۴ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۲۵

مدیرکل راهداری آذربایجان غربی خبر داد؛

تزانزیت سالانه بیش از یک میلیون تن کالا از آذربایجان غربی

تزانزیت سالانه بیش از یک میلیون تن کالا از آذربایجان غربی

ارومیه – مدیرکل راهداری آذربایجان غربی گفت: استان سالانه با یک الی یک و نیم میلیون تن ترانزیت سهم ۱۰ الی ۱۵ درصدی کل تزانزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان شکری عصر شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای بیشترین گذرگاه‌های مشترک با کشورهای همسایه است، اظهار کرد: ۶۸.۴ درصد واردات زمینی و ۲۶.۴۶ درصد صادرات زمینی کشور از طریق استان انجام می‌گیرد و در بخش ترانزیت نیز جایگاه اول تا سوم کشوری را در میان مرزهای زمینی کشور با حدود ۹۰۰ هزار تن تا یک میلیون و پانصد هزار تن یعنی ۱۰ تا ۱۵ درصد ترانزیت کل کشور متعلق به استان آذربایجان غربی است.

وی ادامه داد: آذربایجان غربی یکی از استان‌های توانمند در زمینه حمل و نقل کالا است، به‌طوری‌که وجود صنایع تبدیلی متنوع و تولیدات کشاورزی، وجود مناطق مختلف گردشگری و همچنین جایگاه ویژه این استان در حمل و نقل بین الملل وابستگی بیشتر اقتصاد استان به این صنعت‌ها را موجب شده است.

شکری افزود: در حال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد جابجایی‌ها توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود و استان دارای سهم نزدیک به ۵ درصدی از کل جابجایی بار در کشور بوده و سالانه تردد بیش از ۳۶۰ میلیون وسایل نقلیه در محورهای مواصلاتی استان توسط دوربین‌های تردد شمار ثبت می‌شود.

مدیرکل راهداری آذربایجان غربی با بیان اینکه استان به دلیل هم مرز بودن با سه کشور دارای ۵ مرز رسمی زمینی بین المللی بوده و دروازه ورود به کشورهای اروپایی و همچنین ارتباط با منطقه قفقاز است، اظهار کرد: نزدیک به ۵ درصد جابجایی بار در کشور برعهده بخش حمل و نقل جاده‌ای استان است.

شکری همچنین به تردد سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون وسایط نقلیه در استان اشاره کرد و گفت: طول بزرگراه و راه اصلی استان ۹۶۵ کیلومتر بوده و تعداد ناوگان فعال باری در استان ۳۱ هزار و ۳۹۵ دستگاه و تعداد رانندگان فعال باری ۳۱ هزار و ۹۶۹ نفر و تعداد رانندگان مسافری را ۳ هزار و ۹۱۹ نفر تشکیل می‌دهد که سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون تن کالا از طریق پایانه‌های استان ترانزیت می‌شود.

وی با بیان اینکه طی سال جاری ۵ میلیون مسافر از پایانه‌های مرزی استان تردد کرده اند که بیش از ۱.۵ میلیون نفر از این تعداد مربوط به پایانه مرزی بازرگان است، گفت: کسب رتبه‌های اول و دوم در زمینه واردات زمینی کالا، ترانزیتی ورودی کالا و تردد ناوگان مسافربری و تردد سالانه بالغ بر ۶ میلیون نفر مسافر و ۴۰۰ هزار دستگاه ناوگان حمل و نقل بین‌المللی از پایانه‌های مرزی بخشی از اقدامات بخش حمل و نقل جاده‌ای را شامل می‌شود.

شکری در مورد وضعیت ناوگان جاده‌ای استان گفت: تعداد ناوگان فعال باری ۳۱۳۵۹ دستگاه با متوسط عمر ناوگان تا پایان اسفند ماه سال گذشته ۱۴.۷۷ سال و تعداد رانندگان فعال باری تا پایان اسفند ماه سال قبل ۳۱۹۶۹ نفر و تعداد رانندگان مسافری نیز در همین مدت ۳۹۱۹ نفر بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی عنوان کرد: تا پایان سال جاری تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان ۲۹ باب خواهد بود و نا پایان سال برای ۴۰۰ نفر اشتغال در این حوزه پیش بینی شده است.

وی درصد برخورداری خانوارهای روستایی استان را از راه آسفالته نزدیک به ۸۸ درصد عنوان کرد و افزود: در ۹ ماهه گذشته سال جاری ۷ دستگاه پل با اعتباری بالغ بر ۱۸۲ میلیارد ریال در محورهای مواصلاتی استان احداث شده و یا در حال احداث است.

شکری با اشاره به اقدامات اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در حوزه راهداری گفت: نصب ۱۲۹۱ عدد گاردریل، ۱۹۸۹ کیلومتر ترمیم، تسطیح و رگلاژ شانه‌ها، ۱۷۰۳ کیلومتر پاکسازی و تسطیح حریم، نصب ۵۰۵۲ عدد تابلو و علائم ۹۶۰ کیلومتر خط کشی، تعمیر و نصب ۷۶۲ عدد چراغ‌های هشدار چشمک زن و نصب ۱۰۵۰ عدد نیوجرسی بخشی از اقدامات انجام گرفته در سال جاری است.

مدیرکل راهداری آذربایجان غربی اظهار داشت: تاکنون نزدیک به ۵۴۰ کیلومتر عملیات لکه گیری و روکش آسفالت در محورهای مواصلاتی استان انجام گرفته که بیشترین مقدار آن در راههای اصلی با افزون بر ۱۵۵ کیلومتر بوده است.

کد خبر 5383944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha