۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۲۴

مهر گزارش می دهد؛

سرقت حقوق کتاب زیر گوش وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

سرقت حقوق کتاب زیر گوش وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

کتاب «سید احمد فردید» سال ۱۳۹۷ توسط نشر ورا منتشر شد اما انتشارات ایده خلاقیت در سال جاری این کتاب را بدون اجازه از نویسنده و ناشر، به اسم خود منتشر کرده است.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه – محمد آسیابانی: سال ۱۳۹۳ بود که ایده نگارش و انتشار مجموعه کتاب‌های «یاد» را جواد عاطفه ارائه کرد. این مجموعه قرار بود شامل زندگینامه و نقد و تحلیل آثار ۱۰۰ چهره برتر و مفاخر فرهنگ، ادب و هنر ایران در دوره معاصر تا دیروز یعنی کسانی که امروز در قید حیات نیستند باشد.

ناشر ابتدایی این مجموعه یکی از ناشران تازه‌کار بود که بعد از نوشتن قراردادها به این نتیجه رسید که نمی‌تواند آثار را منتشر کند. به همین دلیل سال ۹۴ این مجموعه توسط دبیر آن (جواد عاطفه) به نشر ایده خلاقیت به مدیرمسئولی آرش (محمود) سلطانعلی برده شد. این انتشارات چند مجلد ابتدایی از این مجموعه را منتشر کرد، اما از انتشار دیگر مجلدات آن ناتوان ماند و فاصله زمانی زیادی بین انتشار مجلدات اولیه تا مجلدات بعدی افتاد.

به همین دلیل دبیر مجموعه به نویسندگان این اختیار را داد که کتاب‌های خود را برای انتشار به ناشران دیگر ارائه دهند. یکی از مجلدات این مجموعه که درباره زنده‌یاد احمد فردید بود، به قلم راقم این سطور است. انتشارات ایده خلاقیت طی نامه‌ای به تاریخ هفدهم خرداد ۱۳۹۶ از چاپ و انتشار این کتاب پیش از چاپ نخست انصراف داد.

سرقت حقوق کتاب زیر گوش وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

کتاب فردید به همراه یک جلد دیگر از این مجموعه برای انتشار به نشر ورا سپرده شد تا در قالب مجموعه «فکر و ذکر ایرانی» با دبیری محمد میلانی بناب (مترجم و پژوهشگر حوزه‌های فلسفه غرب و جامعه شناسی) منتشر شود. بالاخره این کتاب سال ۱۳۹۷ منتشر شد و مخاطبان از آن استقبال کردند و ناشر چاپ دوم آن را نیز روانه کتابفروشی‌ها کرد.

سرقت حقوق کتاب زیر گوش وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

مجلد دیگر این مجموعه کتاب «امیر حسین جهانبگلو» به قلم محمد میلانی (دبیر مجموعه فکر و ذکر ایرانی) بود که این کتاب نیز دوباره توسط انتشارات ایده خلاقیت بدون کسب هرگونه اجازه‌ای از ناشر و نویسنده منتشر شده است.

در نهایت تعجب به صورتی کاملاً اتفاقی متوجه شدیم که انتشارات ایده خلاقیت بدون اینکه نویسنده را در جریان بگذارد یا اجازه‌ای از انتشارات ورا بگیرد، توانست برای همین کتاب فیپا بگیرد و آن را برای اخذ مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بفرستد. کتاب در وزارتخانه دوباره مجوز گرفت و با شمارگان هزار نسخه منتشر شد.

سرقت حقوق کتاب زیر گوش وزارت ارشاد و کتابخانه ملی

انتشارات ایده خلاقیت حتی اعلام وصول کتاب را نیز گرفت و کتاب در سایت خانه کتاب و ادبیات ایران هم ثبت شد. برای دیدن پی دی اف صفحات مقدماتی چاپ این کتاب توسط انتشارات ایده خلاقیت اینجا را کلیک کنید.

برای گرفتن فیپای جدید برای کتاب پیشتر منتشر شده، اگر ناشر تغییر پیدا کرده باشد، نیاز به نامه انصراف ناشر قبلی کتاب است. کما اینکه برای گرفتن فیپای جدید کتاب به اسم انتشارات ورا، این ناشر نامه انصراف از انتشار ایده خلاقیت را برای کتابخانه ملی فرستاد. سوال اینجاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چگونه بدون اخذ نامه از طرف نشر ورا، فیپای کتاب را برای انتشارات ایده خلاقیت صادر کرده است؟

دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه کتابی را که پیشتر بررسی کرده و اجازه انتشارش را داده، دوباره به بررس‌هایش سپرده است؟ چرا دوباره اجازه انتشار این کتاب را صادر کرده است؟ چه باگ و چه سوراخی در این دستگاه‌های عریض و طویل با این همه بانک اطلاعاتی و… وجود دارد که یک ناشری می‌تواند کتاب ناشر دیگر را دوباره به اسم خود منتشر کند؟ آیا این اتفاقات برای کتاب‌های دیگر هم رخ داده است؟

خبرگزاری مهر در حال پیگیری این ماجرا و حقوق دیگر مولفان حوزه فرهنگ و اندیشه است. همچنین درباره شنیدن یا انتشار توضیحات نهادهای دخیل در این گزارش اظهار آمادگی می‌کند.

کد خبر 5441107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha