۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲

قائم مقام سازمان جنگل ها:

جنگل‌های زاگرس سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره می‌کنند

جنگل‌های زاگرس سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره می‌کنند

کرمانشاه- قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: جنگل‌های زاگرس سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی نوبخت ظهر چهارشنبه در مراسم پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس که در منطقه حفاظت شده چالابه، اظهار کرد: وسعت جنگل‌های زاگرس ۶ میلیون هکتار است که از این میزان ۶۰۰ هزار هکتار آن در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هر هکتار جنگل به طور متوسط یک هزار متر مکعب آب را طی سال در خود ذخیره می‌کند، افزود: جنگل‌های زاگرس در یک سال ۶ میلیارد آب را در خود ذخیره و طی سال به تدریج آزاد می‌کنند.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور وی با تاکید بر اینکه طبیعت ما در جهان هستی است، گفت: جنگل‌های زاگرس می‌توانند در سال اکسیژن مورد نیاز ۶۰ میلیون انسان را تأمین کنند.

نوبخت به فرهنگ درختکاری در ایران اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس اسناد موجود ایران اولین ملیت و ملتی است که سابقه نهال‌کاری در آن بیش از سه هزار سال قدمت دارد.

وی با بیان اینکه منطقه زاگرس ۱۴ هزار و ۸۰۰ سال پیش علفزار بوده که کم‌کم تبدیل به جنگل شده است، گفت: این منطقه حدود پنج هزار سال پیش با دارا بودن چهار گونه از درختان بلوط به اوج رسید، اما هم اکنون متأسفانه زاگرس به سمت علفزار شدن در حال حرکت است.

نوبخت با تاکید بر اینکه اگر این طبیعت از دست برود امنیت ملی و غذایی کشور دچار اختلال می‌شود، تصریح کرد: باید مانع قطع درختان این عرصه طبیعی خصوصاً درختان بلوط برای تبدیل شدن به زغال بشویم.

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: طبیعت دوستان می‌تواند تخلفاتی مبنی بر آسیب رساندن افرادی به منابع طبیعی را به شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع‌رسانی کنند.

کد خبر 5365460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha