۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۴۹

معاون تولید و تحقیق مؤسسه رازی:

رازی قادر به تأمین کل نیاز کشور به واکسن سرخک است

رازی قادر به تأمین کل نیاز کشور به واکسن سرخک است

البرز - معاون تولید و تحقیق مؤسسه رازی با بیان اینکه قادر به تأمین کل نیاز کشور به واکسن سرخک است، گفت: بیش از یک و نیم میلیون دز واکسن سه‌گانه و دوگانه آماده تحویل به وزارت بهداشت است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین فلاح مهرآبادی بعدازظهر شنبه در نشست خبری با موضوع واکسن سرخک که در مؤسسه تحقیقات سرم سازی رازی کرج برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه پزشکی یکسری واکسن‌هایی هستند که در حوزه سلامت اجباری هستند و دولت واکسن‌ها را از تولیدکنندگان خریداری و یا وارد می‌کند و به صورت رایگان در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این واکسن‌ها به دو دسته واکسن‌های باکتریایی و ویروسی تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: بر همین اساس واکسن سرخک، سرخچه و فلج اطفال واکسن‌های ویروسی هستند که مؤسسه رازی بخش عمده آن را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: سایر واکسن‌های باکتریایی عمدتاً دیفتری و کزاز هستند که در مؤسسه سرم سازی رازی تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: واکسن سرخک و سرخچه به دو صورت نخست واکسن سه گانه سرخک، سرخچه و اوریون و واکسن دوگانه سرخک و سرخچه عرضه می‌شود.

فلاح مهرآبادی خاطرنشان کرد: میزان نیاز کشور طی سال‌های گذشته حدود ۵ میلیون دز واکسن برآورد شده است که وزارت بهداشت بخش عمده‌ای از آن را از طریق مؤسسه رازی و بخشی دیگر را از طریق واردات تأمین کرده است.

وی گفت: طی دو سال گذشته به دلیل همه گیر شدن کرونا در کشور، مراجعه مردم به مراکز بهداشتی برای واکسیناسیون کاهش یافته بود و یکی از دلایل عمده شیوع ویروس سرخک اینست که مردم نگران فرزندان خود بودند و به واسطه بیماری کرونا تا حد امکان به مراکز واکسیناسیون مراجعه نمی‌کردند.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی یکی دیگر از دلایل شیوع ویروس سرخک را کشورهای هم مرز ایران از جمله پاکستان، افغانستان و عراق دانست و اظهار کرد: این کشورها به لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی ندارند و بیماری در آنها بومی و پوشش واکسیناسیون خوبی ندارند و جنگ‌های اخیر باعث شده سیل مهاجرین به سمت کشور ما وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: بر این اساس واکسیناسیون مهاجرین در کشور شأن انجام نشده است و افرادی که به ظاهر بیمار نیستند اما ناقل اند ویروس را جابه‌جا می‌کنند و شیوع بیماری در کشور رخ داده است.

فلاحی ادامه داد: با توجه به اینکه بیماری کرونا در کشور فروکش کرده است، امسال وزارت بهداشت پوشش واکسیناسیون را در سطح کشورافزایش داده است و بر اساس اعلام وزارت بهداشت برای انجام این واکسیناسیون در مجموع حدود ۵ میلیون دز واکسن سرخک، سرخچه و اوریون تأمین شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس ۵۰۰ هزار دز واکسن وارد و ۴.۵ میلیون دز آن از سوی مؤسسه تحقیقات سرم سازی رازی تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خاطرنشان کرد: دلیل واردات ۵۰۰ هزار دز واکسن اینست که واکسن‌های سرم سازی رازی ۵ دز است و وزارت بهداشت درخواست واکسن‌های ۲ دز داشت وگرنه در تأمین آن کل واکسن مشکلی نداشتیم.

وی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دز از واکسن سه گانه سرخک، سرخچه و اوریون آماده است و در هفته‌های پیش رو در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

فلاح مهرآبادی اظهار کرد: واکسن دوگانه سرخک و سرخچه که در کل سال باید ۵۰۰ هزار دز تأمین شود، در حال حاضر ۷۰ هزار دز آماده و در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه رسالت مؤسسه سرم سازی رازی اینست که به موقع واکسن تولید و در اختیار جامعه قرار گیرد، تصریح کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت در حوزه واکسن‌ها و فرآورده‌های پزشکی برنامه منظمی دارد و واکسن‌ها به موقع توزیع می‌شود.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی متذکر شد: امید است مردم به موقع نسبت به واکسیناسیون سرخک، سرخچه و اوریون فرزندان خود اقدام نمایند.

کد خبر 5463056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha