۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۱۸

رئیس انجمن محصولات دخانی:

مصرف سیگار در کشور کاهش نیافته است

مصرف سیگار در کشور کاهش نیافته است

رئیس انجمن محصولات دخانی گفت: طی ۱۱ ماهه سال جاری ۶۱ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردیم که سه درصد از کل مالیات کشور را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا تاجدار، امروز در نشست خبری اظهار داشت: برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند صنعت دخانیات زیر ۱۵ درصد مالیات می‌دهد این در حالی است که صنعت دخانیات در مجموع ۴۰ درصد مالیات و ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌دهد. همچنین مالیات خرمن آماده ۳۵ درصد، مالیات عملکرد ۲۵ درصد و حقوق ورودی مواد اولیه ۱۵ تا ۳۲ درصد است.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی افزود: طبق آمار سازمان امور مالیاتی طی ۱۱ ماهه سال جاری صنعت دخانیات در مجموع ۶۱ هزار میلیارد ریال مالیات پرداخته که ۳ درصد از کل مالیات کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: این که می‌گویند مافیای صنعت دخانیات موجب شد تا افزایش ۸۰۰ درصدی مالیات نقدی سیگار تولید داخل با برند داخلی و ۱۶۰۰ درصدی مالیات نقدی سیگار تولید داخل با برند بین المللی حذف شود، حرف کاملاً نادرستی است. باید ببینیم مافیا چگونه به مجلس نفوذ کرده که خواسته روند نامعقول و غیرمنطقی افزایش این چنینی مالیات را تبدیل به قانون کندتا از این طریق تولید داخل را زمین بزند و به قاچاق رونق بدهد.

به گفته تاجدار ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده سیگار در کشور داریم. بنابراین سیگار جزئی از سبد خانوار محسوب می‌شود و افزایش غیرمنطقی این محصول می‌تواند نظام اقتصادی کشور را بر هم بزند.

تاجدار اظهار داشت: با تجمیع عوارض در قالب مالیات بر ارزش افزوده (قانونی که در دی ماه سال جاری ابلاغ شد) ردیف درآمد مجموعه بهداشتی کشور حذف شد. بنابراین به نظر می‌رسد این بخش به این فکر افتاده که با وضع عوارض و مالیات جدید، درآمد جدیدی برای خود ایجاد کند. این در حالی است که مجموعه بهداشت کشور تاکنون کار جدی برای کاهش مصرف سیگار نکرده است.

وی افزود: وزارت بهداشت اعلام کرده مصرف سیگار از ۵۵ میلیارد نخ به ۴۵ میلیارد نخ رسیده است. این در حالی است که طبق آمار هم سن مصرف کاهش یافته و هم تعداد خانم‌های مصرف کننده سیگار افزایش یافته است. پس چگونه اعلام می‌کنند مصرف سیگار در کشور کاهش یافته است.

رئیس انجمن تولید کنندگان، واردکنندگان و صادر کنندگان محصولات دخانی گفت: علاوه بر این ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود و از طرف دیگر انواع و اقسام سیگار قاچاق در بازار وجود دارد. پس اگر مصرف سیگار کاهش یافته این سیگارها در کجا مصرف می‌شود.

تاجدار اظهار داشت: براساس آمار گمرک در سال ۹۷، ۱۸ هزار و ۱۰۰ دلار واردات سیگار داشتیم و براساس آمار سازمان ملل، سیگارهایی که از سایر کشورها به سمت ایران آمدند، ۷۳۱ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار بود. قیمت دلار در آن زمان ۱۵ هزار تومان و هر کارتن سیگار بین ۲ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که در سال ۹۷، ۴۵ تا ۵۰ میلیارد نخ سیگار از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور شده است.

وی بیان کرد: همین آمار برای حوزه تصمیم گیر کشور کفایت می‌کند که بداند نباید صنعت دخانیات را تا این اندازه دست کاری کند.

تاجدار گفت: در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ واحد تولید سیگار و ۶۴ تولید کننده تنباکوی معسل در کشور داریم.

کد خبر 5441126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha