۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵

توسط نشر بیدگل؛

«جوانی‌ها»ی بیژن الهی به چاپ هفتم رسید

«جوانی‌ها»ی بیژن الهی به چاپ هفتم رسید

هفتمین چاپ مجموعه «جوانی‌ها» اثر زنده‌یاد بیژن الهی توسط نشر بیدگل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشر بیدگل به‌تازگی هفتمین چاپ از کتاب «جوانی‌ها» اثر زنده‌یاد بیژن الهی را در ۲۴۳ صفحه و بهای ۹۲ هزار تومان منتشر کرده است. نخستین چاپ این کتاب سال ۱۳۹۴ با شمارگان دوهزار نسخه و بهای ۲۱ هزار تومان منتشر شده بود. این کتاب پنجمین مجلد از دوره آثار بیژن الهی در نشر بیدگل است.

«جوانی‌ها» شامل نخستین شعرهای زنده‌یاد الهی از دوران نوجوانی و جوانی تا آستانه شعرهایی است که خود شاعر در نخستین مجموعه خود با عنوان «دیدن» گردآوری کرد و کلاً ۱۰ مجموعه شعر را شامل می‌شود. اشعار منتشر شده در «جوانی‌ها» در فاصله نیمه دوم دهه ۴۰ تا آخر سال ۱۳۵۱ سروده شده‌اند. الهی از آثار گردآوری شده در این مجموعه با عنوان «شعرهای جوانم» یاد کرده است.

شعرهای «با تو» و «زمانی که هر دو دل‌ها می‌شکند» به ترتیب مندرج در صفحه ۴۷ و ۶۹ کتاب به فریدون رهنما، شاعر و سینماگر فقید، شعر «تو را خوانده‌ام» مندرج در صفحه ۴۹ کتاب به بهمن فرسی، نمایشنامه‌نویس و بازیگر مشهور تئاتر و شعرهای «پیرامون بوته‌های جارو»، «مدیحه و مرثیه» و «تراخم» به ترتیب مندرج در صفحات ۸۷، ۱۱۹ و ۱۵۷ کتاب به مسعود کیمیایی، سینماگر مشهور ایرانی، تقدیم شده‌اند.

بخش‌هایی از شعر «آزادی و تو» از این کتاب را می‌خوانیم:

«به تصویر درختی

که در حوض

زیر یخ زندانی‌ست

چه بگویم؟

من تنها سقف مطمئنم را

پنداشته بودم خورشید است

که چتر سرگیجه‌ام را

همچنان که فرو نشستن فواره‌ها

از ارتفاع پیشانیم می‌کاهد

در حریق باز می‌کند؛

اما بر خورشید هم

برف نشست.

چه بگویم به آوای دور شدن کشتی‌ها

که کالاشان جز آب نیست

آبی که می‌خواست باران باشد

و بادبانهاشان را

خدای تمام خداحافظی‌ها

با کبوتران از شانه‌ی خود رم داده‌ست؟».

بیژن الهی تیرماه ۱۳۲۴ در تهران به‌دنیا آمد. وی از ابتدای دهه ۴۰ وارد جریان‌های شعری آن دوره شد و خیلی زود توانست به عنوان یک شاعر نوپرداز و مدرنیست، نام خود را مطرح کند.

الهی را سردمدار موج شعری معروف به «شعر دیگر» می‌دانند. این نحله شعری تأثیر بسیاری بر جریان شعری معروف به «شعر حجم» گذاشت. وی در نهایت در ۱۰ آذر ۱۳۸۹ در تهران درگذشت و در مرزن آباد مازندران به خاک سپرده شد. بیشتر کتاب‌های این شاعر در سال‌های پس از درگذشتش منتشر شده است.

کد خبر 5503780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha