۲۲ دی ۱۴۰۰، ۵:۰۲

وزارت دفاع روسیه:

خارج کردن شهروندان روس از قزاقستان ادامه دارد

خارج کردن شهروندان روس از قزاقستان ادامه دارد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حدود ۸۶ شهروند روس را از آلماتی به مسکو منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سومین پرواز هواپیمای ترابری نظامی روسیه حدود ۸۶ شهروند روس را از آلماتی به مسکو منتقل کرده است.

در این بیانیه آمده است: سومین پرواز هواپیمای ترابری نظامی روسیه ۸۶ شهروند روس را از فرودگاه آلماتی (قزاقستان) به مسکو رسانده است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، برخی از شهروندان روسیه برای تعطیلات سال نو میلادی از آلماتی دیدن کردند، در حالی که برخی دیگر در سفرهای کاری بودند. وزارت دفاع گفت: «در میان تشدید اوضاع و بسته شدن فرودگاه بین‌المللی آلماتی، گردشگران روسی مجبور شدند در هتل‌های شهر اقامت کنند. آنها از رهبری نیروهای حافظ صلح روسیه خواستند تا آنها را به مسکو بازگرداند.»

پیش از این روسیه بیش از ۲ هزار شهروند و اتباع خارجی را از قزاقستان خارج کرده بود.

اعتراضات در چندین شهر قزاقستان در ۲ ژانویه آغاز شد و چند روز بعد به شورش‌های دسته جمعی تبدیل شد و ساختمان‌های دولتی در چندین شهر غارت شد. خشونت‌های متعاقب آن ده‌ها نفر را مجروح کرد و تلفات نیز گزارش شده است. پس از آن، «قاسم جومارت توکایف»، رئیس جمهور قزاقستان از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و بلوک تحت رهبری روسیه درخواست کمک کرد. در نتیجه، نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شده‌اند. مقامات قزاقستان تأیید می‌کنند که نظم و قانون در تمام مناطق کشور برقرار شد.

کد خبر 5397729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha