در ادامه خصومت با چین؛

استرالیا قانون مقابله با مداخلات خارجی در دانشگاه ها را تشدید کرد

استرالیا قانون مقابله با مداخلات خارجی در دانشگاه ها را تشدید کرد

دولت کانبرا با این ادعا که برخی کشورها به دنبال سرقت معنوی از محیط های دانشگاهی هستند؛ تدابیر نظارتی بر مراکز علمی و دانشجویان خارجی را افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، همزمان با رفع محدودیت های کرونایی و بازگشت دانشجویان بین المللی به استرالیا، دولت کانبرا از تشدید قوانین مقابله با مداخلات خارجی در دانشگاه ها خبر می دهد تا به زعم خود مانع از انتقال مخفیانه دانش و فناوری های حساس به خارج از این کشور شود.

تحصیلات بین الملل چهارمین صنعت صادراتی استرالیا است و دانشجویان چینی بزرگترین منبع کسب درآمد دانشگاه های این کشور به شمار می روند.

کانبرا مدعی است که با ارائه دستورالعمل هایی، از دانشگاه ها و دانشجویان آنها در برابر سرویس های اطلاعاتی بیگانه که به دنبال سرقت تحقیقات حساس از راه اعمال فشار بر دانشجویان خارجی هستند؛ محافظت می کند.

استرالیا بابت از دست دادن برتری تجاری خود به واسطه انتقال ناخواسته فناوری از طریق محققان خارجی که ارتباط خود را با دولت ها و نهادهای نظامی خارجی پنهان می کنند؛ ابراز نگرانی کرده است.

البته در ادعاهای جدید کانبرا نامی از چین برده نمی شود اما، این اتهام ها با هدف اعمال فشار بر دانشجویان چینی مقیم استرالیا مطرح می شود.

استرالیا در سال ۲۰۱۸ نخستین قانون مبارزه با مداخلات خارجی را تصویب کرد که به ایجاد تنش در روابط کانبرا-پکن منجر شد. در حال حاضر هم تشدید قوانین به دنبال وخیم تر شدن رابطه در پی درخواست کانبرا برای تحقیق درباره منشاء کووید ۱۹ انجام می شود.

سفارت چین در کانبرا در نامه ای خطاب به پارلمان استرالیا از سخنرانی اخیر یکی از سناتورهای استرالیایی که طی آن، هدف از اعمال قوانین بازدارنده را مقابله با تهدیدهای امنیتی پکن عنوان کرده بود؛ انتقاد کرد.

کد خبر 5353796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha