۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۶:۵۴

شخصیت‌های فرهنگی اوگاندایی مطرح کردند؛

قاسم سلیمانی سفیر صلح و حامی مظلومان جهان بود

قاسم سلیمانی سفیر صلح و حامی مظلومان جهان بود

سخنرانان در مراسم «سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی را بیشتر بشناسیم» که در کامپالا برگزار شد اشاره کردند که سردار شهید قاسم سلیمانی سفیر صلح و حامی مظلومان جهان بود و امنیت را به ارمغان آورد.

‌به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها طی برگزاری یک نشست ویژه در کامپالا تحت عنوان «سردار دل‌ها، شهید قاسم سلیمانی را بیشتر بشناسیم» ابعاد سازنده شخصیت سردار تبیین و تشریح شد.

این نشست با شرکت طاها موبیرو رئیس رفتر مفتی اعظم اوگاندا، شیخ فاروق آداما قاضی شرعی شهرستان یومبه، شیخ عبدالحافظ امام جمعه شهرستان اَرووا واقع در شمال اوگاندا، جمعی متشکل از استادان دانشگاه، دانشجویان و شخصیت‌های فرهنگی اعم از مسلمان و مسیحی با رعایت پروتکل بهداشتی کرونایی در فضای باز محوطه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کامپالا برگزار شد.

گزارشی از این نشست در رسانه‌های خبری آنلاین و شبکه‌ها و صفحات مجازی اینستاگرام و تویتر مطالعات فرهنگی آفریقا و ایران، پرتال جدید نمایندگی، رادیوها و… منعکس و همچنین به آدرس‌های الکترونیکی چهارصد نفر از فرهیختگان، رئیسان دانشگاه‌ها، اساتید، رهبران دینی و فرهنگی اوگاندایی نیز ارسال شد.

در این نشست سخنرانان تاکید کردند که سردار قاسم سلیمانی شخصیتی که زندگی خود را وقف دفاع از وطن و حقوق ملت‌های مظلوم، مبارزه با تروریسم بین المللی حمایت شده از سوی آمریکا، تلاش برای حاکمیت و استقرار ارزش‌های الهی و انسانی در جامعه و… کرد و با گروه‌های تروریستی از جمله داعش جنگید و تشکیلات مخوف و خطرناک آنها را تار و مار کرد و در نهایت صلح و امنیت را برای کشورهای منطقه به ارمغان آورد و سرانجام در راه آزادی و نجات ملت‌های تحت ستم با شلیک موشک‌های نیروهای اشغالگر شیطان بزرگ به شهادت رسید.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در کامپالا به عنوان یکی از سخنرانان این نشست در بخشی از سخنان خود گفت: سردار قاسم سلیمانی با ایجاد بصیرت، بیداری و تنویر افکار ملت‌های تحت ستم مانعی در مقابل مطامع استعماری و استکباری آمریکا و برخی کشورهای غربی بود.

وی افزود: تقوی، اخلاص، توام نمودن ایمان با عمل، صداقت، شجاعت، عشق به ولایت و رهبری، حق طالبی، تواضع، دشمن شناسی، عالم و عارف به زمان، سلامت مالی، پاکی و پاکیزیگی و… رموز موفقیت دنیوی و اخروی و ابعاد سازنده شخصیت سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی را تشکیل داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه مسیر و خط و مشی زندگی سردار دل‌ها بر اساس آیه «محمد رسول الله والذین معه اشد علی الکفار رحماء بینهم» تعریف و تنظیم شده بود، گفت: شهید سلیمانی همواره مسلمانان و ملت‌های منطقه را به تاسی و پیروی از دیپلماسی قرآن مجید و پیامبر اکرم (ص) به سخت بودن با کفار و دشمن امت اسلامی و داشتن وحدت، رحمت و رافت با یکدیگر، دعوت می‌کرد.

قزلسفلی اضافه کرد: سردار سلیمانی حامی کرامت، آزادی، آزادگی و وحدت بود و عمر پر برکت خود را در راه استقرار اهداف خلقت بکار برد تا جایی که امام خامنه‌ای (مدظله العالی) از آن شهید والا مقام به عنوان یک «مکتب» یاد کرد.

وی ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی به عنوان یک انسان مطلوب خداوند متعال همواره دشمن ظالم و یاور مظلوم بود و همیشه در صحنه مبارزه حق علیه باطل حضور داشت. او فرمانده‌ای قوی، با استعداد، توانمند و صادق القول بود که علیه افراط گرایی ایستاد و ارکان حکومت داعش نابود کرد. باید مقام سردار قاسم سلیمانی را در جایگاه مصلحان بزرگ و قدرتمند تاریخ که در جبهه حق و خط پیامبران (ع) و ائمه اطهار (ع) بوده‌اند و همواره با فرعون و فرعونیان مبارزه داشتند، ارزیابی کرد.

او با عزت زیست

آدم سبیالا استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای اوگاندایی نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه سردار دل‌ها با عزت زیست و با عزت به شهادت رسید گفت: شهید قاسم سلیمانی با تشخیص راه حق از باطل و حمایت از حق به مقام رفیع شهادت رسید و خون پاک او برکات فراوانی برای ملت‌های آزاده جهان داشته است.

ناصر کاسوزی از موسسه رسانه‌ای هملند نیز در سخنانی با بیان اینکه سردار سلیمانی به رگ‌های ملت‌های خاورمیانه خون تازه‌ای تزریق کرد و به آنها حیات و الهام می‌بخشید گفت: امروز ما به نمایندگی از مردم اوگاندا در مراسم دومین سالگرد شهادت قاسم سلیمانی شرکت کرده‌ایم تا عشق و علاقه خود را به ملت بزرگ ایران و خانواده سردار سلیمانی نشان دهیم.

وی افزود: شهید سلیمانی به عنوان سفیر صلح زندگی خود را برای مبارزه با ظلم، ستم و بی عدالتی‌ها وقف کرده بود.

سردار سلیمانی از اولیای خدا بود

حمزه کی یونه از رادیو بلال نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم، ضمن اشاره به نقش حاج قاسم سلیمانی در جلوگیری از گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی گفت: عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس صوری است و صرفاً بین حاکمان خائن پیش آمده است. این توطئه حساب شده نوعی حمایت از فرعون‌های زمان است.

وی مقام سردار قاسم سلیمانی را مانند شهدای اولیاء خاص که توسط فرعون‌های زمان خود به شهادت رسیدند، توصیف کرد.

کی یونه ادامه داد: سردار قاسم سلیمانی با تلاش‌های شبانه روزی خود پوزه استکبار در منطقه به خاک مالید و در عین حال بزرگ‌ترین حامی مستضعفین، محرومان و ضعفا نیز بود.

وی اضافه کرد: سردار قاسم سلیمانی بنده مخلص خداوند متعال، پیرو حقیقی پیامبر اکرم (ص)، شیعه راستین ائمه اطهار (ع) و سربازی وفادار به امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و شهروندی میهن دوست برای جمهوری اسلامی ایران بود.

شیخ عبدالحافظ امام جمعه شهرستان آرووا در سخنانی با بیان اینکه سردار سلیمانی به خاطر گفتن حقایق و دفاع از مظلومان که سنت پیامبر اسلام (ص) بود، ترور شد، مطالب عنوان شده در نشست را مفید و سازنده برای جوامع جهانی توصیف و درخواست کرد چنین نشست‌هایی در شهرستان‌ها به دفعات برگزار شود.

وی اضافه کرد: امروز در دومین سالگرد شهادت شخصیتی گردهم جمع شده‌ایم که خود را برای استقرار صلح، آزادی، استقلال و تمدن بشری وقف کرد و همچون شمع سوخت و به انسان‌ها و جوامع بشری روشنایی و نورانیت بخشید.

شیخ فاروق آداما قاضی شرعی شهرستان یومبه در سخنانی گفت: از اینکه در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی شرکت کرده است احساس غرور می‌کند. وی ضمن دعا برای امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و تحقق اهداف انقلاب اسلامی ایران گفت با نابودی تشکیلات داعش بخشی از ماموریت سردار قاسم سلیمانی تحصیل شده است.

کد خبر 5393213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha