۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۵۵

در سال مزین به تولید و دانش بنیان؛

قرارداد راه‌اندازی پردیس علم و فناوری کشاورزی در اردبیل منعقد شد

قرارداد راه‌اندازی پردیس علم و فناوری کشاورزی در اردبیل منعقد شد

اردبیل- آیین امضای قرارداد تأسیس و راه‌اندازی پردیس علم و فناوری تخصصی کشاورزی و دامپروری مابین پارک علم و فناوری، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و استانداری اردبیل به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست که عصر شنبه در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل برگزار شد، تفاهمنامه سه جانبه علم و فناوری، کشت و صنعت و استانداری اردبیل در حالی به امضا رسید که با حمایت پارک علم و فناوری در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» راه‌اندازی این مجموعه می‌تواند فرصت خوبی را برای جوانان صاحب ایده و شرکت‌های دانش‌بنیان در تقویت فعالیت‌های اقتصادی بخش کشاورزی فراهم بیاورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جریان عقد قرارداد راه‌اندازی پردیس علم و فناوری تخصصی کشاورزی و دامپروری در استانداری اردبیل اظهار کرد: معاونت آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی یکی از بخش‌های گسترده و فعال در حوزه فناوری‌های نوین است که با ساختاری قوی سعی می‌کند در استان‌ها از مراکز تحقیقاتی و مؤسسات فعال در این بخش حمایت‌های لازم را انجام دهد.

نادر تقی‌زاده تصریح کرد: مؤسسه تحقیقاتی متنوعی در این ساختار فعالیت می‌کند که یکی از این مؤسسات سرم‌سازی رازی است که بیش از یک قرن است در کشور به تولید ۷۰ نوع واکسن انسانی و دامی شهرت خاص و عام پیدا کرده است.

وی گفت: ۹۰ درصد واکسن‌های دام و طیور توسط این مؤسسه تولید و روانه بازار می‌شود که در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» زمینه تحول‌آفرینی در این حوزه فراهم شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به همکاری مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پارک‌های نوآوری در استان در قالب تولید محصولات متنوع و سودآور در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: اولین جلسه مشترک جهاد کشاورزی با دانشگاه‌های استان و پارک علم و فناوری فردا برگزار می‌شود تا در حوزه اشتغال‌آفرینی و تولید حمایت این مجموعه‌های دانش‌بنیان را شاهد باشیم.

تقی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم به صورت جامع و کامل از ظرفیت این مجموعه‌های علمی و تحقیقاتی استفاده کنیم تا ضریب نفوذ امنیت غذایی افزایش یافته و تولیدات ما به سمت تولیدات با کیفیت و با ارزش افزوده بیشتر حرکت کند.

فرماندار پارس‌آباد نیز در این جلسه اضافه کرد: در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» راه‌اندازی این پردیس تخصصی می‌تواند در شمال استان فرصت استثنایی را برای تحول‌آفرینی بخش کشاورزی به وجود آورد.

جابر جهان‌بین بیان کرد: ظرفیت کشاورزی پارس‌آباد تنها محدود به کشت و صنعت نیست بلکه تمام سعی ما بر این است تا در حوزه‌های مختلف از ظرفیت این مجموعه بیش از گذشته استفاده کرده و گام‌های جدی را برداریم.

در این جلسه مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز به سنتی و روزمرگی این مجموعه اقتصادی دولتی اشاره کرد و ادامه داد: با تاکید استاندار اردبیل و سایر مسئولان، تلاش ما بر این است تا کشت و صنعت را از روزمرگی و مدیریت ناکارآمد خارج کنیم.

اسدالله محسن‌زاده تولید نهال را یکی از رویکردها و برنامه‌های کشت و صنعت مغان به عنوان نقطه تحول‌آفرین یاد کرد و گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی قرار است بزرگترین مرکز تولید نهال کشور در کشت و صنعت مغان و در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار راه‌اندازی شود تا ما بتوانیم تولید نهال داخلی و حتی صادرات آن را شاهد باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار تولید نهال با کشت بافت و تکمیل زنجیره کامل در این حوزه، سعی ما بر این است تا کشت نشایی را نیز به عنوان اولویت اصلی مد نظر قرار دهیم.

مدیرعامل کشت و صنعت و دامپروری مغان به امضای تفاهمنامه تأسیس و راه‌اندازی پردیس علم و فناوری تخصصی کشاورزی و دامپروری در مجموعه کشت و صنعت مغان اشاره کرد و افزود: چالش عمده ما در این مجموعه اقتصادی دولتی، چالش آب و خاک است که ما امیدواریم در قالب این پردیس تخصصی از ظرفیت متخصصان و نیروهای مجرب استفاده کرده و روش‌های نوین آبیاری را به عنوان رویکرد اصلی مورد توجه قرار دهیم. 

محسن‌زاده میزان مصرف آب کشت و صنعت مغان را ۱۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: به راحتی می‌توان با راهکارها و الگوهای صحیح میزان مصرف آب را تا ۶۰ میلیون متر مکعب کاهش داده و صرفه‌جویی را در تولید محصولات متنوع انجام داد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست نماینده شرکت‌های دانش‌بنیان نیز آمادگی خود را برای حضور در مجموعه پردیس علم و فناوری تخصصی کشاورزی در شمال استان اعلام کرده و تولید محصولات متنوع چاپ، داروهای حوزه دام و طیور و تولید محصولات متنوع گیاهان دارویی را به عنوان راهبرد اصلی در تقویت ارزش افزوده بیشتر در این بخش یادآور شدند.

کد خبر 5484053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha