۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۵۵

مهر گزارش می‌دهد؛

مستند «ماریان» روایت قصه پر غصه باغستان قزوین

مستند «ماریان» روایت قصه پر غصه باغستان قزوین

قزوین- مستند «ماریان» که به همت حوزه هنری قزوین تهیه شده به قصه پر فراز و نشیب باغستان سنتی قزوین پرداخته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مراسم رونمایی از پوستر مستند ماریان در قالب فرصت‌ها و تهدیدهای باغستان سنتی قزوین پیش از ظهر دوشنبه در باغستان سنتی قزوین برگزار شد.

فیلمبرداری و پژوهش این مستند به صورت پاره وقت در سال ۹۵ در حالی آغاز شد که جای خالی مستند برای باغستان‌های قدمت‌دار استان قزوین به خوبی احساس می‌شد.

این مستند که ابداع آن با هزینه شخصی کارگردان آغاز به کار کرده بود به طور جدی در سال ۹۸ با همراهی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و خانه مستند ادامه پیدا کرد.

باغستان سنتی قزوین با قدمتی بیش از یک هزار سال

حامد کلجه‌ای در مراسم رونمایی از پوستر مستند ماریان اظهار کرد: مستند ماریان پیشینه شکل‌گیری تحولات باغستان در ۷۰ سال اخیر است که این مجموعه مستند در دو نسخه ۶۰ دقیقه به صورت سینمایی و ۴ قسمت ۲۸ دقیقه‌ای در قالب تلویزیونی آماده پخش است.

کارگردان مستند ماریان افزود: باغستان قزوین جزو میراث ملی بوده و متعلق به مردم ایران و قزوین است که قدمتی بیش از هزار سال دارد و مردم قزوین طی این سال‌ها همواره در حفظ، نگهداری و احیا این باغستان‌ها کوشا بوده‌اند.

این کارگردان بیان کرد: پیش از اکران عمومی، این مستند برای سنجش مستند از نگاه‌های مختلف برای اشخاصی نظیر استاندار، ارشاد، صداوسیما، تشکل‌های محیط زیستی، انجمن توسعه حیات شهر، میراث فرهنگی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی و محمدحسن سلیمانی به عنوان پژوهشگر میراث فرهنگی اکران شد که نتیجه این اکران بسیار مثبت بود.

وی با بیان اینکه خانه مستند، سازمان رسانه اوج و حوزه‌هنری استان حامی ما در تهیه مستند بودند ادامه داد: فعالیت ما به طور جدی از سال ۹۸ در بحث سیلاب استان آغاز شد و ما موفق شدیم از جریان سیلاب و سیل‌بند بودن باغستان به صورت هوایی تصویر برداری کرده و از این ارزش بزرگ باغستان استان مستندسازی کنیم که در ادامه با توجه به پیشینه فعالیت ما در سازمان رسانه‌ای اوج این سازمان پیشنهاد ما را پذیرفت و ما را مورد حمایت مادی و معنوی قرار داد که در این میان حوزه هنری استان قزوین نیز حامی ما در تهیه مستند و برگزاری آن شد.

کلجه‌ای در پایان صحبت‌هایش مطرح کرد: مستند ماریان قصه پرغصه باغستان در ۷۰ سال اخیر است، اینکه چگونه باغستان استان در راستای ساخت راه‌آهن و جاده گاز از بین رفته است که ما امیدواریم مسئولین با تماشای این مستند و شناخت ظرفیت‌های متعدد باغستان از حجه‌های دیگر جلوگیری کنند.

مستند «ماریان» روایت قصه پر غصه باغستان قزوین

اکوسیستم باغستان را بشناسیم

طاهرخانی دستیار کارگردان این مستند در ادامه این مراسم بیان کرد: ماریان نام یکی از بخش‌های باغستان بود که از بین رفت و در مستند ماریان ما جایگاه ماریان در توسعه شهر پرداخته‌ایم، اینکه ماریان در کدام بخش از شهر قرار دارد.

وی ادامه داد: با تماشای مستند ماریان می‌توان نگاه دیگری به باغستان پیدا کرد و در این مسیر کوشید تا از سایر بخش‌های باغستان محافظت کرد و اجازه نداد که داستان ماریان برآب سایر بخش‌ها نیز رقم بخورد.

این دستیار در پایان صحبت‌هایش گفت: شناخت اکوسیستم باغستان و شهر قزوین سبب می‌شود تا از رخداد ماجراهای تلخ در باغستان جلوگیری شود.

ادامه این مراسم با حضور و صحبت تعدادی از باغداران پیشکسوت باغستان استان همراه شد که عباس بابایی به عنوان یکی از باغدارانی در مستند ماریان ایفای نقش کرده بود و در ادامه این مراسم عنوان کرد: مسئله باغستان از جمله مسائلی است که قدمت آن مکتوب به هزار سال می‌رسد اما شواهد و سوابق حاکی از آن است که قدمت این باغستان به بیش از هزار سال می‌رسد.

وی تصریح کرد: میراث باغستان استان پیوند میان اقتصاد و باغداری است و سنت باغداری اگر نتواند با نوآوری همراه باشد نمی‌توان از آن بارآوری را انتظار داشت که البته در اینجا منظور از نوآوری، تکنولوژی توأم با دانش است.

این باغدار در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: استفاده از ذخیره دانشی به ویژه ذخیره دانشی باغداران که در طی این سال‌ها با آزمون و خطا تجربیات بالایی به دست آورده و بیش از هرکسی به باغستان شناخت دارند بسیاز راه‌گشا و کاربردی است.

باغستان سنتی قزوین دارای یک ساختار پیچیده با مالکیت‌های شخصی است که در هر منطقه آن مشکلات خاصی وجود دارد که مستند ماریان چهارفصل این پهنه باغی را نمایش می‌دهد.

آنچه که در نقل‌قول‌ها در خصوص این مستند بسان می‌شود این است که مستند ماریان سعی کرده در بحرانی‌ترین مناطق ورود کرده و از طریق ثبت تصاویر زمینی و هوایی و همچنین گفتگو با باغداران هر منطقه مشکلات آن‌ها را بررسی و نمایش دهند که با توجه به این نکات و حوادث اخیر باغستان‌ها تماشای این مستند بیش از هر شخصی به مسئولین استانی و دوستداران محیط زیست پیشنهاد می‌شود.

کد خبر 5507768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha