۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱

معاون فرهنگی اسبق سپاه پاسداران:

جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی است

جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی است

اصفهان- معاون فرهنگی اسبق سپاه پاسداران گفت: در جنگ‌های نرم و شناختی باید خلاءهای قابل نفوذ دشمن بررسی شود و در این زمینه جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا مقدم فر پیش از ظهر دوشنبه در چهارمین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی که به همت فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه در زمان‌های گذشته هم با تحریف و انحراف افکار عمومی مواجه بودیم اما از مهر ماه سال جاری با اعلام جهاد تبیین از سوی مقام معظم رهبری باید دنبال چرایی آن در شرایط زمانه فعلی باشیم.

وی افزود: در جهاد، دشمن مقابل ماست و در شناخت این عرصه ما همچنان ضعف داریم و باید در اعتقادات و باور مردم و افکار عمومی عملیات شناختی به راه اندازیم.

جانمایی در افکار مردم با بستر علوم شناختی

معاون فرهنگی اسبق سپاه پاسداران گفت: باید ارزش‌ها و آنچه در جهاد تبیین هدف قرار دارد در فهم مردم جانمایی شود که در این صورت هم بُرد کردیم.

وی خاطر نشان کرد: بستر آن علوم شناختی است و در این جنگ با استفاده از این علوم می‌توان تأثیرگذاری با بهره‌گیری صحیح را شاهد بود.

شناخت خلاءها در عرصه جنگ شناختی

مقدم فر با بیان اینکه جنبه دیگر جنگ هیبریدی و ترکیبی استفاده از تکنیک‌هاست، گفت: جنگ روانی تعطیل نشده اما مورد تاکید هم نیست و جنگ ادراکی و شناختی در اولویت قرار گرفته است و باید در حوزه تکنیک هم توانمند شویم.

وی ادامه داد: در جنگ‌های نرم و شناختی باید بررسی کرد که دشمن نتواند از خلاءهای ما نفوذ کند و تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین پر کردن تمام منافذ تبیین در دستور کار است که همین جهاد تبیین باطل‌السحر عرصه‌های جنگ شناختی، ترکیبی و هیبریدی است.

ناتوانی در عمل پدافندی اخیر

معاون فرهنگی اسبق سپاه پاسداران خاطر نشان کرد: در ماجرای سفر رئیسی، پخش صدای جلسه سپاه و نفوذ جاسوسی به نام کاترین شکدم، در عمل پدافندی ناتوان بودیم و نتوانستم به خوبی از این نقطه نفوذ برای افکار عمومی مانع شویم.

وی لازمه عملکرد مناسب در این عرصه‌ها را جزیره‌ای و بهم متصل دانست و افزود: باید در داخل حلقه‌های متصل باشیم و مانند دشمن جبهه‌ای عمل کنیم و دیده شد که دشمن موضوع خانم کاترین را آغاز کرد و رسانه‌های مختلف آن را دنبال کردند و جبهه‌ای به آن پرداختند.

مقدم فر خاطر نشان کرد: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی حتماً اخبار اصلی را اطلاع رسانی کند و رسانه‌های داخلی هماهنگ شوند تا اساتید و نخبگان به اطلاعات صحیح دسترسی داشته باشند و از سردرگمی و شک و شبهه افراد داخلی جلوگیری شود.

کد خبر 5441089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha