۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۳۵

سخنگوی صنعت برق در گفتگو با مهر:

تغییر ساعت رسمی کشور قطعا بین ۱ تا ۲ درصد صرفه‌جویی به همراه دارد

تغییر ساعت رسمی کشور قطعا بین ۱ تا ۲ درصد صرفه‌جویی به همراه دارد

سخنگوی صنعت برق با اشاره به صرفه‌جویی بین ۱ تا ۲ درصدی برق طبق محاسبات علمی گفت: در سال آینده اگر مثل هر ساله تغییر ساعت رخ ندهد منجر به افزایش مصرف و مشکلاتی برای تأمین برق خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر طرح عدم تغییر ساعت رسمی کشور از مجلس شورای اسلامی به گوش رسید. استدلال آن‌ها نیز این بود که این طرح تأثیر بر مصرف برق کشور ندارد و بر ساعت بیولوژیک انسان اختلال ایجاد می‌کند.

در همین رابطه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در مورد تغییر ساعت رسمی کشور تاکنون پژوهش‌ها و تحقیقات متعددی از جانب صنعت برق، مرکز پژوهش‌های مجلس و مراکز علمی منتشر شده و به نوعی در همه آن‌ها اذعان شده که در صورت تغییر ساعت رسمی کشور، دو تأثیر مهم اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: اولاً بر پیک مصرف تأثیر خواهد داشت که ما عمدتاً پیک مصرفمان در شب اتفاق می‌افتد و تأثیر دوم آن بر مصرف انرژی است.

رجبی مشهدی ادامه داد: در هر کدام از پژوهش‌های مذکور، درصد صرفه‌جویی بسته به نوع محاسبه و سال‌های مختلف متفاوت است ولی می‌توان ادعا کرد که حدود ۲ درصد در اوج مصرف و ۱ درصد در مصرف انرژی تأثیر دارد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه میزان تأثیر تغییر ساعت بر مصرف برق در هر سالی متفاوت است و آمار و مقالات علمی آن در دسترس است، افزود: در حال حاضر نیز حدود نیمی از کشورهای جهان ساعت خود را تغییر می‌دهند، حتی برخی دوبار در سال انجام می‌دهند و برخی بیش از یک ساعت انجام می‌دهند تا بیشتر از نور طبیعی روز استفاده شود. این کار از دیرباز نیز سابقه داشته و زمانی که برقی در کار نبوده، به منظور صرفه‌جویی در مصرف شمع ساعت خود را تغییر می‌دادند.

وی تصریح کرد: یک جنبه دیگر این کار این است که در مناطق گرمسیر ساعت کار یک ساعت زودتر شروع می‌شود و یک ساعت و نیم زودتر خاتمه میابد. بنابراین اگر مثل هر سال اصلاح ساعت صورت بگیرد، این به معنای دو ساعت صرفه‌جویی است؛ گویی که ساعت کاری را بین ۵ تا ۱۲ آورده‌ایم.

رجبی مشهدی با تأکید بر اینکه کاهش بار سرمایشی ادارات میزان قابل توجهی صرفه‌جویی را رقم می‌رند، افزود: افزون بر این نکته در سال ۱۴۰۰ ما با خشکسالی و تأمین برق و ناترازی شبکه نیز مواجه بودیم و در سال آینده اگر مثل هر ساله تغییر ساعت رخ ندهد منجر به افزایش مصرف و مشکلاتی برای تأمین برق خواهد شد.

کد خبر 5435955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      20 4
      این چه منطقیه؟!! تا الان که تغییر می‌کرد هم مشکل برق داشتیم چه ربطی داره.. یک ساعت تغییر ساعت برای صرفه جویی یک یا دو درصد!!! عجب درایتی! وضعیت بیولوژیک رو به هم میریزن برای ۱ درصد..! واقعا نمیشه این یک درصدرو از جای دیگه و به صورت دیگه جبران کرد.. به تامین برق معابر از خورشید بیاندیشند مسوولان.
      • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
        1 5
        شما برو مشکل بیولوژیکی رو ببین چی هست مگه مرغی که یک ساعت زودتر بیدار ی به مشکل بیولوژیک بر میخوری اینکه از ساعت روشنایی روز بیشتر استفاده کنیم با هر منطقی سازگار است.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      13 5
      این مدیران باقی مانده از دولت قبلی همچنان مشغول تخریب هستند، آقای مدیر آن اروپایی هایی که این طرح مزخرف را باب کردند خودشان ۴ سال هست که آن را کنار گذاشته اند و شماها همچنان خوابید و بر گور خالی نوحه می خوانید.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      16 5
      این تغییر ساعت ما را روانی کرده ، و ساعت خوابمون را به هم زده. مورد بعدی در مناطق گرم سیر اینقدر هوا داغ است که پرسنل بعد از ورود به محل کار ابتدا کولر ها را روشن میکنند و تاثیری این تغییر ساعت ندارد
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      14 5
      واقعا"که!!! صرفه جوئی یک تا دودرصد؛ارزش برهم زدن نظم طبیعی و هماهنگی با طبیعت زیست مردم را دارد؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      8 7
      هر سال ساعت تغیر می کنه و در تیر و مرداد خود ادارات ساعت کاری را از 7.30 به 6.30 تغیر می دهند خوب وقتی این کار میشه پس ساعت تغییر نکنه و ادارات هر استان ساعت کاری را از 5.30 شروع کنند و ظهر هم 2 ساعت زودتر تعطیل کنند
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      5 0
      خلق را تقلیدشان بر باد داد ، ای دوصد لعنت بر این تقلید باد. تا کی از غرب تقلید میکنیم.
    • عبدالله ایرانی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      0 0
      یا تغییر ندهند و یا نیم ساعت بطور دائم باشه
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      9 0
      سلامت بیولوژیک و...مابقی سلامتهای انسان،فدای پول پرستی وحقوقهای وزارت نیرو.
    • احد IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      10 1
      بجای تغییر ساعت کشور ساعت کاری ادارات و... تغییر کن به سادگی دگر این همه.. ــ
    • یحیی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      6 1
      چرا به فکر اعصاب و روان مردم نیستید فقط هزینه فقط پول
    • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      7 0
      سلام لطف کنید به این سخنگوی برق بگوید اول لامپ اضافی واسپلیت محل کار خود کم کند ۲درصد جبران می شود
    • حمید IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      1 0
      آقا اگه میشه طول شبانه روز رو کم کنین
    • احمد IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 2
      با یک ساعت زودتر رفتن به سر کار دیگر نیازی به طرح تغییر ساعت رسمی کشور نیست ؛ لطفا به ساعت دست نزنید ؛
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      5 1
      این یک طرح مرده است که غربی‌ها هم دارند آن را کنار می‌گذارند. لطفا دایه مهربان‌تر از مادر نباشید.
    • هموطن IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      با درود فراوان،طلوع خورشید در همه استانها یکسان نیست استان خراسان کجا،استان آذر بایجان کجا،هر استان نسبت به طلوع خورشید ساعت کار را تغییر دهد نه خود ساعت را. با سپاس
    • عیسی IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      7 0
      خوب مرد حسابی بجای تغییر ساعت دستور بدین کلیه ادارات یک ساعت دیرتر یا زودتر شروع بکار کنند ، خدایی اینقدر فکر کوتاه دارید که کل کشور رو باید بهم بزنید بخاطر یک ساعت ، تغییر ساعت نه دیر یا زودتر شروع کردن مشاغل خیلی بهتره .
    • علیرضا IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 2
      باید منطق زمانی را نگاه کرد اکثر کشورها سعی می کنند تا آنجا که ممکن است ساعت سمت شرق خود را انتخاب کنند و ساعت ها جلوتر باشند مثل آرژانتین همیشه یک ساعت جلوتر و شیلی دو ساعت همیشه جلوتر از ساعت واقعی خودشان است اما در ایران سمت غرب مایل است و ساعت رسمی عقبتر ساعت واقعی هست و کارها عقب می ماند
    • علی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 4
      برای اینکه مردم از تغییر مکرر ساعت ناراحتی روانی نداشته باشند و اداره برق هم موافق باشد این هست که اینبار در بهار ساعت ها اصلاح شده و برای همیشه ثابت بماند و هر دو گروه رضایت داشته باشند و کارها عقب نماند و هماهنگ با راهکار همه کشورهای دنیا با توجه به منطقه زمانی هر ناحیه است
    • ali IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      نمیدونم چرا لقمه رو دور سرشون میپیچونن اینا، ساعات کاری رو تغییر بدید کار حله ، نیازی به تغییر ساعات رسمی کشور نیست.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      2 0
      شما صنعت برق کشور رو اصلاح بفرمایید، این همه سال گذشت و انرژی خورشیدی شکل نگرفت، با تغییر ساعت هم الگوی مصرف تغییر پیدا نکرد، پس تغییر ساعت به چه دردی خورد؟ کمی تفکر!!!!
    • کیوان IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      4 0
      باسلام امیدواریم این طرح ثابت شدن ساعت رسمی کشور تا پایان سال و قبل از ماه مبارک رمضان به تصویب مجلس محترم برسه و مردم را از ساعت قدیم و جدید راحت کنن.خدا قوت یا علی
    • عالی IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      1 0
      تغییر ساعت منسوخ شده که البته نمایندگان با درایت، به این نتیجه رسیده اند.