملودی‌های دو ضربی است را انتخاب کرده است.

بنی طالبی افزود: در این اثر آهنگ ساز تلاش دارد با استفاده از مقام‌های دهکردی و دیگر مقام‌های موسیقیایی این دیار یادآوری کند.

وی عنوان کرد: شعر این اثر را «مهدی عالی» از شاعران و ترانه سراهای استان سروده و «کاوه معتمدیان»، «علیرضا دریایی»، «کریم قربانی»، «شهرام رکوعی»، «آزاد میرزاپور»، «علی میرکی»، «مرتضی صنایعی» و «مجید علیزاده» نوازندگان این قطعه موسیقی هستند.

مسئول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: میکس و مستر این اثر را «سهیل توفیقی» انجام داده است و ناظر کیفی تولید این قطعه مرکز موسیقی حوزه هنری کشور بوده است.

بنی طالبی گفت: این اثر به سفارش واحد موسیقی حوزه هنری کشور برای آلبوم قاسم خوانی تولید شده و به زودی منتشر می‌شود.

گفتنی است، واحد موسیقی حوزه هنری استان در دهه ۹۰ بیش از ۱۰ آلبوم موسیقی تولید و ۵۰ کارگاه و اجرای زنده موسیقی را در نیز برگزار کرده است.

کد خبر 5352453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha