۲۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۵۹

مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل خبر داد؛

اجرای ۳۰ پروژه مسکن و راه در اردبیل

اجرای ۳۰ پروژه مسکن و راه در اردبیل

اردبیل- مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۳۰ پروژه در حوزه راه و مسکن در استان اردبیل فعال است که در تلاش هستیم با تأمین اعتبار مورد نیاز به سرعت این پروژه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محبوب حیدری بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰ پروژه در حوزه مسکن در استان اردبیل فعال است که در قالب این پروژه‌ها ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی در حال اجراست که با تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات تکمیل و بهره‌برداری از آنها را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در حوزه راه نیز ۲۰ پروژه در سطح استان اردبیل فعال است که منابع مورد نیاز برای تکمیل این محورهای مواصلاتی ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مسکن در استان اردبیل گفت: با بسته شدن پرونده مسکن مهر در استان اردبیل از ۲ سال پیش احداث مسکن در قالب طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده بود که از شهریورماه امسال این طرح به نام جهش تولید مسکن تغییر یافته و پروژه‌ها در قالب این طرح پیگیری می‌شود.

حیدری افزود: قرار است در قالب طرح جهش تولید مسکن در استان اردبیل ۸۰ هزار واحد مسکن احداث شود که ۴۷ هزار واحد مربوط به شهر اردبیل و ۳۳ هزار واحد نیز در شهرستان‌هاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در اجرای طرح جهش تولید مسکن ما به صورت تقاضامحور حرکت می‌کنیم و با فراخوانی که از اول آبان ماه برای ثبت‌نام متقاضیان آغاز شده، کار ثبت‌نام در حال انجام است که تا آخر آذرماه این روند ادامه خواهد داشت.

حیدری اضافه کرد: در ۲ هفته اول دی ماه با پالایش متقاضیان مسکن اسامی افرادی که واجد شرایط تشخیص داده می‌شوند، در استان‌ها اعلام شده تا بر اساس این فرآیند تولید مسکن و واگذاری آن را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: قرار است در ۲ مقطع زمانی ۴ سال ۸۰ هزار واحد مسکن در استان اردبیل تولید و تحویل متقاضیان شود که در سال اول ساخت ۴۰ هزار واحد آغاز شده و ما موظف به تأمین زمین رایگان برای احداث این واحدها هستیم.

حیدری به برگزاری جلسات متعدد شورای مسکن در استان و پیگیری امر از سوی استاندار اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: اداره کل راه و شهرسازی استان تاکنون برای ۲۰ هزار واحد تولید مسکن زمین مورد نیاز را تأمین کرده و با برگزاری جلسات کمیسیون ماده ۵ و اخذ مراحل قانونی در الحاق بخشی از اراضی اطراف شهر به محدوده سعی بر این است تا ساخت و ساز آغاز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در هفته‌های آینده مجوز کمیسیون ماده ۵ همچنین شورای عالی و معماری در الحاق بخشی از محدوده شهر به داخل شهر انجام می‌شود تا ما بتوانیم زمین مورد نیاز را به شکل کامل تأمین کنیم.

اقساط تسهیلات جهش تولید مسکن ۵ میلیون تومان

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به افزایش سقف وام پرداختی در قالب طرح جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: در شهر اردبیل ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای متقاضیان پرداخت می‌شود تا با تأمین این منابع روند احداث و تکمیل واحدهای مسکونی سرعت بیشتری بگیرد.

حیدری تصریح کرد: در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت متولی ساخت مسکن و تأمین زمین راه و شهرسازی است اما در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر تأمین زمین بر عهده راه و شهرسازی بوده و بنیاد مسکن متولی ساخت خواهد بود.

وی افزود: ما به غیر از شهر مشگین و بیله‌سوار در تأمین زمین مشکلی نداریم و سعی و تلاشمان بر این است تا در این ۲ شهر نیز مشکلات احتمالی را رفع کنیم.

حیدری رقم بازپرداخت تسهیلات اعطایی در قالب این طرح را در شهر اردبیل ماهانه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و ادامه داد: هر چند بازپرداخت این اقساط بسیار سخت و دشوار است اما دولت تلاش می‌کند تا با تدابیری مناسب بازپرداخت تسهیلات را که ۷ تا ۴ میلیون تومان در شهرهای مختلف پیش‌بینی شده، پایین بیاورد.

وی از ثبت‌نام ۴۰ هزار متقاضی در قالب طرح جهش تولید مسکن در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: ما نیز بر این باوریم که تورم ایجاد شده قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع مسکن را بالا برده ولی راهی جز تأمین مسکن در قالب طرح‌های حمایتی همچون جهش تولید نداریم.

حیدری اضافه کرد: با تدابیر اندیشیده شده در قالب این طرح اجازه خرید و فروش داده نشده اما گاه شاهد هستیم که به صورت غیررسمی و به شکل قولنامه‌ای معاملاتی در این حوزه انجام می‌شود که به هیچ وجه قانونی و در چارچوب مقررات رسمی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پیش از این در قالب طرح اقدام ملی مسکن برای یک‌هزار و ۲۵۰ واحد زمین تأمین کرده بودیم که مراحل ساخت این واحدها در مرحله انجام است.

حیدری اظهار کرد: در قالب این طرح تعداد ثبت‌نامی‌ها تا ۴۰۰ نفر بوده که عمدتاً مربوط به مرکز استان است که ساخت یک‌هزار واحد توسط ستاد اجرایی امام، ۹۰۰ واحد توسط بنیاد مسکن و ۶۰۰ واحد نیز توسط پیمانکاران انجام شده و به تعداد یک‌هزار واحد نیز تعاونی‌ها اعم از نیروی انتظامی، صدا و سیما، دیوان محاسبات و بنیاد شهید در حال احداث هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: در مجموع با الحاق این پروژه‌ها به طرح جهش تولید مسکن متقاضیان می‌توانند از وام و شرایط این طرح در ساخت واحدهای مسکونی استفاده کنند.

کد خبر 5375634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha