۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۶

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

مراسم ترحیم درگیر تشریفات و تجمل شده است

مراسم ترحیم درگیر تشریفات و تجمل شده است

قزوین - یکی از مداحان استان قزوین گفت: مراسم ترحیم و عزاداری درگیر تشریفات و تجمل شده است.

ستار برخورداری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره وضعیت برگزاری مداحی در مراسم ترحیم اظهار کرد: تشریفات در مراسم ترحیم بیشتر اقتباس شده از استان‌های همسایه قزوین است که امروز به فرهنگ این استان نیز نفوذ پیدا کرده است.

این مداح برجسته قزوینی اذعان کرد: از سوی دیگر تشریفات مراسم ترحیم به درخواست مردم، موضوع دادن همکاران ما به این مسئله، کم‌کاری نظارت مسئولین ذیربط و عدم پرداختن رسانه‌ها به این مسئله باز می‌گردد.

وی افزود: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا سبب عدم برگزاری مراسم در مساجد و حسینیه‌ها شد و شرایط به شکلی رقم خورد که مردم کمتر در کنار عزیزان خود هستند به همین علت در تلاشند تا کم وکاستی‌های این مسائل را در مراسم عزای عزیزان خود جبران کنند.

این مداح با اشاره به اینکه دیدگاه مردم تغییر کرده است بیان کرد: در راستای برگزاری مراسم ترحیم مطلوب، مردم با پرداختن به حواشی مراسم و گاهاً در راستای نوع برگزاری زیاده روی می‌کنند.

برخورداری رسالت مدح ترحیم را تذکر و معنویت دانست و گفت: با توجه به اینکه برخی از همکاران ما تجربه کافی ندارند یا بعضاً تمایل به مرثیه زبان حال خانواده متوفی دارند و ترجیح می‌دهند تمام مدح را به زبان حال اختصاص دهند و در این امر زیاده روی می‌کنند، همچنین درخواست مردم در این خصوص بسیار است و ما شاهد آن هستیم که با گذشت زمان از فرهنگ غنی خود فاصله گرفتیم.

این مداح مطرح کرد: اختصاص دادن بخشی از مدح ترحیم به تذکر سبب می‌شود تا با توجه به مسائل روزمره حتی یک نفر مورد تذکر و پند قرار گیرد، با توجه به اینکه استان ما یک استان مذهبی است توجه به این مسئله خالی از لطف نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تشریفات جایگزین تذکر در مجالس ترحیم شده و به بدنه فرهنگی نفوذ پیدا کرده است افزود: از سوی دیگر در استان شاهد راه‌اندازی طرح رادیو ترحیم هستیم که در این راستا مجری برنامه بنا به درخواست خانواده متوفی آهنگ‌های درخواستی را در مجالس پخش می‌کنند که گاهاً برخی از این موسیقی‌ها با جایگاه مجلس ترحیم فاصله دارد و این امر به شدت نیازمند پیگیری مسئولین متولی است.

برخورداری با بیان اینکه پیگیری مستمر می‌تواند مانع از نفوذ فرهنگ اشتباه در جامعه شود بیان کرد: اگرچه تعداد این مراسم در استان‌های همسایه قزوین بیشتر از استان قزوین است اما برای رفع مسائل مطرح شده ورود نهادها و سازمان‌های نظارتی از جمله سازمان تبلیغات، کانون مداحان و سازمان آرامستان‌ها لازم است، البته با توجه به اینکه برخی از مداحان تحت تأثیر شرایط و گرایش‌های مردم به این سو روی آورده‌اند به یقین توجیه آن‌ها نیز می‌تواند مثمر ثمر باشد.

کد خبر 5364578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha