۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۵

درباره خروج صلح‌بانان سازمان پیمان امنیت جمعی؛

رئیس جمهور قزاقستان و «ولادیمیر پوتین» گفتگوکردند

رئیس جمهور قزاقستان و «ولادیمیر پوتین» گفتگوکردند

رؤسای جمهور قزاقستان و روسیه امروز در تماسی تلفنی درباره خروج صلح بانان سازمان پیمان امنیت جمعی از نورسلطان گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وستینک، «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان امروز پنجشنبه در تماسی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسیه‌ای خود پیرامون خروج صلح بانان سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) از نورسلطان گفتگو کرد.

دفتر مطبوعاتی کرملین با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: طرفین در خصوص آغاز خروج برنامه ریزی شده نیروهای صلح بانی سازمان پیمان امنیت جمعی از قزاقستان گفتگو کردند.

در بیانیه کرملین در این باره آمده است: «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان تمهیدات اتخاذ شده به منظور بازگشت کامل آرامش به این کشور را در پی حضور مؤثر نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی در این گفتگو مطرح کرد.

این در حالیست که رئیس جمهور قزاقستان پیشتر اعلام کرده بود که خروج نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) که برای برقراری نظم به این کشور آمده اند، از امروز آغاز خواهد شد.

گفتنی است که از دوم ژانویه تظاهراتی در مناطق غربی قزاقستان و در مخالفت با افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی رسید و به شورش و ناآرامی و حملات مسلحانه به سازمان‌های حکومتی تبدیل شد که مقامات قزاقستان را بر آن داشت تا در تمامی مناطق کشور حالت آماده‌باش اعلام کنند.

وزارت کشور قزاقستان از بازداشت ۹ هزار و ۹۰۰ نفر در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داد و این در حالی است که شماری از این افراد، اتباع کشورهای بیگانه هستند.

طبق شواهد موجود، درگیری‌ها و بحران اخیر در قزاقستان ناشی از دخالت کشورهای بیگانه‌ای است که در پی ایجاد ناامنی و انقلاب‌های مخملی و رنگی در این کشور هستند.

کد خبر 5399002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha