۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۸

مهر گزارش می دهد؛

نرخ بالای معلولیت در خراسان جنوبی/آزمایشگاه ژنتیک مطالبه مردمی

نرخ بالای معلولیت در خراسان جنوبی/آزمایشگاه ژنتیک مطالبه مردمی

بیرجند- خراسان جنوبی با نرخ بالای معلولیت در حالی از داشتن آزمایشگاه ژنتیک بی بهره است که به باور متخصصان انجام آزمایش های ژنتیک به عنوان سدی در برابر معلولیت عمل می کند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: امروزه آنچه بیش از هر چیزی دیگری در بروز معلولیت‌ها اهمیت دارد اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های ارثی است و وجود فرد معلول خانواده را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات فراوانی را سبب می‌شود. درمان و نگهداری افراد معلول هم با توجه به هزینه‌هایی که دارد باری بر دوش دولت است.

بیش از یک میلیون و ۶۰۱ هزار ۶۹۲ معلول در کشور وجود دارد و از سال ۱۳۷۵ تلاش شد با ایجاد سیستم مشاوره پزشکی ژنتیکی و ایحاد آزمایشگاه‌های ژنتیک اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

با توجه به وجود ۲۴ هزار و ۱۴۴ معلول با ۲۸ هزار و ۱۰۸ معلولیت در خراسان جنوبی و بالا بودن نرخ معلولیت در استان برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های بیشتر علاوه بر انجام مشاوره ژنتیکی، راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد.

۲۸ هزار و ۱۰۸ نفر آمار معلولان خراسان جنوبی

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آمار معلولیت در خراسان جنوبی ۲۸ هزار و ۱۰۸ نفر است، گفت: از این تعداد ۱۱۴ نفر به ازای هر ۱۰ هزار نفر در استان معلول جسمی حرکتی، ۱۰۱ نفر معلول ذهنی، ۵۳ نفر معلول شنوایی، ۳۸ نفر معلول بینایی، ۳۱ نفر معلول صوت و گفتار و ۲۳ نفر معلول روانی هستند.

علی عرب نژاد اضافه کرد: از نظر معلولیت جسمی حرکتی در رتبه هشتم کشوری، ذهنی و شنوایی رتبه اول کشوری، بینایی رتبه ششم کشوری، صوت و گفتار رتبه سوم کشوری و از نظر معلولیت روانی خراسان جنوبی در رتبه دهم کشوری است.

به گفته وی آمار معلولین کشور یک میلیون و ۶۰۱ هزار و ۶۹۲ نفر و آمار معلولین استان ۲۴ هزارو ۱۴۴ نفر است.

وی، تصریح کرد: به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۳۶۱ نفر دارای معلولیت در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود ۳.۶ درصد جمعیت استان است.

۱.۵ درصد معلولیت کشور در خراسان جنوبی

وی درباره نرخ شیوع معلولیت اظهار کرد: به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور ۲۵۲ نفر دارای معلولیت هستند که حدود ۲.۱ درصد جمعیت کشور است اما با توجه به اینکه در استان ۲۴ هزار و ۱۴۴ نفر معلول داریم این میزان ۳.۱۴ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱.۵ درصد نرخ معلولیت کشور در خراسان جنوبی است، تصریح کرد: شهرستان‌های زیرکوه و طبس بیشترین درصد معلولیت نسبت به جمعیت خود را دارند و شهرستان‌های خوسف، درمیان و قائنات کمترین میزان معلولیت را نسبت به جمعیت دارند.

وی بیان داشت: علت ۸۰ درصد معلولیت‌های موجود در خراسان جنوبی مادر زادی (ژنتیک و غیر ژنتیک) بیماری‌ها و حوادث زایمانی است.

راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک مطالبه مردم

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد زیادی از معلولان ناشی از تصادف به دلیل وضعیت مالی مناسب به بهزیستی مراجعه نمی‌کنند، اظهار کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک ضروری است و برای پیگیری این مطالبه مردمی مکاتباتی با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده است.

حسن شرفی تصریح کرد: سال جاری خاص این موضوع جلسه‌ای در استانداری برگزار و مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اقداماتی در این خصوص با توجه به حساسیت و دغدغه‌ای که مسئولان دانشگاه دارند، انجام دهند.

به گفته وی هر معلولی با توجه به نوع معلولیت هزینه‌های تا آخر عمر برای خانواده و جامعه دارد که با انجام آزمایش ژنتیک در ماه اول بارداری می‌توان از بارداری‌های پر خطر جلوگیری کرد.

معاون بهزیستی خراسان جنوبی یکی از مشکلات موجود برای جلوگیری از تولد فرزندان معلول را نگاه سنتی بعضی از پدران استان به این موضوع می‌داند که سبب شده وقتی متخصصان زنان و زایمان می‌گویند به دلیل پر خطر بودن زایمان باید جنین سقط شود تا از انجام این کار جلوگیری شود، پدران استقبال کمی از این موضوع می‌کنند.

شرفی تصریح کرد: اگر قبل از ازدواج‌های فامیلی شجره نامه ژنتیکی دختر و پسر بررسی شود برای پیشگیری از تولد فرزند معلول می‌توان اقداماتی را انجام داد اما بیشتر افراد بعد از ازدواج پی گیری های لازم را در این باره انجام می‌دهند.

اعتبار ۱۰ میلیاردی برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک

مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: با توجه به اینکه نرخ معلولیت در استان بالا است و با راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک از افزایش آن جلوگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: در کارگروه فرهنگی و اجتماعی که تیر ماه امسال در استانداری برگزار شد مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه متخصص مورد نیاز برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک در استان وجود دارد برای انجام این کار اعلام آمادگی کردند.

به گفته عباسعلی بهاری مبلغ پیش ببینی شده برای راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک استان ۱۰ میلیارد تومان است که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این کار اجرایی خواهد شد.

مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار کرد: با توجه به بالا بودن نرخ معلولیت در استان و نبود آزمایشگاه ژنتیک به در خواست مدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری پی گیری از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای این منظور انجام شد.

به گفته سید مجتبی موسوی مقررشد بنیاد ۱۵ خرداد آزمایشگاه ژنتیک استان را با هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان احداث و تحویل دانشگاه علوم پزشکی دهد که تا ۲۰ روز آینده خبر قطعی آن به ما اعلام خواهد شد.

کد خبر 5376857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha