۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۰۴

رویترز خبر داد؛

رای منفی چین و روسیه به قطعنامه ضد ایرانی آمریکا

رای منفی چین و روسیه به قطعنامه ضد ایرانی آمریکا

دیپلمات‌ها اعلام کردند که قطعنامه مورد حمایت آمریکا در انتقاد از ایران به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز به نقل از دیپلمات‌های حاضر در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قطعنامه مورد حمایت آمریکا در انتقاد از ایران به تصویب رسید.

گفته شده روسیه و چین به این قطعنامه رأی منفی دادند.

همچنین گفته شده است که قطعنامه ضدایرانی شورای حاکم پس از رأی‌گیری با ۳۰ رأی موافق و ۳ رأی ممتنع شامل هند، لیبی و پاکستان در کنار آرای مخالف روسیه و چین به تصویب رسیده است.

همچنین حساب توئیتری سفارت فنلاند در وین اتریش در گزارشی از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «شورای حکام، از ایران خواست تا تمام مسائل پادمانی باقیمانده را برای رضایت آژانس حل و فصل کند.»

به گفته نماینده فنلاند در نشست شورای حکام، این شورا از تلاش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ارتباط با مسئله هسته‌ای ایران حمایت کرد.

این گزارش همزمان با برگزاری نشست شورای حکام منتشر شده است. خبرگزاری رویترز پیشتر مدعی شده بود که آمریکا و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را جهت ارائه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده اند.

بنا به ادعای رویترز در متن پیش نویس این قطعنامه کشورهای غربی از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهند به سوالات ادعایی آژانس در خصوص پیدا شدن آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت خود پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این ارتباط گفته بود: «گزارش های مربوطه را دیده ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس در جهت تصویب قطعنامه مخالف است. حقایق بارها ثابت کرده که فشار نمی‌تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها به تشدید تنش کمک و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.»

همچنین نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی در شهر وین در نشست امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که با موضوع اجرای پادمان از سوی ایران در حال برگزاری است، در سخنانی اعلام کرده بود: «ما از گزارش مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) استقبال می‌کنیم که بتواند بگوید که آژانس بین المللی انرژی اتمی این مسائل (موضوعات‌ها پادمانی مرتبط با تهران) را با همکاری اساسی ایران روشن کرده و حل و فصل نماید.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید 

کد خبر 5509940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • محمد IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      7 3
      اگر تا کنون اجازه بازرسی از سایتهای نظامی را هم داده بودیم هر چند روز یکبار به همین بهانه یک قطعنامه برعلیه مان صادر می کردند تنها راه خروج از این تونل وحشت خروج بی قید و شرط از NPT است هر چند ممکن است اوایل کار کمی سخت باشد ولی بعد از آن آزاد خواهیم بود و اطلاعات دانشمندانمان هم محفوظ می ماند
    • رضا IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 2
      منفی دادند وتو که نکردند
      • سارا IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
        1 0
        در شورای حکام آژانس، چیزی به نام حق وتو وجود نداره. حق وتو در شورای امنیته. پرونده ی ایران که نرفته شورای امنیت
    • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      3 0
      خدایا توطیه دشمنان خبیس را به خودشان برگردان امین
    • بازنشسته IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 2
      چین و روسیه بخاطر حفظ منافع خود ،رای منفی دادند. اگر راست میگفتند چرا در ادوار گذشته این کار رانکردند تا چند دهه مردم ایران در فقر دست و پا نزنند.
      • کامیار IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
        1 0
        به خاطر اینکه روابط ما در سالهای گذشته با روسیه و چین هم بد بود. چند سالی است که روابط ما با آنها بهتر شده