۱۹ بهمن ۱۴۰۰، ۷:۰۶

توسط نشر نو چاپ شد؛

«حق مادرزاد» در کتابفروشی‌ها/کتابی درباره انسان و طبیعت

«حق مادرزاد» در کتابفروشی‌ها/کتابی درباره انسان و طبیعت

ترجمه کتاب «حق مادرزاد؛ انسان و طبیعت در دنیای امروز» نوشته استیون کِلرت توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حق مادرزاد؛ انسان و طبیعت در دنیای امروز» نوشته استیون کِلرت به‌تازگی با ترجمه عبدالحسین وهاب‌زاده و همراهی سیدمصطفی چشمی و روشنک شهریاری توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۱۲ توسط انتشارات دانشگاه ییل منتشر شده است.

استیون رابرت کلرت نویسنده این‌کتاب متولد سال ۱۹۴۶ و درگذشته به سال ۲۰۱۷، استاد بوم‌شناسی اجتماعی دانشگاه ییل بود. فعالیت‌های پژوهشی او در حوزه نظری و عملی متمرکز بر ارتباط انسان و طبیعت بود و روی موضوع حفاظت از محیط زیست هم تحقیق می‌کرد. طراحی توسعه پایدار هم دیگر موضوع مورد علاقه این‌پژوهشگر بوده است. او، یکی از پیشگامان زیست‌گرایی به‌مثابه مطالعه گرایش ذاتی انسان به طبیعت است. او بر این‌باور است استعدادهای آدمی در اندیشیدن، احساس کردن، ارتباط برقرار کردن، آفریدن و یافتن معنا به نسبت او با طبیعت بستگی کامل دارد.

شالوده مطالب کتاب «حق مادرزاد»‌، وابستگی‌های جسمی و روحی بشر به طبیعت از دیدگاه زیست‌گرایی است که بر مبنای تمایل ذاتی به برقراری ارتباط با طبیعت برای تامین رفاه، بهره‌وری، سلامت ذهنی و جسمی انسان تعریف شده‌ است. مفهوم زیست‌گرایی، برای اولین‌بار توسط زیست‌شناسی به‌نام ادوارد اُ ویلسون در کتابی با همین نام مطرح شد. سپس در کتاب «فرضیه زیست‌گرایی» که با مشارکت ویلسون و استیون کلرت نوشته شد، بسط و گسترش پیدا کرد.

کلرت در کتاب «حق مادرزاد» ارزش‌های زیست‌گرایانه و تاثیرشان را بر سلامت و رفاه انسان بررسی می‌کند. او معتقد است مانند بخش عمده مفهوم انسانیت، زیست‌گرایی نیز جریانی زیست‌شناختی است که باید آموزش داده شود و توسعه یابد تا بتوان به‌طور کامل از آن بهره برد. انسان، شاید با تمایل برای پیوستن به طبیعت زاده شود،‌ اما سازگاری با طبیعت و ادامه آن، وابسته به تجربه‌کردن و حمایت دیگران است.

نویسنده کتاب پیش‌رو معتقد است پیوستگی ذاتی انسان با طبیعت، یک حق مادرزاد است که باید پرورش یافته و شکوفا شود. برای مخلوق صاحب دانش و اختیار، رابطه اجباری بی‌معناست. پس آن‌چه مورد نیاز است تعاملی آگاهانه و مستمر است.

کتاب پیش‌رو، ۱۱ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از:

جذابیت، خرد، نفرت، بهره‌کشی، علاقه، استیلا، معنویت، نمادگرایی، کودکی، طراحی، اصول اخلاقی و زندگی روزمره.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

دختران جوان داستانی ما به کمک داستان و عکس و تلویزیون و فیلم و باغ وحش و پارک طبیعی و برکه و مرداب با قورباغه‌ها آشنا شدند. بازنمایی قورباغه و تجربه ارتباط محدود با آن هرچند آشنایی نسبی و راضی‌کننده‌ای را فراهم می‌آورد، اما چنین شیوه‌هایی تنها رگه‌ای باریک از فهم و درک را منتقل می‌کند و ارتباط شخصی فرد با جانوران در سطوح اولیه باقی می‌ماند. این شیوه‌ها آشکارا فاقد غنای اطلاعاتی و تحریکات حسی موجود در تماس مستقیم و آزادانه دخترها در برکه و مرداب هستند. تجربه‌های نیابتی و غیرمستقیم از قورباغه‌ها از فقدان عناصر حیاتی همچون انواع چالش‌ها، ماجراجویی‌ها و هیجانات محروم است و از هراس و هیبتی که در روح حیات وحش جاری است، عقیم. برکه و مرداب از نظر جسمانی پویاتر، از دید حسی برجسته‌تر و از نظر فکری چالش برانگیزتر از هر تجربه خانگی و تحت نظارت طبیعت است.

این‌کتاب با ۳۸۴ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5419386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha