۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۲۹

مهر گزارش می دهد؛

گرد رخوت بر بدنه «گردشگری همدان»/ راهنمایان بلاتکلیف شده اند

گرد رخوت بر بدنه «گردشگری همدان»/ راهنمایان بلاتکلیف شده اند

همدان- این روزها در حالی به نوروز ۱۴۰۱ نزدیک می شویم که گرد رخوت بر بدنه گردشگری همدان نشسته، راهنمایان گردشگری بلاتکلیف شده و برنامه ای برای رونق گردشگری و اشتغال وابسته به آن وجود ندارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن نه تنها در دل خود ظرفیت‌های بسیاری به لحاظ میراث فرهنگی ملموس را جای داده است بلکه میراث فرهنگی ناملموس، صنایع دستی، وضعیت آب و هوایی مناسب، روستاهای دیدنی و زمینه‌های گردشگری بسیاری را نیز به همراه دارد.

موقعیت‌هایی که این روزها در سایه کرونا و نبود برنامه‌های رونق گردشگری به سکوت رسیده و در این خاموشی‌ها شاهد خسارت‌های میلیارد تومانی بر بدنه گردشگری همدان هستیم. شرایطی که راهنمایان گردشگری که همواره پای کار و باذوق هم بوده اند، گلایه مند و البته به سمت و سوی مشاغل دیگری سوق داده است.

حتی داده‌های خسارت بر بدنه گردشگری همدان هم مربوط به ماه‌ها پیش است و صحبت از خسارت‌های ۳۵۰ میلیارد تومانی تنها به بدنه گردشگری آن هم نیمه اول امسال بازمی گردد؛ اما با توجه به نزدیکی به نوروز ۱۴۰۱ آیا پس از آن که نوروز سومی است که با شیوع کرونا روبرو هستیم، باز هم قرار است بدون برنامه و بدون توجه به زیرساخت‌های گردشگری هوشمند پیش رویم و خبری از رونق گردشگری در همدان نباشد؟

گرد رخوت بر بدنه «گردشگری همدان»/ راهنمایان بلاتکلیف شده اند

روز راهنمایان گردشگری درحالی گذشت که نه پیام تبریک خاصی در این زمینه در استان همدان شاهد بودیم و نه حتی برای رونق کار این افراد که به عنوان بازوان ارتقای اقتصاد گردشگری، برنامه خاص گردشگری ای در استان تدوین شد.

اما به راستی آیا قرار است که همدان به عنوان یک شهر و استان گردشگری مطرح باشد یا هم چنان قرار است دست روی دست بگذاریم تا کرونا تمام شود و بعد مشخص شود که حتی کرونا هم بهانه بوده است.

راهنمایان گردشگری را دریابیم

رقیه حاتمی‌پور فرشی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نقش راهنمایان گردشگری در رونق این حوزه اشاره کرد و گفت: در دورانی که با شیوع ویروس کرونا روبرو بوده ایم، کشور استرالیا چندین میلیون دلار برای بازنگری و بازپروری و باز آموزش نیروی کار در حوزه گردشگری خود هزینه کرده است.

مدیرعامل یک شرکت هلدینگ گردشگری با بیان اینکه نباید در دوران کرونا دست روی دست گذاشت و برنامه‌ای برای گردشگری نداشته باشیم، اظهار کرد: راهنمایان گردشگری می‌توانند عاملین رونق اقتصادی باشند اما باید آنها را دریافت و در جهت تخصصی کردن فعالیت آنها گام برداشت.

وی به ضرورت توجه به زیرساخت‌های گردشگری در استان همدان اشاره کرد و افزود: باید در کنار مهیّا کردن زیرساخت‌ها به نقش راهنمایان گردشگری، ایجاد زمینه برای جذب گردشگران و مسافران نیز در برنامه مسئولین قرار گیرد.

گرد رخوت بر بدنه «گردشگری همدان»/ راهنمایان بلاتکلیف شده اند

رئیس انجمن دوستی ایران و استرالیا در پایان گفتگو با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاران را به سمت گردشگری سوق داد، عنوان کرد: این سرمایه گذاران تنها باید برای ایجاد زیرساخت‌ها وارد کار شوند و افراد متخصص در زمینه‌های گردشگری در کنار آنها قرار گیرند تا بتوان به نتیجه مطلوب در استان همدان دست یافت؛ نه آنکه همین سرمایه گذاران بدون داشتن توانمندی و تخصص وارد کار شوند و نتیجه‌ای از این مسیر برای استان حاصل نشود.

راهنمایان گردشگری در استان همدان سرخورده شده‌اند

کارشناس گردشگری در این راستا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حال حاضر، راهنمایان گردشگری در استان همدان سرخورده شده‌اند، عنوان کرد: از سویی به سبب شرایطی که کرونا در گردشگری ایجاد کرد و موضوع‌های دیگری که در پیش از شیوع کرونا با آنها روبرو بودیم و روی فعالیت‌های گردشگری اثر گذاشته بود.

سجاد عزتی با بیان اینکه راهنمایان گردشگری برای پیشبرد فعالیت‌های خود زمان و هزینه کرده بودند و قرار بود در این عرصه فعالیت کنند؛ اظهار کرد: این روند دنبال می‌شد تا بتوانند تورهای گردشگری ایجاد کنند اما این موضوع زیر سایه شرایط کرونا رفت.

وی ادامه داد: متأسفانه یک ضعف از سوی راهنمایان گردشگری وجود دارد، اینکه راهنمایان گردشگری ما منتظر می‌مانند تا آژانس‌های گردشگری تورها را مشخص کنند و به آنها تور داده شود.

عزتی با اشاره به اینکه به اینکه راهنمایان گردشگری باید فعال و پویا باشند، تصریح کرد: باید راهنمایان گردشگری در کنار پیش روی کارهای گردشگری خود روی بحث‌های تخصصی و ارتقای دانش خود نیز کار کنند؛ اما زمانی که می‌بینند که با به روز کردن اطلاعاتشان باز هم نمی‌توانند تورهای مناسبی داشته باشند، در نتیجه در این عرصه هم پیش نمی‌روند و از این حوزه دلسرد می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه «راهنمایان گردشگری می‌توانند در رونق این حوزه و اقتصاد گردشگری چه نقشی ایفا کنند؟»، اظهار کرد: راهنمایان گردشگری اگر پویا باشند، به آژانس‌های مسافرتی دیگر استان‌ها می‌روند و استان خود را به عنوان مقصد گردشگری معرفی می‌کنند و همین روند موجب جذب تور به استان می‌شود.

این راهنمای گردشگری همدان خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری فعال و پویا می‌توانند نقش مهمی در معرفی و رونق اقتصاد گردشگری همدان شوند، این موضوع نه تنها روی رونق هتل‌ها، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز تفریحی و غیره می‌شود بلکه به صورت غیرمستقیم هم روی خرید هوشمندانه مسافران، خرید صنایع دستی و سوغات و غیره نیز می‌تواند اثر داشته باشد.

گرد رخوت بر بدنه «گردشگری همدان»/ راهنمایان بلاتکلیف شده اند

راهنمایان باید به دنبال به روز شدن و حرفه‌ای شدن باشند

عزتی بر ضرورت حرفه‌ای شدن راهنمایان گردشگری نیز تاکید و افزود: راهنمایان گردشگری نباید منتظر انجمن‌ها، ادارات میراث فرهنگی و غیره برای آموزش و حرفه‌ای شدن باشند؛ خود راهنمایان باید به دنبال به روز شدن و حرفه‌ای شدن باشند.

این کارشناس گردشگری، به اجرای دوره‌های بازآموزی و توانمندسازی راهنمایان گردشگری اشاره کرد و گفت: برخی راهنمایان گردشگری ۶ ماه جلوتر تقویم تورهای گردشگری پر است، اما برخی هم هستند که در یک سال هم یک تور برگزار نمی‌کنند؛ در این بین موضوع تسلط راهنمای گردشگری به کار مطرح است.

این روزها در حالی به نوروز ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم که گرد و غبار بر بدنه «گردشگری همدان» نشسته، راهنمایان گردشگری مان سرخورده و برنامه‌ای برای رونق گردشگری و اشتغال وابسته به آن وجود ندارد.

این درحالی است که استان همدان نه تنها به سبب تبلیغات نامناسب، مسافران نوروزی سال ۹۸ را از دست داد بلکه به سبب محدودیت‌های سفر و نبود برنامه ریزی های سفرهای هوشمند، مسافران و گردشگران چندانی را در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز میزبان نبوده است.

حال نیز علی رغم صحبت‌های متخصصین و خواسته‌های فعالین گردشگری، در بدنه استانداری همدان برای بحث‌های گردشگری اتفاق خاصی نیفتاده و تاکنون برای گردشگری همدان، جشنواره زمستانه ای برگزار شد که به دلیل برف! عموم برنامه‌های آن به عدم برگزاری خورد؛ حال با بدنه راهنمایان گردشگری همدان که نه تنها در دوران کرونا حمایت نشدند بلکه این روزها نیز با همین نبود برنامه ریزی ها در استان روبرو هستند، قرار است چه برنامه‌هایی را در پیش گرفت؟ آیا زیرساخت‌های گردشگری استان برای ورود گردشگران مهیّا است؟ از اقامتگاه‌های بوم گردی استان چه خبر؟ آیا توانستیم در دوران کرونا آنها را حمایت و در جهت توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی در همدان قدمی برداریم که حال، در نزدیکی به ایام نوروز با دست پر به میزبانی گردشگران در پایتخت تاریخ و تمدن رویم؟

بدنه گردشگری همدان این روزها زخم خورده تعطیلی غارعلیصدر، نبود برنامه ریزی برای رونق گردشگری، عدم پیش روی استان به سمت گردشگری هوشمند در دوران کرونا و مواردی از این قبیل است؛ وضعیتی که دستان همدان را خالی گذاشته و تنها از نام پایتختی تاریخ و تمدن، اسم آن را یدک می‌کشد و بس.

کد خبر 5430435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha