۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۵

دادستان قزوین:

مراکز اقامتی استان متناسب با ظرفیت‌های گردشگری نیست

 مراکز اقامتی استان متناسب با ظرفیت‌های گردشگری نیست

قزوین- دادستان قزوین گفت: در بهره‌برداری از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری علیرغم تلاش‌ها تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و آنطور که شایسته بوده این ظرفیت مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد قاسمی در دیدار با مدیر کل، معاونین و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین که به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در محل دادستانی قزوین انجام شد اظهار کرد: کشور ایران با قدمت چندین هزار ساله از پیشینه غنی و زبانزد فرهنگی و تاریخی جهانی برخوردار است و شکل‌گیری وزارت میراث فرهنگی نشان از اهمیت و ضرورت این موضوع در کشور دارد.

وی افزود: استان قزوین هم به خاطر پیشینه تاریخی، میزان آثار ملی ثبت شده، وجود اماکن متعدد تاریخی و مناظر طبیعی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد و همیشه از مقصدهای مهم گردشگری داخلی و خارجی بوده و هست.

این مقام قضائی استان در ادامه بیان کرد: طی سالیان اخیر اقدامات قابل توجهی در استان از حیث پیشگیری از وقوع تخلفات و هم چنین مرمت، بهره‌برداری از اماکن و ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری اجرایی شده و شاهد ارتقا در حوزه میراث فرهنگی هستیم و در سفر اخیر ریاست محترم جمهور نیز این حوزه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت و امیدوارم با اجرای مصوبات سفر تحولی چشمگیر در استان صورت گیرد.

قاسمی به ارتباط نزدیک دستگاه قضائی و اداره کل میراث فرهنگی استان اشاره کرد و ادامه داد: موضوعات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از دغدغه‌های شهروندان و دستگاه قضائی استان است و مسائل و مشکلات آن به صورت ویژه در نشست‌های شورای حفظ حقوق بیت‌المال، کارگروه صیانت و نظارت بر حقوق عامه بررسی و تعیین شعب تخصصی در دادسرا و دادگاه در این راستا می‌باشد.

دادستان قزین تاکید کرد: حوزه گردشگری به عنوان یک صنعت شناخته شده و از قطب اقتصادی در بسیاری از کشورها محسوب می‌شود و به همین خاطر در حفظ، احیا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری علیرغم تلاش‌های قابل تقدیر تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و آنطور که شایسته بوده این ظرفیت مورد استفاده و بهره داری قرار نگرفته است و این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری های کلان و عزم جدی مدیران استان است.

وی یادآور شد: احیا صنایع دستی بومی و محلی و تقویت صنعت بومگردی در روستاها در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبتنی بر حمایت از تولید باید مورد توجه جدی قرار گیرد و قطعاً تحقق این امر می‌تواند زمینه احیا روستاها و مهاجرت معکوس را فراهم کرده و بسیاری از خانواده‌ها را به لحاظ اقتصادی و معیشتی تأمین کند.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌های استان از حیث زیرساخت‌های گردشگری، همجواری با پایتخت است و علیرغم اینکه قزوین از مقصدهای گردشگری است، اما حضور گردشگران در این استان بیشتر به عنوان عبوری به لحاظ اینکه قزوین شاهراه ارتباطی یازده استان بوده، صورت می‌گیرد و کمتر شاهد اقامت مسافران در استان هستیم و به همین خاطر مراکز اقامتی استان متناسب با ظرفیت‌های گردشگری نیست.

این مقام مسول تصریح کرد: گاهاً شاهد تخلفاتی در این مراکز و همچنین تورهای گردشگری غیرمجاز و کاوش جهت کشف آثار تاریخی به خصوص درفضای مجازی از سوی برخی افراد سوداگر و متخلف هستیم که ضمن هشدار به متخلفین، ضروری است این افراد با کمک سایر ضابطین شناسایی و جهت برخورد به دستگاه قضائی معرفی شوند و قطعاً برخورد دستگاه قضائی پشیمان کننده خواهد بود. ضمن اینکه در این خصوص چند پرونده قضائی تشکیل شده که به موقع اطلاع رسانی می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه قضائی استان در راستای پیشگیری از وقوع جرم و احیا حقوق عامه موضوعات حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی را به صورت ویژه پیگیری می‌کند و با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها پشتیبان اقدامات قانونی اداره کل میراث فرهنگی است.

کد خبر 5495531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha