۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۸:۴۶

آخرین تحولات اوکراین؛

کی یف: حریم هوایی خود را نمی بندیم

کی یف: حریم هوایی خود را نمی بندیم

تهدید روسیه از سوی وزیر دفاع انگلیس، خروج کارکنان آمریکایی سازمان امنیت و همکاری اروپا از شهر «دونتسک» از آخرین تحولات مربوط به بحران اوکراین است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: امنیت اروپا همچنان در بلاتکلیفی میان دو گزینه جنگ و مذاکره است. روز گذشته در ادامه تحولات اوکراین، رؤسای جمهور روسیه و آمریکا مکالمه تلفنی یک ساعته ای داشتند که طی آن ولادیمیر پوتین به همتای آمریکایی درباره نظامی سازی اوکراین و کارزار روایت‌های جعلی مبنی بر آمادگی مسکو برای انجام حمله‌ای قریب‌الوقوع هشدار داد.

همزمان، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هم بعد از تماس تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای که با همتای روس داشت، تاکید کرد که از کلام پوتین هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه مهیای حمله به اوکراین باشد، استنباط نکرده است.

۶:۰۴ پنتاگون خود را برای مقابله با ۱۳۰ هزار سرباز روسی آماده کرده است

یک مقام آمریکایی تخمین دولت بایدن را برای تعداد نیروهای روسی که اکنون در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند، بیش از ۱۳۰ هزار نظامی اعلام کرد.

پیشتر آمریکا تخمین نیروهای نظامی روسیه در مجاورت مرز اوکراین را ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرده بود.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، به منابعی اعلام کرده که پنتاگون خود را برای مقابله با نیرویی به استعداد ۱۳۰ هزار سرباز پیاده آماده کرده و این جدیدترین ارزیابی وزارت دفاع آمریکا از توان نظامیان روسی در پشت مرزهای اوکراین است.

این مقام ناشناس اما جزئیات بیشتری از برنامه پنتاگون برای مقابله احتمالی با نظامیان روسی را ارائه نداده است.

۱:۴۳ جو بایدن: آمریکا حمله روسیه علیه اوکراین را به سرعت و قاطعانه پاسخ می‌دهد

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه به «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین گفت که واشنگتن به تجاوز احتمالی روسیه «به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

بایدن در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور اوکراین باردیگر هشدارهای خود را تکرار کرد و گفت: همان طور که دیگر مقامات آمریکایی نیز هشدار داده اند، حمله روسیه ممکن است هر لحظه اتفاق افتد.»

همچنین خبرگزاری تاس روسیه، جزئیات بیشتری از گفتگوی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین را منتشر کرد و در این ارتباط به نقل از دفتر «زلنسکی» گفت: رؤسای جمهور اوکراین و ایالات متحده درباره تلاش‌های کاهش تنش در همه چارچوب‌های مذاکراتی گفتگو کردند.

در این گزارش آمده است: «توجه ویژه بر اقدامات انجام شده در همه چارچوب‌های مذاکره برای کاهش تنش و رسیدن به صلح مورد تاکید دو طرف واقع شد و ولادیمیر زلنسکی به اهمیت تلاش‌های ایالات متحده برای تحکیم حمایت بین المللی از اوکراین اشاره کرد.

زلنسکی همچنین به بایدن اطمینان داد که از پایتخت اوکراین و سایر شهرهای بزرگ به طور ایمن محافظت می‌شود. وی گفت: «ما هر گونه تشدید تنش را متوقف خواهیم کرد. پایتخت اوکراین، کیف، سایر شهرهای کشور ما - خارکف و لووف، دنپر و اودسا - تحت حفاظت مطمئن هستند.»

به گفته زلنسکی، اوکراین همه خطرات فعلی را درک می‌کند و برای هر تحولی آماده است. وی همچنین از بایدن برای دیدار از کیف دعوت و ابراز امیدواری کرد که سفر وی به کاهش تنش‌ها کمک کند. زلنسکی گفت: «من مطمئن هستم که سفر به کی‌یف در روزهای آتی باعث کاهش تنش خواهد شد.»

۱۶:۰۳ اوکراین: دلیلی برای بستن حریم هوایی مان نمی‌بینیم

«میخائیلو پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین می‌گوید این کشور هیچ دلیلی برای بستن حریم هوایی خود نمی بیند.

در حالی که آمریکا و انگلیس از قریب الوقوع بودن حمله ادعایی روسیه به اوکراین خبر می‌دهند و سفارت‌های کشورهای غربی در حال به حداقل رساندن شمار کارکنان خود در کی یف هستند، هواپیمایی «کی ال ام» هلند از توقف پروازهای خود به اوکراین خبر داده است.

اکنون، پودولیاک در اظهارنظری که نوعی انتقاد به کمپین هراس افکنی غرب است، می‌گوید اینکه انتظار داشته باشید حریم هوایی مان را ببندیم بی معنا است حال آنکه چنین اقدامی به منزله محاصره نسبی اوکراین تلقی می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد تصمیم شخصی صاحبان برخی ایرلاین‌ها برای تغییر برنامه‌های پرواز، هیچ ربطی به تصمیم‌ها یا سیاست‌های دولت کی یف ندارد.

۱۳:۲۸ خروج کارکنان آمریکایی سازمان امنیت و همکاری اروپا

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت که کارکنان آمریکایی سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) امروز یکشنبه با خودرو از شهر «دونتسک» در شرق اوکراین که تحت کنترل نیروهای روس گرا است، خارج شدند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا هنوز در این باره نظری نداده است.

۱۲:۲۲ وزرای خارجه اوکراین و ترکیه گفتگو کردند

«دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین از گفتگوی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود درباره تهدیدات در دریای سیاه و آزوف و همچنین توسعه همکاری‌های نظامی-فنی دوجانبه، خبر داد.

کولبا در همین رابطه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: گفتگویی معنادار با مولود چاووش اوغلو، همکار و دوست ترک در مورد بحران امنیتی ایجاد شده توسط فدراسیون روسیه و تهدیدات در دریای آزوف و دریای سیاه و راه‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش انجام شد. من از تلاش‌های فعال آنکارا استقبال می‌کنم. ما در مورد توسعه همکاری‌های نظامی-فنی بین اوکراین و ترکیه گفتگو کردیم.

۱۱:۳۸ انگلیس: حمله روسیه به اوکراین بسیار محتمل است

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در گفتگو با «ساندی تایمز» مدعی شد که به رغم ضمانت‌های مسکو مبنی بر عدم تهدید سایر کشورها، روسیه ممکن است هرلحظه به اوکراین حمله کند.

به ادعای این مقام انگلیسی، تهاجم روسیه به اوکراین بسیار محتمل است و هر لحظه بیم انجام چنین حمله‌ای وجود دارد.

والاس همچنین تهدید کرد که در صورت تحقق چنین احتمالی، تمرکز قوای ناتو در امتداد مرزهای روسیه بیشتر شده و اعضای این پیمان، بودجه‌های نظامی خود را افزایش می‌دهند.

وزیر دفاع انگلیس در ادامه ادعاهای خود، تلاش‌های غرب را برای جلوگیری از تهاجم قریب الوقوع روسیه به اوکراین، به مماشات‌های بیهوده آنها با آلمان نازی تشبیه کرد که به هر حال نتوانست مانع از وقوع جنگ جهانی دوم شود.

با این حال، والاس که جمعه گذشته برای دیدار با «سرگئی شویگو» همتای روس به مسکو رفته بود، رایزنی‌های انجام شده را سازنده و صادقانه ارزیابی کرد.

۹:۲۹ تل آویو به دنبال خروج حداکثری اتباع خود از کی یف

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم به دنبال تخلیه حداکثری اتباع این رژیم از اوکراین تا روز سه شنبه است و علت این امر نگرانی فزاینده از تهاجم روسیه به اوکراین عنوان شده است.

طبق اعلام رسانه‌های مذکور، مقامات این رژیم معتقدند که فرصت تخلیه اتباعشان از اوکراین به سرعت در حال پایان یافتن است و ممکن است صبح چهارشنبه این فرصت پایان یافته باشد.

وزارت خارجه این رژیم در روز جمعه هشداری برای سفر به اوکراین صادر و اعلام کرده بود که خانواده‌های دیپلمات‌هایش در کی یف را از آنجا خارج کرده است.

۸:۵۸ اعلام تخلیه کارکنان سفارت استرالیا در اوکراین

استرالیا امروز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل به اصطلاح وخامت اوضاع در مرز روسیه و اوکراین، در حال تخلیه سفارت خود در کی یف است. همزمان «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور که روابطی حسنه با پکن ندارد، به دلیل انتقاد چین از کانبرا در میزبانی نشست وزرای پیمان چهارجانبه «کوآد»، از پکن خواسته است که در قبال بحران اوکراین ساکت نماند.

«ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا در این رابطه گفت که کارکنان سفارت این کشور در کی یف به یک دفتر موقت در «لویو»، شهری در غرب اوکراین و در حدود ۷۰ کیلومتری مرز با لهستان منتقل شدند.

پین افزود: ما همچنان به استرالیایی‌ها توصیه می‌کنیم که فوراً از طریق راه‌های تجاری اوکراین را ترک کنند.

نخست وزیر استرالیا نیز مدعی شد که وضعیت در حال رسیدن به مرحله‌ای بسیار خطرناک است و افزود: اقدامات یکجانبه و خودکامه روسیه برای تهدید و قلدری اوکراین چیزی است که به کلی غیرقابل قبول است.

۸:۲۸ آنتونی بلینکن: خطر تهاجم روسیه دلیل خروج کارمندان از سفارت ما در کی‌یف است

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که خطر حمله نظامی روسیه به اوکراین آنقدر زیاد و قریب الوقوع است که این مسئله خروج بسیاری از کارکنان سفارت آمریکا در کی‌یف را توجیه کند.

بلینکن همچنین تاکید کرد که مسیر دیپلماتیک با روسیه بر سر اوکراین همچنان باز است و راه حل این مسئله این است که مسکو از تنش‌ها بکاهد.

وی پیشتر با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود بر سر بحران اوکراین تلفنی گفتگو کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا همانند اظهارات فوق در آن گفتگو نیز بدون اشاره به تنش آفرینی‌های محور غربی بر ضد مسکو گفت که راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین هنوز در دسترس است.

۴:۴۴ ۵۳ درصد آمریکایی‌ها خواستار عدم مداخله در بحران اوکراین هستند

بیش از نیمی از آمریکایی‌ها از «عدم مداخله» کشورشان در بحران اوکراین حمایت کردند. همچنین ٢٠ درصد از مردم نیز رویکرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در قبال بحران اوکراین را «بیش از حد خصمانه» ارزیابی کردند.

شبکه سی بی اس نیوز که این نظرسنجی را انجام داد، اعلام کرد: ایده «عدم مداخله» در بحران اوکراین در میان جمهوریخواهان و مستقل‌های زیر ۶۵ سال ایده‌ای محبوب است در حالی که دموکرات‌ها و ٦٥ ساله‌ها به بالا معتقدند که عمدتاً «حمایت از اوکراین» درست است.

همچنین در پاسخ به این سوال که رویکرد آمریکا در بحران اوکراین چگونه باید باشد، ٥٣ درصد از پاسخ دهندگان گزینه «کنار ماندن» در بحران اوکراین را ترجیح دادند در حالی که ٤٣ درصد «حمایت از اوکراین» و ٤ درصد «حمایت از روسیه» را انتخاب کردند.

از سوی دیگر ٤٦ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که رویکرد بایدن در قبال روسیه «صحیح» است و ٣٤ درصد نیز اعلام کردند که این رویکرد «بسیار دوستانه» است در حالی که ٢٠ درصد معتقد بودند که این رویکرد «بسیار خصمانه» است.

این نظرسنجی در بازه زمانی ٨ تا ١١ فوریه انجام شد و ٢٥٧٨ آمریکایی بزرگسال در آن شرکت کردند و میزان خطای این نظرسنجی نیز ۲.۲ درصد تخمین زده شده است.

تحولات پیشین را در اینجا ببینید.

کد خبر 5423732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • AE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      🔥.. آمریکا و انگلیس.در موضوع اوکراین ‌‌‌.چند هدف را دنبال می کنند.۱.تضعیف قدرت نظامی روسیه ..و نابودی بازار فروش سوخت آن .یعنی اروپا.۲.نابودی اقتصاد اروپا ،یکی از رقبای آمریکا..علت اصرار انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا این وضعیت معنا دار میشود!!.۳..ضربه به بازار چین از اروپا.و دوقطبی چین و آمری
    • جمشید AE ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
      0 0
      چرا .. آمریکا زمان حمله.. روسیه به اوکراین را میداند؟!!!.و چرا آمریکا زمان حمله را به .. اسراییل..گفته است ؟!!.. شاید.. این زمینه ای برای حمله اسرائیل به ایران نیز باشد!... هوشیار باشیم!..