۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۵

کارشناس مذهبی:

مراسم ترحیم درگیر فضای رقابت و تشریفات شده است

مراسم ترحیم درگیر فضای رقابت و تشریفات شده است

قزوین - کارشناس مذهبی گفت: در حال حاضر چند سالی است که وضعیت مراسم ترحیم درگیر فضای رقابتی و همچنین تشریفات شده است و برخی مداحان در این عرصه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

حجت‌الاسلام عباس باباشاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره عدم لزوم برگزاری تشریفات در مراسم ترحیم اظهار کرد: فلسفه مراسم ختم تذکر است تا افراد در این مراسم به خود بازگردند.

این کارشناس مذهبی اذعان کرد: آیات و روایت مربوط به مرگ و بعد مرگ دلالت بر آن دارد که مجالس ترحیم انسان را به خود بازگرداند و یاد مرگ را در دل زنده کند.

وی افزود: در حال حاضر چند سالی است که وضعیت مراسم ترحیم درگیر باندبازی، فضای رقابتی و همچنین تشریفات شده است و برخی مداحان در این عرصه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

این امام محله با اشاره به اینکه مراسم تشریفات ترحیم شبیه مراسم عروسی است و در این مراسم فرش قرمز و سایه برپا می‌شود بیان کرد: در مراسم فعلی که بیشتر جنبه چشم و هم‌چشمی دارد دیگر نمی‌توان گفت که انسان در حالت تذکر و عبرت قرار می‌گیرد زیرا این تشریفات سبب شده تا مراسم ترحیم از اصول سنتی خود خارج شود.

وی ضمن اشاره به اینکه ورود سازمان تبلیغات اسلامی به مسئله مراسم ترحیم تشریفاتی نیاز است ادامه داد: سکان‌داران اصلی مراسم ترحیم برخی مداحان هستند که به این تشریفات دامن می‌زنند از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مجالس ترحیم از بستر مساجد خارج شود و این امر سبب شده تا تشریفات بر مراسم ترحیم سایه بیفکند.

حجت‌الاسلام باباشاهوردی تأکید کرد: ورود جدی سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد، آرامستان‌ها و کانون مداحان برای مبارزه با این آسیب لازم است و رسالت رسانه در این میان معرفی و ترویج فرهنگ صحیح و بازدارندگی از تشریفات است.

وی تشریح کرد: اولویت برگزاری مراسم ترحیم قرآن و تذکر است که متأسفانه اخیراً سخنرانی نیز از این مراسم کنار گذاشته شده و اگر سخنرانی با مضامین عرفانی، پند، اندرز و تذکر همراه شوند مراسم ترحیم با اصول بهتری برگزار خواهد شد.

این امام محله ابراز کرد: گزینش و نظارت بر رفتار مداحان، برگزاری مراسم ترحیم در مساجد، تعطیل کردن عوامل تشریفاتی شدن مراسم ترحیم در استان، پرداختن مداحان به موضوعات تذکر، زیارت عاشورا و روضه اهل‌بیت از جمله مسائلی است که می‌تواند در اجرای مراسم ترحیم به سبک سنتی و اصولی اثرگذار باشد.

وی در پایان با اشاره به اینکه مؤسسات تشریفاتی بهتر است به مسائل دنیوی بپردازند گفت: طبق روایات لازم است زمانی که مصیبتی به انسان وارد می‌شود او بر اهل‌بیت گریه کند و لازم است در این مراسم مداح به مدح اهل‌بیت بپردازد.

کد خبر 5368307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha