۲۲ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۴۸

پس از نشست امروز ناتو- روسیه؛

گرشکو: به ناتو گفته‌ایم که اوضاع قابل تحمل نیست

گرشکو: به ناتو گفته‌ایم که اوضاع قابل تحمل نیست

معاون وزیر خارجه روسیه پس از پایان نشست امروز در بروکسل اعلام کرد: ما به ناتو اطلاع داده ایم که اوضاع دیگر قابل تحمل نیست و حرکت در مسیر اشتباه می تواند به پیامدهای جدی منتهی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «الکساندر گرشکو» معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد: در نشست امروز شورای روسیه- ناتو عوامل مؤثر بر تخریب معماری امنیتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به موضع‌گیری های «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پایان نشست امروز در بروکسل گفت: ناتو هیأت نمایندگی خود را برای مهار روسیه در نظر دارد.

وی اضافه کرد: ناتو مسابقه تسلیحاتی راه می اندازد و به دنبال برتری نظامی بر مسکو است. ما عمیقا نگران سناریوهای استقرار ناتو هستیم. ناتو با موضعات امنیتی به صورت گزینشی رفتار می کند. هیچ چیز مثبتی در دستور کار روابط میان روسیه و ناتو وجود ندارد. ما به ناتو اطلاع داده ایم که اوضاع دیگر قابل تحمل نیست و حرکت در مسیر اشتباه می تواند به پیامدهای جدی منتهی شود.

«وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا و نماینده این کشور در نشست مسکو- واشنگتن امروز در پایان نشست شورای ناتو- روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی ادعا کرده بود: روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای گزافی خواهد پرداخت. مسکو باید تنش‌ها را کاهش و به تلاش‌های دیپلماتیک فرصت دهد. نگرانی‌ های مسکو درباره اوکراین قابل‌تفسیر نیست. هر کشوی حق دارد به ناتو بپیوندد. (در نشست امروز) به صورت شفافی برای روسیه مشخص کردیم که روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای گزافی خواهد پرداخت. اگر روسیه گفتگوها را رها کند، نشان می دهد که این کشور در حوزه دیپلماسی جدیت ندارد. ما برای گفتگو آماده ایم؛ همچنین آمادگی لازم برای رویدادهای احتمالی دیگر را نیز داریم.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز و در پایان نشست شورای ناتو- روسیه در سخنانی اعلام کرد: نشست امروز گفتگویی دشوار اما مهم بود. اختلافاتی جدی میان متحدان ناتو و روسیه وجود دارد که غلبه بر آنها آسان نیست؛ اما مهم آن است که گفتگو آغاز شده است. دو طرف مایل به تداوم گفتگوها هستند. روسیه و ناتو علاقه مند به احیای کار نمایندگی های دیپلماتیک خود در مسکو و بروکسل هستند. ناتو آماده گفتگو با روسیه در خصوص محدودیت های متقابل موشکی و موضوعات مرتبط با سیاست هسته ای است. کشورهای عضو ناتو خواستار بهبود کانال های ارتباطی با روسیه در حوزه نظامی و غیرنظامی هستند.

نشست شورای ناتو-روسیه امروز چهارشنبه به میزبانی بروکسل به عنوان مقر پیمان آتلانتیک شمالی برگزار شد.

گفتنی است که در راستای تداوم سیاست روسیه هراسی، محور غربی به سرکردگی آمریکا چندی است که مسکو را به استقرار نیروهای نظامی خود مرز با اوکراین و تلاش برای حمله این کشور به کی‌یف متهم کرده است؛ ادعایی که روسیه آن را رد و تصریح کرده است که این کشور حق برگزاری رزمایش نظامی در هر نقطه از خاک خود را دارد.

کد خبر 5398486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha