۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۲۰

با موافقت نمایندگان؛

دو فوریت طرح اصلاح «سازوکار بررسی بودجه» تصویب شد

دو فوریت طرح اصلاح «سازوکار بررسی بودجه» تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالیانه کشور موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۳ آذرماه) با ۱۸۹ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه علنی با دو فوریت طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه سالانه کشور موافقت کردند.

محمدباقر قالیباف درباره نحوه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: زمانی که لایحه بودجه به مجلس می‌آید، بر اساس آیین‌نامه رسیدگی به لایحه یک شوری است، یعنی ما لایحه را بدون هیچ دخل و تصرفی به کمیسیون‌های تخصصی و سپس کمیسیون تلفیق می‌دهیم.  بعد از بررسی‌های کمیسیون تلفیق که آنجا کلیات و جزئیات را بررسی می‌کنند،  دوباره لایحه به صحن می‌آید و ما کلیات را تصویب می‌کنیم و سپس وارد جزئیات می‌شویم.

وی افزود: اما دو سال متوالی است که وضعیت به گونه دیگری است؛  یعنی در سال آخر مجلس دهم نیز این اتفاق افتاد که بعد از اینکه در تلفیق کلیات و جزئیات لایحه بودجه تصویب شده بود، کلیات در صحن رد شد، سال گذشته هم این اتفاق افتاد و کلیات بودجه ۱۴۰۰ پس از تصویب در تلفیق رد شد.  در این رابطه بحث کریدم که اگر بررسی لایحه بودجه به صورت دو شوری شود، مناسب‌تر است.

در ادامه جلسه، محسن زنگنه، به عنوان متقاضی دو فوریت طرح اصلاح ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در حال حاضر روند بررسی لایحه بودجه اینگونه است که نمایندگان فرصت ارائه پیشنهادات درباره بودجه را دارند،  سپس فرصتی برای کمیسیون‌های تخصصی جهت ارائه پیشنهادات و گزارش آنان به کمیسیون تلفیق داده می‌شود و بعد از آن هم نوبت به بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق می‌رسد.

وی بیان کرد: طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق دو هفته فرصت برای بررسی بودجه دارد و می‌تواند آن را دو هفته دیگر هم تمدید کند و در واقع،  فرصت یک ماهه‌ای در اختیار کمیسیون تلفیق برای بررسی جزئیات لایحه بودجه وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بعد از طی شدن این روند اگر مجلس شورای اسلامی به کلیات بودجه رأی ندهد، لایحه بودجه به دولت بازگردانده می‌شود.  با ارجاع بودجه به دولت، ممکن است جداول و ارقام بودجه مجددا تغییر کند.

زنگنه اظهار داشت: ما به دنبال اصلاح ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هستیم تا اگر کمیسیون تلفیق کلیات بودجه را تصویب کرد، قبل از ورود به جزئیات،  گزارش خود را به صحن علنی ارائه کند و در صورت تصویب کلیات در صحن علنی، سپس کمیسیون تلفیق وارد بررسی جزئیات بودجه شود. این کار باعث صرفه‌جویی در وقت مجلس می‌شود.  

کد خبر 5375139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha