۶ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۳۸

کارشناس اقتصادی:

آلاینده‌ها اجازه توسعه اقتصادی استان قزوین را نمی‌دهند

آلاینده‌ها اجازه توسعه اقتصادی استان قزوین را نمی‌دهند

قزوین- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حجم آلاینده‌های اطرف قزوین بسیار بالا است، گفت: آلاینده‌ها اجازه توسعه اقتصادی استان قزوین را نمی‌دهند.

بهنام ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به راهکارهای توسعه اقتصادی استان قزوین اظهار کرد: عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی در رشد و توسعه اقتصادی مؤثر است و نبود هر یک سبب عقب‌گرایی و توسعه نیافتن توسعه اقتصادی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: گام اول برای توسعه اقتصادی اقدامات فرهنگی است چنانچه استان دارای پیشینه فرهنگی در مقاطع مختلف تاریخ است و نخبگان بسیاری را تحویل کشور داده و توانسته جایگاه فرهنگی خوبی را پیدا کند اما متأسفانه در این عرصه نیز کم‌کاری‌های داشته است.

وی با اشاره به اینکه لازم است تا اشخاص متمدن به کشور و جهان معرفی شوند گفت: لازم است آمایش سرزمین، برنامه‌ها و اسناد نوشته شده توسط افراد پاکدست، با تجربه و کارشناس اجرایی شود و یا به تعبیر دیگر بهترین‌ها به عنوان جایگاه‌های مدیریتی انتخاب شوند.

این کارشناس ابراز کرد: لازم است از فضا و ظرفیت بومی به عنوان ارکان رشد و توسعه توجه شود همچنین توجه به تولید و صادرات دانش پایه و دانش بنیان نیازمند توجه ویژه است و بهتر است شرایط سرمایه گذاری در بنگاه‌های صنعتی و کشاورزی دانش بنیان فراهم شود.

رئیس کانون دانش آموختگان اقتصاد کشور با اشاره به وجود ۵ هزار واحد تولیدی صنعت و کشاورزی در قزوین تصریح کرد: با حداقل نرم‌افزارها می‌توان در بخش خدمات گردشگری فضایی را ایجاد کرد تا استان قزوین با ظرفیت‌های موجود بتواند به عنوان قطب تولید و توسعه کشور شناخته شود.

این مسئول با اشاره به اینکه استان قزوین باید به عنوان استان دانش‌بنیان و دانش محور معرفی شود بیان کرد: متأسفانه بخشی از صنایع دچار فرسودگی شده و تکنولوژی بروز ندارند و نیاز است تا واحدها کیفیت تولید را بالا ببرند و استان نیز شرایط را به گونه‌ای مهیا کند که شرکت‌های دانش بنیان معاف از مالیات باشند.

وی تشریح کرد: آلاینده‌ها از دیگر مسائلی هستند که مانع از رشد اقتصادی استان می‌شوند برای مثال در اطراف استان کارخانه‌های متعدد، کارخانه سیمان، نیروگاه شهید رجایی، زباله‌سوزی و مرغداری وجود دارد که این عوامل سبب شدند تا سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در استان را نداشته باشند و حتی سرمایه‌گذاران بومی نیز استان را ترک کنند که این مسئله نیازمند برخورد قاطعانه با آلاینده‌ها و مدیریت قوی محیط زیست است.

این کارشناس عنوان کرد: وجود آلاینده‌ها سرمایه‌گذاران پاک و غیرآلاینده را فراری می‌دهد چرا که بسیاری از این آلاینده‌ها استاندارد محیط زیستی نداشته و نیازمند نوسازی، بازسازی و چه بسا اصلاح تکنیک اجرایی هستند.

وی بیان کرد: تولید دانش بنیان و ظرفیت استان به گونه‌ای است که می‌تواند از سطح جهان جذب سرمایه‌گذار داشته باشد اما متأسفانه مشکلاتی نظیر آب و کشاورزی سبب عقب‌ماندگی توسعه شده و لازم است سنت‌های پیشین در این حوزه‌ها اصلاح شود.

این مسئول گفت: توجه به الگوی کشت مناسب، توزیع عادلانه حق آبه، انتقال اب طالقان، شفاف سازی قراردادها، حل موانع تولید و معرفی عملکردهای خوب در حوزه رشد و توسعه به جامعه و کشور می‌تواند از اصول راهبردی توسعه اقتصادی باشد.

ملکی خاطرنشان کرد: مشوق توسعه برای تولید پاک، برخورد و اعمال جرایم با آلاینده‌ها، پاسخگو بودن مدیریت‌ها و حمایت مردم از تولیدات نیز از دیگر مسائلی است که می‌تواند استان را به سوی توسعه اقتصادی سوق دهد.

کد خبر 5409205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha