۲۰ دی ۱۴۰۰، ۴:۲۰

استولتنبرگ:

ناتو درباره عدم گسترش به شرق با روسیه گفتگو نمی کند

ناتو درباره عدم گسترش به شرق با روسیه گفتگو نمی کند

دبیرکل ناتو بار دیگر هرگونه مذاکره درباره عدم گسترش این پیمان نظامی به سمت شرق را که خواسته مسکو است، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اعلام کرد که خطر درگیری مسلحانه در اروپا همچنان وجود دارد، اما این پیمان نظامی و روسیه همچنان می‌توانند راه حلی سیاسی را برای اختلافات خود پیدا کنند.

استولتنبرگ در ادامه گفت: «می‌توان با هم یک مسیر و یک راه سیاسی رو به جلو پیدا کرد و همچنین به نگرانی‌های روسیه رسیدگی کرد. بازدارندگی ناتو معتبر و قوی است. ما باید برای بهترین‌ها امیدوار باشیم و سخت تلاش کنیم، اما برای بدترین‌ها هم آماده باشیم.»

استولتنبرگ بار دیگر تأکید کرد که ناتو آماده بحث در مورد خواسته روسیه درباره تضمین عدم گسترش به سمت شرق نیست و چنین تضمینی با «اصول اصلی ناتو» متناقض است.

دبیرکل ناتو در عین حال تاکید کرد که این سازمان با همکاری آمریکا آماده هستند تا درباره اقدامات احتمالی کاهش خطر مانند «کنترل تسلیحات، تلاش برای شفافیت بیشتر در فعالیت‌های نظامی، تمرین‌ها و همچنین خطوط ارتباطی» با روسیه گفتگو کنند.

استولتنبرگ گفت که انتظار دارد برای دستیابی به نتایج قابل قبول دو طرف، «یک سری جلسات منظم» برگزار شود. او گفت: «ما آماده ایم تا برای روابط بهتر تلاش کنیم. ما قبلاً ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم با روسیه به تفاهم برسیم و راه‌حل‌هایی پیدا کنیم.»

روسیه و آمریکا قصد دارند در تاریخ ۱۰ ژانویه در ژنو درباره تضمین‌های امنیتی گفتگو کنند. همچنین پس از آن در ۱۲ ژانویه نمایندگان مسکو در نشست شورای روسیه و ناتو در بروکسل و سپس در ۱۳ ژانویه در نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در وین نگرانی‌های خود را در زمینه امنیت اروپا و پیشنهادها برای تضمین‌های امنیتی مورد بحث قرار خواهند داد.

کد خبر 5396067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha