۸ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره):

علامه مصباح جهاد تبیین را پیش از انقلاب آغاز کرد

علامه مصباح جهاد تبیین را پیش از انقلاب آغاز کرد

اراک - رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: علامه مصباح جهاد تبیین را بسیار دقیق و حساب شده پیش از انقلاب آغاز کرد و تا پایان عمر ادامه داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ویژه برنامه سالگرد ارتحال آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه سه شنبه با حضور رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، دانش آموختگان طرح ولایت و جمعی مسئولان استان در مسجد الزهرا (س) اراک برگزار شد.

آیت الله علی رجبی در این مراسم با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت علامه مصباح گفت: اگر بخواهیم در یک جمله علامه مصباح را معرفی کنیم دو کلمه‌ای است که بر روی سنگ قبر مطهر استادشان آیت الله بهجت و کلمه‌ای که بر روی سنگ قبر خود علامه مصباح نقش بسته است: العبد المطیع لامر مولاه. علامه مصباح بنده‌ای مطیع امر مولای خودش بود.

وی ادامه داد: بنده از سال ۱۳۵۰ با ایشان ارتباط داشتم تا مرحله‌ای که شاگرد ایشان شدم و در مسئولیت‌های مؤسسه در محضرشان بودم؛ در طول این مدت یک معیار و شاخص برای ایشان مطرح بود: چه کنم که خدا بپسندد. در همه امور از جمله اداری، فرهنگی، سیاسی و موضع‌گیری‌هایشان این گونه بودند. وقتی از ایشان رهنمود می‌خواستند و می‌گفتند باید چیزی بگویم که اگر خدا گفت چرا گفتی پاسخ داشته باشم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: در آخرین دیدار که خدمت ایشان رسیدم ایشان در بستر بودند و صحبت کردن برایشان بسیار سخت بود زیرا زبانشان خشک شده بود. با فرزندان ایشان مشورت کردیم که تیم پزشکی از تهران خدمت ایشان برسند. پزشکان پس از ملاقات ایشان توصیه‌هایی کردند و ایشان در همان لحظه دست بلند کرده و خدا را شکر کردند و گفتند همین که فهمیدم وظیفه‌ام در مداوای خودم چیست، از خدا ممنونم.

آیت الله رجبی افزود: علامه مصباح هنگام خداحافظی فرمود آنچه می‌گویم حاصل عمر من است، «هر جا برای خدا کار کردی ضرر نکردی» و در جای دیگر فرمودند: «هر جا برای خدا کار کردیم خدا فوق آمال و آرزوهای ما را عطا کرد».

وی عنوان کرد: جهاد تبیین از اموری است که مقام معظم رهبری روی آن تاکید دارد یکی دیگر از فعالیت‌های علامه مصباح که به آن اهتمام جدی داشتند، جهاد تبیین بود. ایشان در تمام طول عمرشان مقید به این امر بودند و مدام شبهات، تحریفات و تهاجمات را رصد کرده و برای مقابله با آنها تأمل و تفکر می‌کردند. سپس وظیفه شأن را مطابق با امروز تشخیص می‌دادند و با تمام توان به میدان می‌آمدند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تأکید کرد: در دوره‌ای که تهاجم فرهنگی شدت گرفته بود برخی به علامه مصباح خرده می‌گرفتند و گاهی توهین میی‌کردند که چرا مانند یک منبری از این شهر به آن شهر می‌روند اما علامه فقط در فکر انجام جهاد تبیین بود و چیز دیگری برای ایشان مطرح نبود. وقتی خیلی به ایشان اهانت می‌شد می‌فرمودند: «احساس نشاط می‌کنم که وظیفه ام را انجام داده‌ام و فحش درمانی هم نوعی درمان است».

آیت الله رجبی با اشاره به فعالیت علامه مصباح در آغاز نهضت امام راحل گفت: علامه می‌فرمودند حضرت امام (ره) و آیت الله بهجت به بنده توصیه کردند که وقایع انقلاب را باید به خاطر بسپارید و تبیین و تشریح کنید تا دشمنان به شکل دیگری تشریح نکنند. بسیار همت داشتند که وقایع انقلاب چگونه تبیین می‌شود. در جریان نهضت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بعضی خبرنگاران خارجی آمده بودند و ایشان به زبان انگلیسی و وقایع انقلاب را برایشان توضیح می‌داد و جهاد تبیین را از آن موقع شروع کرده بودند. در همه سال‌هایی که بر نهضت امام گذشته بود امضاهای ایشان پایه اعلامیه‌های روحانیون در جهت تقویت حرکت امام (ره) آمده بود.

وی ادامه داد: علامه مصباح جهاد تبیین را بسیار دقیق و حساب شده و با نگاه به ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های امام راحل را پیش از انقلاب آغاز کرد و تا پایان عمر پربرکتشان پیش می‌برد. در همان زمان آغاز نهضت، عده‌ای محضر ایشان آمدند و گفتند جبهه ضد امپریالیستی تشکیل دادیم و همه از جمله کمونیست‌ها، منافقین و هر که ضد آمریکا است حضور دارند، شما هم تشریف بیاورید؛ ایشان گفتند هر جا ارزش‌های اسلام و امام (ره) است پای کار هستم و وظیفه خودم نمی‌دانم در این جبهه کار کنم اما جریان‌های ناخالص را هیچ گاه تأیید و همراهی نکردند.

آیت الله رجبی با اشاره به حرکت جهادی همه‌جانبه علامه مصباح یادآور شد: یکی از اقدامات جهادی ایشان موفقیت در تربیت شاگردان بود به طوری که مقام معظم رهبری فرمودند: «شاگردان ایشان حرف برای گفتن دارند». بر همین اساس علامه مصباح به دستور مقام معظم رهبری کانون طلوع را تشکیل دادند و شاگردان ایشان برای انتشار اندیشه‌های ناب اسلامی در تمام کشور پخش شدند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: دشمنان بعد از رحلت علامه مصباح گفتند ایشان برای گام دوم انقلاب هم نیرو تربیت کرد و طرح ولایتی را بنا گذاشت که تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نخبگان کشوری تا دانشجویان و طلاب و مدیران ارشد نظام این دوره را گذرانده‌اند که مصداق جهاد تبیین است.

آیت الله رجبی بیان کرد: برخی مسئولان تاکید دارند که ما طرح ولایت را به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و امنیتی برای کشور ضروری می‌دانیم. این طرح یکی از کارهایی بود که علامه برای جهاد تبیین طراحی کرد و در انواع سخنرانی‌هایشان همین خط جهاد تبیین را عرضه و هدایت می‌کرد.

وی با اشاره به عرصه‌های دیگر فعالیت علامه مصباح گفت: ایشان علاوه بر پایه گذاری و هدایت طرح ولایت، آثار ارزشمندی تألیف و منتشر کردند و نهادسازی و طرح مذاکره علم نیز از دیگر اقدامات مؤثر ایشان است. این شخصیت بزرگ به گردن همه ما حق بزرگی دارد و اینکه دشمن مدام علیه ایشان حرف می‌زند و حتی پس از رحلت ایشان به تخریب شخصیت‌شان می‌پردازد، نشان از حرکت علامه در مسیر صحیح دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در خصوص ارتباط شهید حاج قاسم سلیمانی و علامه مصباح عنوان کرد: شهید سلیمانی سردار رشید اسلام یکی از کسانی بودند که به علامه ارادت بسیاری داشت و با وجود مشغله‌های زیاد آثار و اندیشه‌های علامه را مدام مطالعه و دنبال می‌کرد. این دو، شخصیت‌هایی هستند که به عنوان عمار و مالک انقلاب باید همواره مکتب و سیره‌شان را زنده نگه داریم.

کد خبر 5386885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha