۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۱۴

یک مطالعه جدید نشان داد؛

آمریکایی‌ها با تسلیحات سربی حیات وحش را تهدید می‌کنند

آمریکایی‌ها با تسلیحات سربی حیات وحش را تهدید می‌کنند

تسلیحات مملو از سرب در آمریکا به تهدیدی برای حیات وحش این کشور مبدل شده و به خصوص زندگی انواع عقاب‌ها را در این کشور به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، یک مطالعه جدید نشان داده تقریباً نیمی از کل عقاب‌های سر طاس و پنجه طلایی در ایالات متحده از مسمومیت مزمن یا حاد به سرب رنج می‌برند.

این گروه تحقیقاتی معتقد است این پرندگان بقایای حیواناتی را که با گلوله‌های سربی شکار و کشته شده‌اند را جمع‌آوری می‌کنند و به همین علت بدن خود آنها نیز به سرب آلوده شده است.

در این مطالعه وجود سرب در بدن مجموعاً ۱۲۱۰ عقاب سر طاس و پنجه طلایی از ۳۸ ایالت در سراسر آمریکا، از طریق نمونه‌گیری از خون عقاب‌های زنده، و بررسی استخوان، کبد و پرهای پرندگان مرده اثبات شده است. از ۴۴۸ پرنده‌ای که نمونه استخوان آنها با استفاده از ابزار طیف‌سنجی جرمی پلاسما آنالیز شد، ۴۷ درصد از عقاب‌های سر طاس و ۴۶ درصد از عقاب‌های پنجه طلایی دارای غلظت سرب بیش از آستانه بالینی مسمومیت مزمن با سرب در استخوان‌هایشان بودند که نشان دهنده مواجهه مکرر با سرب در طولانی مدت است.

به نظر می‌رسد که میزان این آلودگی با افزایش سن عقاب‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، شواهدی از مسمومیت حاد با سرب نیز وجود داشت که نشان می‌دهد به تازگی و در کوتاه‌مدت و با قرار گرفتن در معرض سرب به میزان زیاد تقریباً یک سوم عقاب‌های سر طاس و حدود ۷ تا ۹ درصد از عقاب‌های پنجه طلایی در معرض مسمومیت قرار گرفته اند.

در ۲۵.۸ درصد از عقاب‌های سر طاس و ۴.۹ درصد از عقاب‌های پنجه طلایی غلظت سرب در کبد به اندازه‌ای بالا بود که آنها را در آستانه مرگ قرار داده بود. در اواخر دهه ۱۹۶۰ به دلیل شکار، مسمومیت با سم د د ت و از دست دادن زیستگاه، جمعیت عقاب‌های سر طاس به کمتر از ۵۰۰ جفت مولد کاهش یافت. با این حال، تلاش‌های حفاظتی موفقیت بزرگی داشته است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰۰ جفت مولد این پرنده وجود دارد و این پرندگان نمادین اکنون از فهرست گونه‌های در خطر انقراض خارج شده اند. تیم تحقیقاتی این مشکل مسمومیت با سرب را به مهمات سربی که معمولاً در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند مرتبط دانستند.

کد خبر 5435525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha